آموزش کاشت سبزه ماش زیبا برای عید نوروز با روشی آسان

0

یکی از اقدامات و رسوم زیبایی که با نزدیک شدن به سال جدید افراد به انجام آن می پردازند کاشت سبزه می باشد که در حقیقت می توان از بذرهای مختلفی همچون عدس، گندم، منداب، ماش، شاهی و … در تهیه آن استفاده نمود و هر کدام از آن ها زیبایی و جذابیت منحصر به خود را دارند. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش سبزه ماش به روشی ساده بپردازیم.

آموزش سبزه ماش به روشی ساده و راحت

همانطور که می دانید چیدن سفره هفت سین سنت دیرینه ای بوده که از قدیم به یادگار مانده و تاکنون هر ساله در هنگام آغاز سال نو و جشن عید نوروز به تدارک آن می پردازند. این سفره زیبا به معنی آرزوی خیر و برکت در سال جدید است و شامل هفت جزء بوده که سبزه عید از جمله اجزا این مجموعه به حساب آمده که از این رو می توانید با آموزش سبزه ماش و یا دیگر سبزه ها این سین زیبا را با استفاده از هنر دست خود در منزل آماده کرده و بر روی سفره یا میز هفت سین خود بگذارید.

آموزش کاشت سبزه ماش

سبزه در واقع به عنوان نماد سرسبزی و شادابی شناخته شده و بر روی سفره قرار گرفته می شود و با انواع حبوبات و بذرهای مختلف می توان به کاشت آن پرداخت. نوع بذری که بکار گرفته می شود در واقع مشخص کننده مدت زمانی است که بایستی اقدام به تهیه سبزه نمود. در صورتی که برای آماده سازی سبزه عید تمایل دارید از ماش استفاده نمایید باید بدانید که این سبزه نسبت به سبزه گندم رشد کندتری دارد و تقریبا همانند سبزه عید با عدس می باشد، بنابراین بهتر است حدود ۱۲ روز پیش از عید این عمل را انجام دهید تا سبزه شما به موقع آماده گردد. همچنین باید ظرف و مقدار ماشی که استفاده می کنید کاملا مناسب باشد تا سبزه شما ظاهر بسیار زیبایی داشته باشد.

آموزش کاشت سبزه ماش برای عید نوروز

نحوه و مراحل کاشت

به منظور کاشتن سبزه ماش برای عید نوروز در ابتدا باید مقدار دانه را به نسبت ظرف در نظر گرفته شده انتخاب نمایید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که میزان دانه ها پس از خیساندن دو برابر می شود. از شب دانه های ماش را درون آب بخیسانید که برای این کار مدت زمان مورد احتیاج نزدیک به ۱۲ الی ۱۶ ساعت می باشد و فردای روز بعد آب ظرف را به طور کامل خالی کنید.

بهتر است بدانید که مقدار آب مورد احتیاج برای خیساندن تقریبا دو بند انگشت بالاتر از سطح دانه های ماش است. سپس ماش ها را درون ظرفی که انتخاب کرده اید به شکل لایه ای نازک نزدیک به سه میلی متر پخش کنید. به هر اندازه قطر لایه کمتر یا بیشتر در نظر گرفته شود سبزه شما کم پشت یا پر پشت خواهد شد.

 

مراحل سبز کردن سبزه ماش برای عید نوروز
در گام بعدی آموزش سبزه ماش یک لایه دستمال آشپزخانه را بر روی ماش ها پهن نمایید و سطح دستمال را با اسپری نمودن آب بر روی آن به طور مرتب نمناک نگه دارید. در صورتی که اسپری در دسترس شما وجود ندارد می توانید دستتان را به طور کامل خیس کرده و آب را با کمک دست خود بپاشید. سعی کنید از خشک شدن پارچه ممانعت نمایید و بدین منظور ۴ تا ۵ مرتبه در طی روز آن را با استفاده از اسپری خیس کنید.
روش کاشت سبزه ماش برای هفت سین
باید به این نکته دقت نمایید که مقدار آب نباید به اندازه ای باشد که کف ظرف باقی بماند زیرا باعث می شود سبزه پوسیده شود یا رشد مناسبی نداشته باشد. این عمل را تا وقتی ادامه بدهید که دانه ها جوانه بزنند و به میزان یک سانتی متر رشد کرده باشند و مقداری رنگ سبز به خود گرفته باشند. بعد از آن دستمال را بردارید و از آن به بعد آب را روی جوانه ها اسپری نمایید. حدود ۳ الی ۴ مرتبه در روز این عمل کافی می باشد به اندازه ای که دانه ها نه حالت خشکی داشته باشند و نه آب فراوانی در ظرف جمع شده باشد.

این پروسه را همچنان ادامه بدهید تا سبزه ماش به میزان ارتفاع لازم و موردنظر شما برسد. مقدار رشد سبزه ها به میزان درجه حرارت و گرمی و سردی مکان نگه داری آن ها بستگی دارد. در صورتی که مقدار رشد آن زیاد می باشد آن را به محلی سردتر و یا بر عکس به محلی گرم تر انتقال دهید.

شیوه کاشت سبزه ماش برای عید

نکات مهم و کلیدی

  • این نوع سبزه احتیاج به مکانی حدودا معتدل رو به گرمی دارد تا در وقت مناسب رشد کافی داشته باشد. آب و هوای سرد میزان رشد آن را کندتر می کند.
  • در صورتی که از دستمال پارچه ای استفاده می کنید بهتر است دستمال نخی و کاملا نویی برای این کار در نظر بگیرید چرا که در غیر این صورت میکروب ها خیلی سریع درون آن رشد نموده و سبزه دچار کپک زدگی خواهد شد.
  • از آنجایی که این سبزه به نور کافی نیز احتیاج دارد بنابراین سعی کنید ظرف حاوی سبزه را در محلی همچون پشت پنجره آشپزخانه قرار دهید تا مقداری از نور خورشید نیز استفاده کند.
  • توجه داشته باشید به هر اندازه قطر بستر کمتر باشد میزان عمر سبزه نیز افزایش می یابد.
  • بهتر است که سبزه را درون ظرفی سفالی یا چینی بکارید چرا که ظروف پلاستیکی برای این کار زیاد مناسب نیستند.

یادگیری مراحل کاشت سبزه ماش برای سال نو

  • میزان آب زیاد موجب کپک زدن و خرابی سبزه می شود بدین ترتیب در آبیاری به سبزه افراط نداشته باشید.
  • در صورتی که در محلی با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید تا زمانی که ارتفاع جوانه ها هنوز به یک سانتی متر نرسیده باید از پارچه مرطوب استفاده نمایید.
  • باید این نکته را در نظر داشته باشید که در مورد کوتاه کردن سبزه عدس و ماش همچون سبزه گندم نمی توان با قیچی نوک سبزه را کوتاه و مرتب کرد چرا که در صورت انجام این کار تنها ساقه نازک سبزه در ظرف باقی می ماند که جلوه و ظاهر زیبایی نخواهد داشت بنابراین باید از این عمل خودداری نمایید.
  • آبی که در طول مراحل کاشت سبزه استفاده می کنید بایستی آب ولرم باشد.

مراحل کاشتن سبزه ماش به روشی آسان

در این مطلب آموزش سبزه ماش و نحوه کاشت آن را به صورت مرحله به مرحله شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را در این زمینه راهنمایی لازم کرده باشیم تا سبزه زیبایی برای سفره هفت سین خود در زمان عید نوروز داشته باشید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید