طرز تهیه مربای بالنگ خانگی با دستوری کامل و امتحان شده

0

یکی از انواع مرباهای خوش طعم و محبوب ایرانی که طرفداران مخصوص به خود را دارد مربای بالنگ بوده که اغلب در فصل پاییز تهیه شده و همچون دیگر مرباها به عنوان صبحانه یا میان وعده سرو شده و میل می گردد. این مربای خوشمزه عطر بی نظیری داشته و از خواص فراوانی برخوردار است. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان طرز تهیه مربای بالنگ را به روشی راحت آموزش دهیم.

طرز تهیه مربای بالنگ با طعمی عالی

بالنگ در واقع از جمله میوه های مخصوص شیراز بوده که طبعیتش گرم و خشک می باشد. این میوه فواید فراوانی برای قلب و کبد و همچنین هضم غذا دارد و اغلب مشکلات گوارشی همچون نفخ، دل درد و زخم معده را برطرف می کند، بدین ترتیب آشنایی با طرز تهیه مربای بالنگ و درست کردن آن در منزل قطعا امری مفید بوده چرا که مصرف آن برای سلامتی بدن بسیار عالی و پرخاصیت می باشد.

طریقه درست کردن مربای بالنگ

این میوه که از خانواده مرکبات به حساب آمده برای تهیه مربا گزینه بسیار مناسبی می باشد. تهیه مربا در خانه به علت استفاده نشدن ترکیبات نگه دارنده روش و انتخاب مناسبی می باشد. برای درست کردن مربای بالنگ سعی کنید بالنگ هایی را انتخاب کرده که برجستگی کمتری بر روی پوست داشته تا به آسانی پوست آن را جداسازی نمایید.

مواد مورد نیاز

  • بالنگ ۵۰۰ گرم
  • آب ۲ پیمانه
  • شکر ۵۰۰ الی ۶۰۰ گرم
  • آب میوه بالنگ ۴ قاشق غذا خوری

نحوه آماده سازی

برای درست کردن این مربا در آغاز بالنگ را شستشو داده و بعد آن را از قسمت وسط برش بزنید و میوه بالنگ را جدا سازید. مزه و طعم واقعی بالنگ داخل پوست آن می باشد و به علت تلخ بودن پوست زرد رنگ بالنگ حتما بایستی تلخی را از آن بگیرید. می توانید مربای بالنگ را با پوست زرد بالنگ درست نمایید یا پوست بالنگ را به شکل کامل جداسازی نکنید و مقداری از پوست آن را نگیرید. در این دو شیوه حتما بایستی میوه بالنگ را تلخی گیری نمایید. در ادامه کار میوه بالنگ را قالب زده و یا به شکل مربعی خرد کنید.

طرز تهیه مربای بالنگ به روشی ساده

در گام بعدی برای تلخی گیری یالنگ ها در آغاز بالنگ های خرد شده را داخل قابلمه ای مناسب ریخته و تا میزانی که روی آن ها را بگیرد آب سرد بیفزایید. بعد از آن منتظر بمانید بالنگ ها حدود یک ساعت داخل آب سرد باقی بمانند. اکنون بعد از سپری شدن یک ساعت بالنگ ها را داخل آبکش ریخته تا آب اضافی آن ها گرفته شود.

در مرحله دیگر بالنگ ها را داخل قابلمه ای مناسب بگذارید. بعد از آن به میزانی که روی بالنگ ها را بگیرد آب اضافه نموده و بر روی حرارت زیاد بگذارید. سپس صبر کنید آب به حالت جوش در آید. بعد از آن پس از سپری شدن ۳ الی ۵ دقیقه بالنگ ها را از قابلمه خارج نموده و داخل آبکش بگذارید تا آب اضافی آن ها خارج گردد.

نحوه آماده سازی مربای بالنگ

در ادامه این عمل را ۳ الی ۴ مرحله دیگر تکرار نموده تا تلخی بالنگ ها به طور کامل حذف شود. اکنون وقتی که ۳ مرحله تلخی بالنگ ها انجام شد، نوبت امتحان کردن بالنگ ها می باشد. اگر مقداری تلخ مزه بود دوباره تلخی آن را به همان شیوه بگیرید. در مرحله پایانی تلخی گیری صبر کنید بالنگ ها حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه داخل آب جوش باقی بمانند تا حالت پخته و نرمی به خود بگیرند.

در گام بعدی طرز تهیه مربای بالنگ بعد از سپری شدن ۱۵ دقیقه بالنگ ها را داخل آبکش ریخته و بعد منتظر بمانید آب اضافی آن به طور کامل گرفته شود. سپس بالنگ ها را داخل کاسه ای مناسب بریزید و تا میزانی که روی بالنگ ها را بگیرد به آن آب بیفزایید. اکنون بر اساس مقدار تلخی بالنگ ها صبر کنید حدود ۴ الی ۱۲ ساعت داخل آب سرد باقی بمانند تا تلخی آن ها به خوبی گرفته شود.

روش پخت مربای بالنگ در خانه

سپس در طی این مدت آب بالنگ ها را حدود چند مرحله تعویض نموده و دوباره آب سرد اضافه نمایید. در ادامه بعد از سپری شدن این مدت زمان بالنگ ها را داخل آبکش ریخته تا آب اضافه آن ها گرفته شود. بعد از آن با استفاده از دست یا کفگیر بالنگ ها را فشار داده تا به خوبی آب اضافه آن ها حذف شود. بعد از اجرای کل این مراحل تلخی بالنگ ها به طور کامل حذف می شود.

اکنون نوبت آماده سازی شربت مربا بالنگ است. در آغاز داخل قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا آب به حالت جوش در آید. سپس داخل آب شکر ریخته و به آرامی هم زده تا شکر به جداره های قابلمه پاشیده نشود. سپس وقتی که ذرات شکر به طور کامل حل شد بالنگ ها را به آهستگی داخل قابلمه اضافه کرده و صبر کنید بالنگ ها داخل شربت حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بر روی حرارت متوسط به حالت جوش در آیند تا به صورت شیشه ای مانند شده و شربت به خوبی قوام گیرد.

روش تهیه مربای بالنگ خوش عطر

اکنون برای امتحان کردن قوام و غلظت شربت یک قاشق از شربت مربا برداشته و بعد شربت را دوباره داخل قابلمه بریزید. آخرین قطره ای که از قاشق می چکد بایستی به آهستگی و به سختی جدا شود. بدین صورت شربت به غلظت مناسب رسیده و مربا آماده شده است.

در گام بعدی برای معطر شدن مربای بالنگ و شکرک نزدن آن آب میوه بالنگ را گرفته و بعد به مربا بیفزایید و ترکیب نمایید. پس از آن صبر کنید مربا حدود ۵ دقیقه دیگر بر روی حرارت باقی بماند. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید. اکنون مربا را در محیط آشپزخانه قرار داده و صبر کنید حدود ۲۴ ساعت استراحت کند.

روش تهیه مربای بالنگ در خانه

بعد از این مدت اگر مربا آب انداخت بالنگ ها را از شربت خارج کرده و بر روی حرارت متوسط بگذارید تا شربت دوباره به غلظت مناسب برسد. اگر شربت مربا غلظت کافی را داشت بالنگ ها را از شربت بیرون آورده و کمی آب داخل شربت بریزید. بعد بر روی حرارت متوسط گذاشته تا به حالت جوش در آید و به قوام برسد. سپس صبر کنید تا شربت مربا به طور کامل سرد شود. اکنون بالنگ ها را به شربت افزوده و داخل یک ظرف درب دار شیشه ای بریزید. بعد از آن درب آن را سفت ببندید تا از ورود هوا به داخل مربا ممانعت شود.

طرز تهیه مربای بالنگ خوش طعم

در مطلب ارائه شده طرز تهیه مربای بالنگ را به روشی ساده و راحت آموزش دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و این بخش آوزشی مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

 

 

اشتراک گذاری

یک نظر دهید