رازهای تهیه سبزه عید با عدس که تا به حال نمی دانستید

0

یکی از کارهای زیبا و لذت بخش با نزدیک شدن سال نو تدارک دیدن یک سبزه زیبا برای سفره هفت سین می باشد به همین منظور تصمیم داریم در این مطلب شما را با نحوه تهیه سبزه عید با عدس و نکاتی برای تزیین و زیباتر شدن این مدل سبزه آشنا کنیم.

آموزش تهیه سبزه عید با عدس

یکی از اجزای اصلی و جدایی ناپذیر سفره هفت سین سبزه عید می باشد که نماد طراوت و شادابی است. بسیاری از بانوان با سلیقه و هنرمند با فرا رسیدن سال نو سعی دارند برای سفره و میز هفت سین خود سبزه زیبایی را با دست خود سبز کنند. سبزه عید در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد و اغلب با استفاده از دانه ها و حبوبات مختلفی هم چون عدس، ماش، گندم و … تهیه می گردد. البته به طور معمول تهیه سبزه عید با عدس و گندم رواج بیشتری دارد و بیشتر به چشم می خورد، در هر صورت کاشت سبزه عید توسط هر فرد یکی از ایده های زیبا و جذاب در این زمینه می باشد.

برای سبز کردن سبزه عید باید به یک سری نکات توجه نمود، به طور مثال انتخاب یک ظرف مناسب برای سبز کردن سبزه هفت سین با توجه به نوع و مدل چیدمان سفره هفت سین باعث جذابیت و رشد بهتر سبزه خواهد شد. استفاده از ظروف چینی و سفالی گزینه خوبی برای انجام این کار می باشد. بنابراین اگر تمایل دارید برای عید امسال سبزه عید را خودتان سبز نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید. نوع بذر انتخابی نیز اهمیت زیادی دارد، به طور مثال سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج زمان بیشتری نسبت به سبزه گندم یا عدس دارد. البته در سالهای اخیر شاهد سبزه های مختلفی از جمله سبزه ماش، لبو و چغندر، مرکبات و دیگر بذرهای متنوع بوده ایم که هر یک زیبایی و جذابیت خاصی در سفره هفت سین دارند.

طرز تهیه سبزه هفت سین با عدس

بهترین زمان برای آماده کردن سبزه عید حدود ۲ الی ۳ هفته قبل از سال نو می باشد تا بدین ترتیب سبزه هفت سین شما در زمان مناسب سبز گردد و سبزه زیبایی برای چیدمان سفره هفت سین خود داشته باشید. در ادامه به شرح کامل مراحل و توضیحات مربوط به روش سبز کردن سبزه هفت سین با دانه های عدس به منظور یادگیری شما عزیزان می پردازیم.

مراحل سبز کردن سبزه عدس

اولین گام برای انجام این کار آماده کردن عدس به میزان مورد نیاز است. بدین ترتیب حدود ۱۶ الی ۱۸ روز پیش از آغاز سال جدید متناسب با ابعاد ظرفی که برای این کار در نظر گرفته اید میزان عدس را آماده نمایید.

سپس عدس ها را در یک ظرف بریزید و کمی آب بر روی آن ریخته و ظرف موردنظر را در محیط اتاق در معرض دمای محیط قرار دهید. در این مرحله شاهد جذب آب توسط عدس ها خواهید بود. بنابراین بهترین کار این است که به طور مرتب مقدار آب ظرف را چک کنید و چنانچه ملاحظه نمودید که آب داخل ظرف نزدیک به خشک شدن است کمی آب ولرم به آن اضافه نمایید.

روش آماده کرده سبزه عید با عدس

پس از سپری شدن چندین روز متوجه تغییر شکل ظاهری عدس ها خواهید شد، اکنون نوبت قرار دادن عدس ها در میان یک پارچه نم دار است. باید به نکته دقت داشته باشید که در این مرحله جوانه زنی عدس ها کامل می شود، بنابراین به هیچ عنوان نباید عدس ها بدون آب و خشک شوند. برای این کار می توانید از اسپری برای پاشیدن آب استفاده نمایید و هر روز پارچه را نمناک کنید.

هنگامی که از عمل جوانه زنی عدس ها مطمئن شدید بهترین کار این است که آن ها را به ظرف اصلی انتقال دهید و پس از این که جوانه ها مقداری رشد کردند و سبز شدند می توانید پارچه را برداشته و کنار بگذارید ولی آبیاری عدس ها با استفاده از اسپری هم چنان باید ادامه داشته باشد و هم چنین باید آن ها را آبکشی نمایید. برای این کار بهتر است که ظرف موردنظر را در فضایی با هوای معتدل بگذارید به طور مثال کنار پنجره جای خوبی برای گذاشتن سبزه می باشد.

نحوه تهیه سبزه عید با عدس

باید به این نکته دقت نمایید که رشد کردن سبزه با استفاده از نور طبیعی باعث سرسبزی و رشد سریع تر آن خواهد شد. نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید چرخاندن هر چند وقت سبزه می باشد چرا که انجام این کار مانع از رشد نمودن کج و ظاهر نامناسب سبزه عدس خواهد شد. آبیاری سبزه را هر روز انجام دهید تا سبزه عدس شما برای سفره هفت سین سال نو آماده گردد.

روش آماده سازی سبزه هفت سین

نکات طلایی و کلیدی :

  • بهترین کار برای این که عدس ها ظاهر پوسیده و خراب به خود نگیرند این است که آب آن ها را روزانه عوض کنید.
  • برای آماده کردن هر مدل سبزه ای باید از بذرهای سالم و تازه به منظور انجام این کار استفاده نمایید.
  • در تمامی مراحل سبز کردن سبزه عدس استفاده از آب ولرم بهترین گزینه است.
  • برای این که سبزه هفت سین شما ظاهر بسیار زیبا و جذابی داشته باشد و حالتی پرپشت و سرسبز به خود بگیرد سعی کنید که از میزان عدس بیشتری استفاده نمایید.

آموزش سبز کردن سبزه عید با عدس

  • هنگامی که متوجه شدید سبزه به میزان دلخواه و مناسب رشد کرده است در هنگام شب آن را در فضایی خنک بگذارید تا رشد بیش از اندازه نداشته باشد.
  • دمای مناسب برای رشد نمودن سبزه عدس دمای معتدل است بنابراین از قرار دادن سبزه در فضایی که گرما یا سرمای شدیدی دارد اجتناب کنید.
  • برای سبز کردن سبزه عید با استفاده از هر بذری باید بذر موردنظر را از قبل حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.
  • توجه داشته باشید که به هر اندازه که قطر بستر ظرف موردنظر کمتر باشد عمر و ماندگاری سبزه بیشتر خواهد شد.

طرز آماده سازی سبزه عید با عدس

امیدواریم که در این مطلب با مراحل تهیه سبزه عید با عدس و هم چنین نکاتی برای سبز کردن صحیح و زیبای این نوع سبزه به طور کامل آشنا شده باشید تا بتوانید برای سال نو با توجه به سلیقه و هنری که دارید سبزه هفت سین بسیار زیبایی را تدارک ببینید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید