طرز تهیه شیرینی قزوینی برای عید نوروز با دستور پخت راحت

0

از جمله خوراکی ها خوشمزه و پرطرفدار که در انواع و اقسام طعم و مزه های مختلفی موجود بوده و در شکل ها و طرح های مختلفی تهیه شده انواع شیرینی می باشد که هر شهر و استانی شیرینی سنتی مخصوص به خود را داشته و با نام و اصالت آن شهر شناخته می شود. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان طرز تهیه شیرینی قزوینی را به روشی ساده و راحت آموزش دهیم.

طرز تهیه شیرینی قزوینی به روشی آسان

شهر قزوین همانند هر شهر دیگری از ایران شیرینی و تنقلات مختص به خود را داشته که با نام آن شهر معروف می باشد. شیرینی قزوینی در انواع گوناگونی همچون شیرینی نان چای، شیرینی کره ای، شیرینی بهشتی، شیرینی نان چرخی، شیرینی قندی و … وجود داشته که برای پذیرایی و همچنین برای عید نوروز بسیار مناسب و محبوب می باشند. اگر به دنبال یک شیرینی فانتزی و خوشمزه برای عید نوروز می گردید شیرینی قزوینی می تواند انتخاب فوق العاده ای باشد. طرز تهیه شیرینی قزوینی نیز همچون دیگر شیرینی ها دستور پخت مخصوص خود را داشته که شما می توانید با آموزشی ساده آن را یاد گرفته و در منزل درست کنید.

دستور پخت شیرینی قزوینی برای عید نوروز

بانوان کدبانو و هنرمندی که در زمینه شیرینی پزی مهارت دارند و تمایل دارند یک نمونه از شیرینی های قزوینی را یاد بگیرند و در مهمانی های خود برای پذیرایی یا به عنوان عصرانه ای دلچسب در کنار خانواده نوش جان نمایند، می توانند در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایند و با نحوه پخت یک مدل شیرینی عید نوروز مخصوص شهر قزوین که در ادامه شرح داده ایم آشنا شوند.

نحوه پخت شیرینی نان چای قزوینی

این نوع شیرینی از جمله شیرینی های خشک و خوشمزه قزوینی می باشد که جزء شیرینی های سنتی و اصیل این شهر به حساب می آید. این مدل شیرینی حالتی ترد و طعمی دلنشین داشته که به دلیل راحتی روش تهیه آن گزینه مناسبی برای شیرینی عید نوروز می باشد که می توانید به سادگی آن را در منزل بپزید و برای پذیرایی مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه شیرینی خوشمزه قزوینی

مواد مورد نیاز

  • آرد ۵۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • پودر قند ۱۵۰ گرم
  • ماست ۹۰ گرم
  • بیکینگ پودر ۱/۴ قاشق چای خوری
  • کره یا روغن جامد صاف شده ۲۵۰ گرم
  • پودر هل یک قاشق چای خوری

مواد لازم برای رویه و سطح شیرینی

  • زرده تخم مرغ یک عدد
  • زعفران غلیظ دم کرده یک قاشق چای خوری
  • کنجد یا پودر پسته به منظور تزیین کردن
  • ماست یک قاشق چای خوری

طریقه آماده سازی

در ادامه تخم مرغ ها را شکسته و زرده های تخم مرغ را به ترکیب روغن و پودر قند بیفزایید. بعد از آن هل را داخل کاسه ریخته و حدود یک الی دو دقیقه مواد را به طور کامل هم بزنید. زمانی که مواد به خوبی یکدست شد همزن برقی را خاموش کرده و کاسه را در گوشه ای قرار دهید.

سپس درون کاسه ای دیگر ماست بریزید و بیکینگ پودر را به آن بیفزایید. ماست را خوب مخلوط کرده تا بیکینگ پودر به صورت کامل در آن حل گردد. بعد از آن حدود چند ثانیه منتظر بمانید تا ماست مقداری پف کند. اکنون ترکیب ماست را به کاسه حاوی مایه شیرینی نان چای افزوده و با کمک همزن برقی مواد را خوب هم بزنید. تا اندازه ای که ماست به طور کامل با دیگر مواد مخلوط گردد.

طرز پخت شیرینی قزوینی با طعمی عالی

آرد را با استفاده از الک به مایه شیرینی بیفزایید. در ابتدا کمی از آرد را الک کرده و با استفاده از همزن برقی مقداری هم بزنید. بعد از آن باقی مانده آرد را به تدریج افزوده و با استفاده از قاشق یا لیسک بقیه آرد را ترکیب نمایید. سطح میز کار را آرد پاشی نموده و خمیر را بر روی آن بگذارید. خمیر را به آهستگی ورز بدهید تا به طور کامل یکدست گردد. ورز دادن خمیر را به قدری ادامه دهید که زمانی که آن را فشار می دهید شکل گرفته و از هم پاشیده نگردد. مواظب باشید که خمیر را بیش از اندازه ورز ندهید چرا که در این صورت خمیر به روغن افتاده و شیرینی شما خراب می شود.

روش پخت شیرینی نان چای قزوینی

در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی قزوینی خمیر را درون کیسه فریزر قرار دهید یا روی کاسه ای که خمیر درون آن است را پوشش دهید. نیم ساعت خمیر را در مکان سرد قرار دهید تا استراحت کند و شیرینی نان چای شما کیفیت بهتری به خود بگیرد. به منظور درست کردن رومال شیرینی نان چای در ابتدا کاسه ای کوچک برداشته و ماست و زرده تخم مرغ را درون آن با یکدیگر ترکیب نمایید. به منظور خوش رنگ شدن شیرینی ها زعفران دم کرده را به ترکیب اضافه نمایید و به خوبی هم بزنید.

شیرینی ها را حدود ۲۰ الی ۲۵ دقیقه درون فر قرار دهید تا حالت قهوه ای روشن به خود بگیرند. سپس از فر بیرون آورده و بعد از خنک شدن آن ها را درون ظرف سرو چیده و نوش جان نمایید.

 طرز تهیه شیرینی قزوینی خوشمزه و عالی

اشتراک گذاری

یک نظر دهید