آموزش بافت نخودی ریز و درشت به زبان ساده و راحت

0

یکی از انواع بافت های کاربردی و زیبا که در زمینه هنر بافتنی کارایی زیادی دارد بافت نخودی بوده که به سادگی و خیلی راحت بافته شده و اغلب برای بافتن انواع لباس های نوزادی مناسب می باشد. بدین منظور قصد داریم در ادامه این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان به آموزش بافت نخودی به روشی بسیار ساده و آسان بپردازیم.

آموزش بافت نخودی به روشی راحت

هنر بافتنی هنری گسترده و متنوع بوده که کاربردهای فراوانی دارد و با بهره گیری از آن می توان کارهای هنری متفاوت و زیبایی را ساخت و مورد استفاده قرار داد. این هنر جذاب شامل طرح ها و بافت های مختلفی می شود که از این میان می توان به بافت نخودی اشاره کرد که در صورت تمایل شما می توانید در این زمینه مهارت کسب کرده و با یادگیری آموزش ساده ای از آن به راحتی در منزل با استفاده از رنگ های مختلف کاموا بافتنی های زیبایی را بر حسب نیاز خود ببافید و از هنر دست خود لذت ببرید.

آموختن بافت نخودی به روشی ساده

اگر به این هنر علاقه مندید و تمایل دارید توانایی انجام مدل های مختلف بافتنی را به دست آورید باید تمرین و دقت زیادی در این زمینه داشته باشد تا در نهایت بتوانید مهارت کافی و لازم را کسب کنید. برای اجرای بافت نخودی باید نحوه سر انداختن، کور کردن و بافت زیر و رو را به طور کامل یاد داشته باشید. بافت نخودی برای بافت کلاه، بافتن ژاکت، بافت شال گردن، دامن، بافت جوراب، بافت شلوار، پتو، روفرشی و … استفاده می شود و اجرای آن بر روی کامواهای رنگ روشن جلوه زیبایی دارد.

بسیاری از بانوان هنرمند تمایل دارند با انواع بافت های مختلف آشنا شوند و با یادگیری آن ها مدل های مختلفی از بافتنی را درست کنند، در همین زمینه به منظور آشنایی و راهنمایی شما عزیزان نحوه بافت نخودی را به روشی ساده در ادامه این مطلب شرح داده ایم.

آموزش بافت نخودی به روشی ساده

نحوه اجرای بافت نخودی :

در این نوع بافت باید دانه ها را به صورت مضربی از ۴ به علاوه ۲ دانه برای قسمت ابتدا و انتهای رج ببافید. در اولین رج که در واقع به حالت روی بافت قرار دارد تمامی دانه ها را به صورت رو ببافید.

در رج دوم یک دانه را به حالت زیر ببافید و یک دانه را به این صورت که به حالت زیر بافته و بعد دانه را نباید از میل در آورید. سپس یک ژته و یک دانه دیگر از همان دانه را در آورید. بدین گونه یک دانه تبدیل به سه دانه می شود. پس از آن سه دانه را به حالت رو یکی نمایید.

یادگیری بافت نخودی به روشی راحت

در گام بعدی از یک دانه سه دانه در آورید تا انتها که یک دانه به حالت زیر برای قسمت حاشیه کار باقی بماند. در رج بعدی و همه رج های فرد تمامی دانه ها به حالت رو بافته می شوند. سپس در رج بعدی یک دانه حاشیه را ببافید و بعد سه دانه را به حالت رو یکی کرده و بعد یک دانه بعدی را تبدیل به سه دانه نمایید.

آموختن بافت نخودی به روشی راحت

طریقه بافت یک نمونه لباس با استفاده از بافت نخودی :

برای بافتن این نمونه لباس به این صورت باید عمل نمایید. در ابتدا حدود ده دانه سر انداخته و پس از بافتن چند رج کشباف در رج اول تمامی دانه ها را به حالت رو ببافید. سپس در دومین رج اولین دانه را بیرون آورده و بعد سه دانه را به حالت رو یکی نمایید و سپس بدین گونه عمل نمایید که یک دانه به قبل و یک دانه به بعد از دانه موردنظر اضافه نمایید یعنی یک دانه به حالت زیر سه دانه می شود.

نحوه انجام بافت نخودی به روشی آسان

بعد از آن مجددا سه دانه را به حالت رو یکی کرده و بعد یک دانه را از زیر سه تا و بعد از آن آخرین دانه را به هر صورتی که تمایل داشتید بافت بزنید. در رج سوم تمامی دانه ها را به حالت رو ببافید. در چهارمین رج دانه اول را بیرون آورده و بعد یک دانه را سه دانه و سپس سه دانه را یک دانه و به همین ترتیب تا آخر ادامه داده و آخرین دانه را به هر صورتی که می خواهید ببافید.

یادگیری بافت نخودی برای بافتن لباس نوزاد

باید به این نکته توجه داشته باشید که نخودها باید به حالت ضربدری زده شوند یعنی به این صورت که دانه ای که تبدیل به سه دانه شده در رج بعدی باید سه دانه ایجاد شده را با هم یکی نمایید و بعد از آن سه دانه ای که یکی کردید باید تبدیل به سه دانه کنید. این نوع بافت بسیار ساده و راحت بوده اما باید دقت لازم را داشته باشید چرا که اگر در یک قسمت اشتباهی انجام دهید در زمان شکافتن دچار مشکل می شوید.

آموزش گام به گام بافت نخودی

در مطلب ارائه شده به آموزش بافت نخودی به روشی ساده پرداختیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و این بخش آموزشی برای شما تا حد امکان مفید بوده باشد به طوری که بتوانید با یادگیری توضیحات گفته شده بافتنی های زیبایی را در منزل ببافید و از هنر دست خود لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید