طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی با روش پیچیدن ساده

0

دلمه برگ مو یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در مناطق مختلف کشور با روش های متفاوتی تهیه می گردد. این غذای اصیل و خوشمزه اغلب در فصل بهار و زمانی که برگ مو تازه فراوان است طبخ می گردد اما می توان آن را در تمام طول سال و با برگ موهایی با روش های مختلف نگهداری شده اند نیز تهیه کرد. در این روزها که بازار پخت دلمه داغ است، قصد داریم روشی ساده و در عین حال عالی در رابطه با طرز تهیه دلمه برگ مو را ارائه دهیم که با کمک آن می توانید به سادگی غذایی خوشمزه و مجلسی تهیه نمایید. پس تا پایان همراه ما باشید.

طرز پخت دلمه با برگ مو

دلمه برگ مو همچون آش یک غذای ترکیبی است و در تهیه آن علاوه بر گوشت چرخ کرده از برنج و حبوبات نیز استفاده می شود و در کنار خوشمزه بودن، بسیار مقوی است. همانطور که گفتیم دلمه را در مناطق مختلف به شکل های متفاوتی تهیه و سرو می کنند، این غذا اغلب با نان خورده می شود اما در برخی شهرها به عنوان خورش نیز طبخ می گردد که در هر صورت طرفداران زیادی دارد. در ادامه طرز تهیه دلمه برگ مو را به طور کامل ملاحظه می نمایید.

طرز تهیه دلمه برگ مو

مواد لازم :

گوشت چرخ کرده : ۲۵۰ گرم

لپه یا نخود : یک پیمانه

برنج : یک پیمانه

سبزی معطر  خرد شده: ۳ قاشق غذا خوری

پیاز : یک عدد

برگ مو : به مقدار لازم

آلوچه یا آلو و یا زرشک : به مقدار دلخواه

رب : یک قاشق غذاخوری

سرکه و شکر برای چاشنی : به مقدار دلخواه

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه :

دو روش متفاوت برای پخت دلمه وجود دارد، در یکی از روش ها از مواد اولیه پخته استفاده می شود اما در روش دیگر که امروز قصد آموزش آن را داریم تمامی مواد به صورت خام با هم ترکیب می شوند و سپس داخل برگ مو قرار می گیرند و به همراه هم پخته می شوند که در ادامه به ارائه مراحل آن می پردازیم.

طرز تهیه دلمه برگ میم

ابتدا پیاز را خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید، سپس ادویه های دلخواه را به همراه رب گوجه فرنگی اضافه نمایید. بهتر است نخود یا لپه را از شب قبل خیس کنید و کمی بکوبید حال برنج شسته شده، نخود کوبیده شده، گوشت چرخ کرده، سبزی معطر، و پیاز تفت خورده را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. حال برگ مو ها را بشویید و مقداری از مواد آماده شده وسط آن قرار دهید و یک آلو یا کمی زرشک روی آن بریزید و برگ مو را ببندید. دلمه را داخل قابلمه کنار هم و بدون هیچ فاصله ایی بچینید. کمی آب جوش روی آن بریزید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید با حرارت ملایم حدود سه تا چهار ساعت بپزد. در مراحل آخر پخت کمی سرکه و شکر به عنوان چاشنی آن اضافه نمایید و اجازه نیم ساعت دیگر روی حرارت باشد و سپس سرو نمایید.

روش تهیه دلمه برگ مو

پخت دلمه برگ مو

برای پیچیدن دلمه دو روش متفاوت وجود دارد، اولین روش سیگاری یا رولی است که به صورت خیلی باریک پیچیده می شود، در روش دوم دلمه ها تقریبا دایره ایی شکل هستند که بعد از پخت نیز فرم خود را حفظ می کنند. در ادامه تصاویری از مراحل پیچیدن دلمه با هر دو روش را مشاهده می نمایید که می توانند راهنمای خوبی برای شما عزیزان در این زمینه باشند.

روش پیچیدن دلمه سیگاری

روش تهیه دلمه برگ مو

پیچیدن دلمه برگ مو سیگاری

مقدار ادویه و چاشنی دلمه کاملا سلیقه ایی است و شما با توجه با ذائقه خود می توانید آنها را کم یا زیاد نمایید و در نهایت از طعم دلمه بی نظیر خود لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید