طرز تهیه خورش به آلو خوشمزه و جا افتاده

0

یکی از خورش های مجلسی و خوشمزه که بسیار لذیذ و محبوب است خورش به و آلو می باشد که طرفداران مخصوص به خود را دارد به همین منظور قصد داریم در این مطلب شما را با طرز تهیه خورش به آلو به روشی آسان آشنا کنیم.

خورش های مختلف و خوشمزه یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی می باشد که انواع مختلفی دارند، خورشت مرغ و بادمجان، خورش بامیه، خورش به آلو، خورش کرفس، خورش قرمه سبزی، خورش قیمه، خورشت داود پاشا و… از جمله محبوب ترین های آنها هستند که قبلا آموزش برخی از آنها را ارائه دادیم. حال می خواهیم شما را با روش پخت خورشت به آلو بسیار خوشمزه آشنا نماییم.

طرز تهیه خورش خوشمزه به آلو

میوه به از جمله میوه های پاییزی خوش عطر و دارای خاصیت است که در بسیاری از غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. خورش به آلو از مجموعه غذاهایی است که با این میوه خوشمزه تهیه می شود و طرز تهیه آن در بسیاری از شهرهای ایران متفاوت می باشد.

این خورش به طور معمول در فصل پاییز طبخ می شود و اغلب با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوساله و گوشت گوسفندی است تهیه می گردد ولی می توان این خورش را هم چنین با گوشت مرغ نیز درست کرد. این خورش را با توجه به ذائقه افراد می توان هم به صورت ترش درست کرد و هم شیرین ولی طعم ملس آن خوشمزه تر و لذیذتر می باشد.

روش پخت خورش خوش طعم به آلو

مواد مورد نیاز

  • آلو خورشتی ۱۰ عدد
  • به بزرگ ۲ عدد
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • پیاز متوسط  ۲ عدد
  • آبلیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور پخت

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش به آلو ابتدا پیازها را پوست بگیرید و سپس به شکل نگینی خرد کنید. یک قابلمه را بر روی حرارت بگذارید و مقداری روغن درون آن بریزید. بعد از داغ شدن کامل روغن پیازها را به داخل قابلمه اضافه نمایید و کمی تفت دهید تا مقداری سبک و نرم شوند. کمی زردچوبه به پیازها اضافه نمایید و هم چنان به تفت دادن ادامه دهید تا زمانی که پیاز کاملا عطر و بوی زردچوبه را به خود بگیرد.

در گام بعدی گوشت خورشتی را بعد از شستن به حالت قیمه مانند خرد کنید و سپس آن را به همراه کمی فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به داخل قابلمه اضافه نمایید و همراه با پیاز تفت دهید. تفت دادن را به همین شکل ادامه دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و کاملا سرخ شود. بعد از تغییر رنگ گوشت حدود چند لیوان آب جوش به درون قابلمه اضافه کنید.

روش پخت خورش خوشمزه به آلو

به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از رب گوجه فرنگی کاملا سلیقه ای است. در واقع اضافه کردن رب گوجه فرنگی موجب خوش رنگ شدن و خوش طعم شدن خورش می شود. البته برای استفاده از رب گوجه فرنگی باید آن را از قبل سرخ نمایید تا طعم و بوی خامی که دارد کاملا حذف گردد.

در مرحله بعدی طرز تهیه خورش به آلو درب قابلمه را گذاشته و صبر کنید تا گوشت با حرارت متوسط کاملا بپزد. در این هنگام باید میوه به را آماده نمایید. برای این کار ابتدا به ها را کامل شستشو دهید و به شکل مکعبی درشت خرد کنید البته نباید آن ها را خیلی ریز نمایید. چرا که ریز شدن بیش از حد به ها باعث له شدن آن ها با توجه به بافت نرمی که دارند می شود و موجب خراب شدن ظاهر خورش می شود.

دستور پخت خورش خوش عطر به آلو

در مرحله دیگر از طرز تهیه خورش به آلو یک تابه را بر روی حرارت بگذارید و کمی روغن مایع به آن اضافه نمایید. بعد از داغ شدن روغن به ها را به آن اضافه نمایید و مقداری تفت دهید تا رنگ به تغییر کند و طلایی رنگ شود. تفت دادن را تا زمانی ادامه دهید که مواد شکل منسجمی به خود بگیرند. به طوری که به در هنگام اضافه نمودن به خورش بافت خود را از دست ندهد و له نشود.

بعد از این که به ها آماده شدند اجازه دهید تا گوشت کاملا پخته شود و بعد به ها را همراه با مقداری نمک اضافه نمایید. شعله زیر ظرف خورش را کم کنید تا خورش کاملا جا افتاده شود، برای این کار به میزان ۴۵ دقیقه زمان لازم دارید.

آلو خورشتی را حدود ۱۵ دقیقه در آب سرد بخیسانید و بعد آن را در ۱۵ دقیقه آخر پخت خورش همراه با آبلیمو و شکر به داخل قابلمه اضافه نمایید. باید صبر کنید تا خورش به اندازه کافی غلیظ شود و بعد آن را همراه با برنج یا نان سرو نمایید.

دستور پخت خورش به آلو

روش پخت خورش به آلو با مرغ

در طرز تهیه خورش به آلو به طور مرسوم از گوشت گوشفندی یا گوشت گوساله استفاده می شود ولی اگر شما نمی توانید گوشت قرمز مصرف نمایید و یا در صورت تمایل می توانید این خورش را همراه با گوشت مرغ تهیه نمایید.

طرز تهیه خورش به آلو با طعمی لذیذ

مواد مورد نیاز

  • آلو بخارا ۲۰ عدد
  • به ۱ عدد
  • سینه مرغ بدون استخوان ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • زعفران، نمک و فلفل به میزان لازم

دستور طبخ

در مرحله اول طرز تهیه خورش به آلو با مرغ ابتدا به را شستشو دهید و به شکل مکعبی خرد نمایید ولی لازم به پوست گرفتن آن نیست. پیاز را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. سینه مرغ را به شکل قطعه های کوچکی برش بزنید.

در این مرحله تابه ای را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و سپس کره را دورن آن بریزید و به مدت چند دقیقه تکه های مرغ را درون تابه همراه با کره تفت دهید تا کاملا سرخ شود. لازم نیست که تکه های مرغ خیلی سرخ و برشته شوند.  تفت دادن تا زمانی نیاز است که مرغ ها کمی تغییر رنگ بدهند و طعم و عطر کره به خوردشان برود.

دستور تهیه خورش به آلو با طعمی بسیار خوشمزه

در مرحله بعدی طرز تهیه خورش به آلو با مرغ پیازها را به درون تابه اضافه نمایید و به مدت چند دقیقه تفت دهید. زعفران دم کرده را که از قبل آماده کرده اید به همراه به خرد شده به خورش اضافه نمایید. سپس با استفاده از مقداری فلفل و نمک خورش خود را مزه دار نمایید. حدود ۲ فنجان آب بر روی تکه های مرغ ریخته و سپس در ظرف را ببندید و حرارت زیر آن را ملایم کنید. صبر کنید تا خورش حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به طور کامل بپزد و آب آن کاملا بخار شود.

پس از گذشت این زمان نوبت اضافه کردن آلوها به خورش است و بگذارید تا حدود ۱۰ دقیقه دیگر خورش کاملا بپزد و جا افتاده شود. خورش به آلو با مرغ اکنون آماده شده است و می توانید آن را در ظرفی بریزید و به همراه برنج نوش جان کنید.

طرز تهیه خورش به آلو با مرغ

نکات مهم و طلایی در دستور پخت این خورش خوشمزه

  • چنانچه اگر آلوها خشک و سفت به نظر می رسند می توانید آن ها را از قبل در آب خیس کنید تا خورش شما دارای لعاب بیشتری باشد و طعم خوشمزه ای به خود بگیرد.
  • اگر مایل باشید می توانید در طرز تهیه خورش به آلو از لیمو عمانی نیز در خورش خود استفاده نمایید و برای جلوگیری از تلخ شدن خورش هسته های آن را از قبل بگیرید.
  • در طرز تهیه خورش به آلو برای پخت بهتر گوشت مرغ می توانید نمک را در مرحله ابتدایی به درون قابلمه اضافه نمایید ولی برای پخت گوشت قرمز در مراحل پایانی نمک را اضافه نمایید چرا که در غیر این صورت نمک باعث می شود عمل پخت گوشت دیرتر انجام پذیرد.
  • میوه به دارای خواص فراوانی از قبیل سم زدایی کبد، درمان بعضی از بیمای های عفونی، رفع تنگی نفس، سالم نگه داشتن دستگاه گوارش، تنظیم فشار خون و … می باشد که با طبخ خورش به آلو می توانید از خواص آن بهره مند شوید.

روش پخت خورش اصفهانی به آلو

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه خورش به آلو به طور کامل آشنا شده باشید و با طبخ این خورش خوش عطر و خوشمزه در منزل از طعم و مزه بی نظیر آن لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید