آموزش بافت شال گردن با قلاب با زبان ساده و راحت

0
شال گردن یکی از انواع بافتنی می باشد که می توان آن را به سادگی در منزل با داشتن اندک مهارتی در زمینه بافتنی در رنگ ها و مدل های متنوع درست کرد و مورد استفاده قرار داد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه بافت شال گردن به روشی ساده آشنا کنیم.

آموزش بافت شال گردن ساده و زیبا

بافتنی یکی از هنرهای زیبا و پرکاربرد بوده که طرفداران زیادی دارد و می توان با بهره گیری از آن مدل های متنوعی از انواع بافتنی را درست کرد و مورد استفاده قرار داد. از جمله رایج ترین آموزش های بافتنی، می توان به بافت جوراب، بافت کلاه، بافت شلوار و بلوز، بافت شال و… اشاره نمود که در مطالب قبلی مجله هنر در خانه به آموزش برخی از آنها پرداخته ایم. حال می خواهیم نحوه بافتن شال را ارائه دهیم. بافت شال گردن از جمله کارهای هنری بوده که با فرا رسیدن فصل سرما بانوان هنرمند با استفاده از رنگ های مختلف کاموا به بافتن مدل های دلخواهی از آن می پردازند.

مراحل بافت شال گردن ساده و زیبا

بسیاری از بانوان هنرمندی که به این هنر علاقه دارند تمایل دارند با انواع بافتنی های جدید و زیبا آشنا شوند و هر مدل شال و کلاه بافتنی را که مدنظر دارند به سادگی در منزل ببافند. به همین خاطر در ادامه برای یادگیری شما عزیزان مراحل بافتن یک نمونه شال گردن زیبا و جذاب را به صورت گام به گام آموزش داده ایم.

وسایل لازم :

  • کاموا دو کلاف ۵۰ گرمی
  • میل شماره ۴

مراحل بافت :

در مرحله اول ابتدا ۳ دانه سر بیندازید و رج اول را دو دانه ببافید و دو دانه آخری را بافت نزنید و به حال خود رها نمایید. در رج دوم با استفاده از نخ کاموایی که در قسمت پشت میل قرار گرفته یک دانه را ببافید و بعد از آن یک دانه را اضافه نمایید. سپس دانه بعدی را ببافید و آخرین دانه را نبافید و به حال خود رها کنید.

نحوه بافتن شال گردن به روشی راحت

آموزش بافتن شال گردن ساده

در رج سوم با کمک نخ کاموایی که در قسمت پشت میل قرار گرفته یک دانه بزنید و بعد از آن یک دانه اضافه نمایید. این عمل را تا دانه ماقبل آخری ادامه بدهید. دانه آخری را نبافید و به حال خود رها کنید. ادامه رج را به همان صورت ببافید تا وقتی که تعداد دانه ها به حدود ۲۴ عدد برسد. در این مرحله قسمت پهنای بافتنی شما باید به اندازه ۱۲ سانتی متر باشد.

اکنون بدون افزودن دانه ای و با همان تعداد ۲۴ عدد عمل بافتن خود را ادامه بدهید تا اندازه شال گردن به حدود ۱۰ سانتی متر برسد. باید این نکته را به یاد داشته باشید که آخرین دانه را نباید ببافید.

طریقه بافتن شال گردن ساده و زیبا اکنون بافت را به دو بخش تقسیم نموده و زمانی که این کار را به پایان رساندید، نصفی از دانه ها بر روی میل های دو طرفه و نصفه دیگر بر روی میل های خودتان قرار گرفته می شود. تعداد دانه هایی را که بر روی میل های خودتان قرار گرفته اند به طور کامل ببافید و به دانه هایی که بر روی میل های دو طرفه قرار گرفته اند دست نزنید. به یاد داشته باشید که آخرین دانه را نباید ببافید. عمل بافتن را تا حدود ۴ سانتی متر ادامه دهید. اکنون دانه های بافته شده را درون یک نخ کرده و به آن دست نزنید.

سپس کاموا را با استفاده از قیچی برش بزنید. اطمینان داشته باشید که به اندازه لازم کاموا دارید چرا که مجددا باید به محل بافت این دانه ها برگردید. اکنون همین عمل را برای دانه هایی که بر روی میل های دو طرفه قرار گرفته اند مجددا تکرار نمایید.

آموزش درست کردن شال گردن

در گام بعدی تمامی دانه ها را بر روی یک میل قرار دهید و عمل بافتن را به همین صورت ادامه بدهید. سپس یک میل را برداشته و یک دانه از میل دو طرفه را درون این میل بیندازید. بعد از آن با استفاده از یکی از میل هایی را که از آغاز کار در دست خود داشتید عمل بافتن را ادامه داده تا کل دانه ها درون میل قرار گیرند.

اکنون عمل بافتن را آغاز کنید و ادامه بدهید. همچنان باید این نکته را در نظر داشته باشید که آخرین دانه را نباید ببافید. عمل بافتن را تا اندازه ۴۰ سانتی متر دیگر ادامه بدهید. به منظور این که اندازه شال گردن مناسب و کافی باشد در صورتی که برای کودک می بافید باید تعداد سانتی مترهای کمتری در نظر بگیرید و اگر برای سایز بزرگسال می بافبد باید سانتی مترهای بیشتری را در نظر بگیرید.

نحوه بافت شال گردن در خانه
اکنون مجددا مرحله قبلی را تکرار نمایید و بعد دانه ها را به دو قسمت مساوی تقسیم بندی نمایید و درون دو میل جداگانه بگذارید. حالا دوباره مراحل قبلی را تکرار نمایید. در مرحله بعدی همچنان به بافتن ادامه دهید و به یاد داشته باشید که آخرین دانه را نبافید. باید بافت را تا حدود ۶ سانتی متر ادامه دهید.

در مرحله پایانی یک دانه ببافید و اکنون کم کردن دانه ها را آغاز نمایید و عمل بافتن را به همین صورت ادامه بدهید تا رج شما به انتها برسد. آخرین دانه را نباید ببافید. این عمل را به همین شکل ادامه بدهید و در پایان فقط ۳ دانه باقی می ماند. اکنون دانه های باقی مانده را کور کرده و با کمک سوزن ملیله دوزی قسمت انتهایی شال بافته شده را مرتب سازی نمایید.

نحوه درست کردن شال گردن به روشی آسان

در مطلب ارائه شده با نحوه بافت شال گردن به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما همراهان گرامی قرار گرفته باشد و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید این نوع بافتنی را در منزل با رنگ دلخواه ببافید و از هنر دست خود لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید