سیر تا پیاز بررسی قابلمه چدن

0

قابلمه چدن جدید

چرا به تازگی خرید قابلمه چدن بین خریداران ظروف افزایش یافته است؟ شما چه نظری درمورد این ظروف دارید؟ قطعا همه شما در حال کنکاش بین دانسته های خود و بیرون کشیدن مزایایی هستید که باعث گسترش تقاضای خرید این گونه قابلمه ها شده است.

در حال حاضر، چدن یکی از اجناس ترند در بازار ظروف است. شاید دلیل خیلی از شما برای خرید همین بود و شناخت زیادی از این عناصر نداشتید. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا با تعریف سیر تا پیاز ویژگی های قابلمه های چدنی، زمینه آشنایی بیشتر شما را با آن ها فراهم کنیم.

چقدر عنصر چدن را می شناسید؟

قبل از این که بحث خود را پیرامون گسترش خرید قابلمه چدن بکشانیم، اجازه دهید تعریفی از چیستی این عنصر برایتان داشته باشیم. چدن، یک فلز الیاژی بوده که عنصر اولیه ساخت آن، آهن است و مقادیر کم تری از کربن، آلیاژهای منگنز و سیلیکون با آن ترکیب شده اند.

سنگ آهن بعد از ذوب شدن در کوره حرارت و سفت شدن مجدد، حالتی از شمش به خود می گیرد. شمش های آهن در قالب نهایی دوباره ذوب می شوند تا اجرای عملیات حرارتی و شیوه های مختلف فرآوری روی آن ها کامل شود و بدین ترتیب، عنصر جدیدی به نام چدن به وجود می آید.

قابلمه چدن عروس

دلایلی که خرید قابلمه چدن را در بازار ظروف محبوب کرده است

قابلمه های چدن، کنش و واکنش منفی با غذا ندارند و ظروف مطلوبی هستند که آشپزی در آن ها بسیار لذت بخش و آسان است. اگر از آن ها استفاده کرده باشید، به صحت این کلام اطمینان خواهید داشت. در این قسمت، شما با جزئیاتی از ویژگی های این قابلمه ها آشنا می شوید.

قابلمه های چدن، گرما را به خوبی منتقل می کنند

ضخامت مواد به کار رفته در ظروف چدن، موجب ذخیره حرارت بیشتر در واحد های حجم و گرم نگه داشتن طولانی تر غذا شده است. همچنین این ظروف، حرارت شعله را به میزان کاملا یکسان به همه نقاط توزیع می کنند و این ویژگی از سوختن یا کم پخته شدن برخی قسمت های غذا جلوگیری خواهد کرد.

با خرید قابلمه چدن، هر غذایی را روی هر سطحی که دوست دارید، بپزید

ظروف چدنی را می توانید روی اجاق گاز، هیزم، فر، کباب پز و باربیکیو قرار دهید و خیال تان راحت باشد که هیچ آسیبی تهدید کننده طراحی با دوام و ساختار مقاوم آن نخواهد بود. در پخت تنوع غذاها نیز محدودیتی ندارید. البته برخی افراد می گویند بهتر است از طبخ غذاهای اسیدی و مرکباتی درون آن خودداری کرد چون طعم محتویات با آهن موجود در چدن واکنش می دهد و طعم فلزی ایجاد می شود.

قابلمه های چدن، شست و شوی آسانی دارند

برای آشپزهای حرفه ای و خانم های خانه دار، مهم است که وقت زیادی را صرف پاک سازی محتویات چسبیده به سطح قابلمه نکنند. اگر این ظروف از جنس چدن باشند، مصرف کننده هیچ نگرانی بابت این موضوع نخواهد داشت چون قابلمه های چدن، خاصیت نچسب بودن و شست و شوی آسان دارند.

قابلمه های چدنی، آهن خون شما را تامین می کنند

برخی پزشکان توصیه دارند که پخت غذا را درون ظروف چدنی انجام دهید چون یون های آهن آزاد شده از این عناصر، حدود  ۱۸ میلی‌ گرم از نیاز بدن تان را به این املاح در هر وعده غذایی تامین می کند. ضمن این که امکان خروج ذخایر پروتئین و ویتامین به همراه بخار غذا در این ظروف وجود ندارد. با قابلمه های چدنی، می توانید خوراکی سالم و ارزشمند نوش جان کنید.

تنوعی که در خرید قابلمه چدن پیش رو دارید

به دلیل مزایایی که در بخش قبل دانستید و ویژگی های برجسته دیگری که گنجاندن همه آن ها در حجم این مقاله ممکن نیست، امروز بازار خرید این ظروف به شدت داغ است. اگر شما هم قصد دارید به یکی از خریداران این وسایل تبدیل شوید، اجازه دهید چند سطری را به تعریف انواع این تجهیزات اختصاص دهیم.

قابلمه های چدن بدون روکش

قابلمه های بدون روکش، ساخته شده از چدن خالص هستند و از دوام و استحکام بالایی برخوردارند. این ظروف قادر به توزیع یکسان حرارت در همه قسمت های سطوح بوده و برای پخت و پز غذاهای سرخ کردنی گزینه به حساب می آیند.

قابلمه های چدنی روکش دار

این قابلمه ها نیز در نوع اصیل خود، از چدن خالص ساخته شده‌ اند؛ با این تفاوت که روکش محافظ مانندی سطح آن را پوشانده و این قابلمه را برای طبخ انواع غذاها مناسب ساخته است. تابه های چدنی روکش دار، نسبت به نوع قبلی، ظاهر شکیل تری دارند. لایه‌ های پوششی آن در نمونه های مختلف تفلون، سرامیکی و گرانیتی خواهند بود که هرکدام به نحوی مانع از چسبیدن غذا به کف ظرف می شوند.

قابلمه چدن

نکاتی که در خرید قابلمه چدن اصل باید در نظر داشته باشید

ویژگی های بارز ظروف چدنی به قدری زیاد است که همه افراد تمایل دارند از این وسیله برای پخت و پزی آسان و لذیذ استفاده کنند. شاید نمونه ای از این افراد هم شما باشید که اکنون در حال خواندن این مقاله به سر می برید و می خواهید با آگاهی کامل نسبت به شناخت قابلمه های چدنی، برای خرید آن اقدام کنید.

نمونه های تقلبی قابلمه های چدن در بازار زیاد است. عده ای افراد سودجو با ترکیب آلیاژهای بی کیفیت و تغییر ظاهر آن به چدن، سعی در کسب درآمد از این طریق دارند. اما اگر می خواهید به خریدی با اصالت و با کیفیت بپردازید، لازم است که به شاخص های زیر دقت کنید.

وزن قابلمه چدن سنگین است

مهم ترین معیاری که گویای اصالت کالاست، وزن سنگین قابلمه محسوب می شود. در واقع ترکیب آلیاژهای مختلف و ضخامت مواد به کار رفته درون آن، موجب سنگین وزن بودن ظرف شده است.

سطح داخلی ناصاف، اولین مسئله ای که در خرید قابلمه چدن متوجه آن می شوید

قابلمه های چدن، اغلب دارای رنگی تیره و سطحی صاف و براق در بیرون هستند اما اگر سطح داخلی آن را لمس کنید، متوجه شیارهای مارپیچی و نسبتا خشن آن خواهید شد. اگر این چنین نبود، باید به اصالت محصول شک کرد.

قابلمه های چدن، دارای دستگیره هایی متصل به خود هستند

قطعه های چدن مانند دستگیره ها (در صورتی که محصول اصل باشد) به خود قابلمه متصل هستند. پس اگر به هنگام خرید، متوجه پیچی بودن این قطعات شدید، در تقلبی بودن آن هیچ تردیدی نیست.

از مشاهده و لمس قسمت بیرونی ظروف در خرید قابلمه چدن غافل نشوید

کف بیرونی قابلمه های چدن قدیمی دارای ۳ یا  ۴ فرورفتگی یا بریدگی بود تا به راحتی بتوانند روی صفحات گرمایش برقی قرار بگیرند. اما تابه های مدل جدید، دارای کف مقعر برای پخش یکسان حرارت هستند. بررسی این موضوع را در انتخاب کالای اصل، به هیچ وجه نادیده نگیرید.

جمع بندی

خرید قابلمه چدن، یک اقدام بهینه برای حفظ ارزش های غذایی و سلامت بدن است. بیهوده نیست که امروز، ظروفی با این جنس جایگاه محبوبی در آشپزخانه ها یافتند و به عنوان تجهیزاتی برتر در پخت و پز آسان شناخته می شوند.

شاید سنگینی آن ها کمی آزار دهنده باشد یا قیمت بالایی که دارد، شما را در خرید دودل کند ولی کفه مزایای این قابلمه ها که ماندگاری بالا، کاربری های متنوع و سهولت در شست و شو بخشی از آن ها را پوشش می دهد، سنگین تر بوده و به این وسیله ارزش بیشتری بخشیده است.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید