طرز تهیه شربت زعفرانی مجلسی و خوشمزه با دو دستور متفاوت

0

یکی از انواع شربت های خوشمزه و دلچسب که عطر و طعمی بی نظیر دارد و در بین ایرانیان بسیار پرطرفدار بوده شربت زعفرانی می باشد. ماده اصلی تشکیل دهنده این شربت زعفران و گلاب بوده که البته برخی از افراد بنا به ذائقه و سلیقه خود مواد مختلف دیگری را نیز به آن اضافه می کنند. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه شربت زعفرانی به دو روش متفاوت آشنا کنیم.

طرز تهیه شربت زعفرانی خوشمزه و خوش طعم

زعفران از جمله ادویه های خوش عطر و ارزشمند است که در تهیه بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها از آن استفاده می گردد. این ماده علاوه بر عطر بی نظیری که دارد دارای خواص مفید و فراوانی می باشد که همین موضوع باعث استفاده فراوان از آن در بحث آشپزی شده است. از جمله نوشیدنی های سرد و خوشمزه ایی که اغلب در فصل های گرم سال به منظور رفع عطش و تشنگی از آن استقبال فراوانی می شود شربت زعفرانی بوده که طرز تهیه آسانی دارد و به روش های بسیاری با استفاده از مواد مختلف تهیه می گردد. البته ممکنه است برخی این شربت را با انواع مختلف شربت سکنجبین اشتباه بگیرند اما لازم است بدانید تفاوت زیادی در طعم و مزه این دو نوع شربت تابستانه وجود دارد.
طرز تهیه شربت زعفرانی با طعمی عالی
بنابراین اگر تمایل دارید این شربت سنتی ایرانی را که دارای طعم و مزه ای دلنشین بوده به عنوان یک نوشیدنی خوش عطر و خوش رنگ در منزل تهیه نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید و با دو دستور تهیه مختلف آن که به شرح مراحل آماده سازی آن پرداخته ایم آشنا شوید و بعد از تهیه این شربت، با سلیقه و خلاقیت خود به تزیین لیوان شربت بپردازید و هنر خود را به نمایش بگذارید.

مواد مورد نیاز :

  • زعفران ساییده شده ۱/۲ قاشق غذا خوری
  • گلاب ۳ قاشق غذا خوری
  • شکر ۲۰۰ گرم
  • آب ۱/۲ لیتر

نحوه آماده سازی شربت زعفرانی با طعمی بسیار خوشمزه

نحوه آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا زعفران را با استفاده از یک حبه قند بسایید تا کاملا پودر شود. بعد از آن زعفران را دم کنید. به منظور انجام این کار باید آن را داخل ظرفی کوچک و در بسته بریزید و بر روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به آرامی دم بکشد و به طور کامل رنگ دهد، بعد آن را در گوشه ای قرار دهید.

در گام بعدی درون قابلمه ای کمی آب بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا به حالت جوش در آید. بعد از این که آب به جوش در آمد می توانید حرارت زیر را آن را کم نمایید و شکر را به آن اضافه نمایید. ترکیب آب و شکر را به حدی هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل گردد.

طریقه آماده سازی شربت زعفرانی

بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ترکیب آب و شکر باید به غلظت مناسبی برسد. در این مرحله از آماده سازی شربت زعفران نوبت اضافه کردن گلاب و زعفران است. صبر کنید تا حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دیگر شربت بر روی حرارت بماند تا کمی غلیظ گردد و به قوام آید. بعد آن را از روی حرارت برداشته و برای سرو کردن ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری از شربت زعفران را با یک پیمانه آب مخلوط نمایید و همراه با یخ نوش جان نمایید.

روش دوم

مواد مورد نیاز :

  • زعفران به مقدار مورد نیاز
  • عرق گلاب ۱/۲ لیوان
  • عرق بیدمشک نصف قاشق غذا خوری
  • آب دو لیوان
  • شکر ۵ لیوان

روش آماده سازی شربت زعفرانی خوشمزه

روش آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا زعفران را به صورت پودر در آورید و آن را دم کنید. برای آماده کردن شهد شربت زعفران، آب را به مقدار گفته شده در یک ظرف مناسب بریزید و بر روی حرارت ملایم بگذارید. زمانی که آب به حالت جوش در آمد، نوبت اضافه کردن شکر است و تا هنگامی که شربت غلیظ گردد شکر را به طور دائم هم بزنید تا زمانی که شکر به طور کامل در آب حل گردد.

پس از این مرحله کمی عرق گلاب، زعفران دم کرده و عرق بیدمشک را به شربت اضافه نمایید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا شربت به اندازه کافی غلیظ گردد و پس از قوام آمدن شربت را در دمای محیط بگذارید تا خنک گردد.

طریقه آماده سازی شربت زعفرانی

سپس شهد شربتی که آماده نمودید را می توانید به میزان دلخواه با آب ترکیب نموده و نوش جان نمایید. توجه داشته باشید که حتما شهد باقی مانده را داخل یک ظرف تمیز و در بسته قرار دهید و درون یخچال برای محفوظ ماندن کیفیت آن نگه داری نمایید.

نکات مهم و کلیدی :

  • در صورتی که شربت باقی مانده شکرک زد که علت آن میزان حرارت بالا و تبخیر سریع آب می باشد. برای برطرف کردن این مشکل مقداری آب جوش به شربت موردنظر اضافه نمایید و آن را مجددا با حرارت متوسط بجوشانید.

طرز تهیه شربت زعفرانی

  • چنانچه شربت به میزان کافی قوام نیامده باشد امکان دارد کپک بزند و یا این که ترش شود. در صورتی که پس از چند روز مشاهده نمودید که شربت قوام نیامده است، پیش از این که شربت کپک بزند آن را مجددا بجوشانید.
  • این شربت را هم چنین با تخم شربتی و خاکشیر نیز تهیه و سرو می کنند که برای این کار تنها کافی است به صورت جداگانه تخم شربتی و خاکشیر را با آب خیس نموده و در زمان سرو نمودن به شربت بیفزایید.
  • برای این که شربت شما عطر بیشتری داشته باشد می توانید از کمی هل استفاده نمایید.

نحوه پخت شربت زعفرانی خوشمزه و عالی

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه شربت زعفرانی به دو روش مختلف به طور کامل آشنا شده باشید و این بخش آموزشی مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و با یادگیری آن بتوانید این شربت خوشمزه و دلچسب را در منزل تهیه نمایید و در کنار خانواده نوش جان کنید. همچنین می توانید با مراجعه به مطالب قبلی ما با طرز تهیه موهیتو، شربت آلبالو، نوشیدنی های تابستانه خنک، شربت سکنجبین و… نیز آشنا شوید و بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید