آموزش بافت عروسک ببر با بیان ساده و راحت

0

یکی از هنرهای بسیار زیبا و کاربردی که با استفاده از آن می توان وسایل مختلفی را درست کرد و مورد استفاده قرار داد هنر بافتنی می باشد که امروزه اغلب بانوان در این هنر مهارت داشته و طبق سلیقه ای که دارند با استفاده از رنگ های مختلف کاموا در خانه به بافتن انواع لباس یا لوازم مختلف می پردازند. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان نحوه بافت عروسک ببر را به روشی راحت آموزش دهیم.

آموزش ساده بافت عروسک ببر زیبا

هنر بافتنی هنری گسترده و جذاب بوده که کارایی بسیار فراوانی دارد و با بهره مندی از آن وسایل تزیینی و مصرفی متنوعی را می توان بافت. از جمله کارهای دیگری که با استفاده از این هنر می توان انجام داد بافتن مدل های عروسک بافتنی دختر و پسر و حتی حیوانات مختلف است که می توانید با خلاقیت و هنری که دارید مدل های جذابی از آنها را ببافید. بافت عروسک ببر یک نمونه از این مجموعه می باشد که می توان به راحتی طبق سلیقه ای که دارید با بهره مندی از یک الگوی ساده آن را ببافید و از هنر دست خود لذت ببرید.

طریقه بافتن عروسک ببر با قلاب

بسیاری از بانوان هنرمند تمایل دارند با استفاده از هنر دست خود کارها و صنایع دستی مختلفی بسازند و حتی از طریق آن کسب درآمد نمایند بنابراین تا جای امکان سعی می کنند در تمامی زمینه های هنری مهارت لازمه را بدست آورند. عروسک ببر همچون عروسک خرس و دیگر حیوانات می تواند اسباب بازی جذابی برای بچه ها نیز باشد. اگر مایل هستید با نحوه درست کردن این عروسک جذاب نیز آشنایی پیدا کنید و آن را برای کودکان خود و یا تزیین و حتی فروش و عرضه ببافید پیشنهاد می کنیم تا پایان ابن مطلب با ما همراه شوید.

طریقه درست کردن عروسک ببر

وسایل و لوازم مورد احتیاج

  • کاموای سفید
  • کاموای قهوه ای یا مشکی رنگ
  • کاموای نارنجی
  • کاموا در رنگ دلخواه و اختیاری برای قسمت شلوار عروسک
  • چشم عروسک مشکی ساده حالت لپه ای یا واشری

مراحل بافت

این نوع عروسک در صورتی که با استفاده از نخ کاموا با ضخامت معمولی بافته شود تقریبا دارای ۱۳ سانتی متر طول است.

طریقه بافت عروسک ببر زیبا

در مرحله اول قسمت سر عروسک را باید ببافید که برای این کار از کاموای نارنجی رنگ بایستی استفاده نمایید.

آموزش بافتن عروسک ببر

برای بافتن رج اول حدود ۶ پایه کوتاه در حلقه بزنید. رج دوم را ۶ عدد افزایش داده تا ۱۲ پایه تشکیل گردد. برای بافت رج سوم مجددا ۶ بار که دارای یک پایه و افزایش می باشد و ۱۸ پایه شکل می گیرد. رج چهارم نیز ۶ مرتبه که شامل ۲ پایه و افزایش می باشد که در نهایت ۲۴ پایه تشکیل می گردد. در رج پنجم بار دیگر ۶ مرتبه با ۳ پایه و افزایش باید بافته شود که در نهایت ۳۰ پایه تشکیل می گردد. برای بافت رج ششم ۶ مرتبه با ۴ پایه و افزایش صورت گرفته و ۳۶ پایه دارید.

در گام بعدی بافت عروسک ببر از رج ۷ تا ۱۰ همان ۴ مرتبه که شامل رج ۳۶ می باشد. برای بافتن رج ۱۱ باید ۹ پایه کوتاه، ۶ عدد افزایش، ۶ کوتاه، ۶ افزایش و ۹ کوتاه بافته شده که در پایان ۴۸ پایه تشکیل می گردد. از رج ۱۲ تا ۱۵ همان ۴۸ پایه که ۴ رج بافته می شود. در رج ۱۶ باید ۹ پایه کوتاه، ۶ دانه کاهش، ۶ کوتاه، ۶ کاهش و ۹ پایه کوتاه بافته می شود که شامل ۳۶ دانه می باشد.

چشم های عروسک را بین رج ۱۰ و ۱۱ و به میزان فاصله ۵ الی ۶ پایه قرار دهید. قسمت نشانگر بایستی پشت سر عروسک قرار گرفته شود. از این رج سر همزمان با استفاده از بافت کاملا پر می گردد. رج ۱۷ به این صورت است که باید ۶ بار که شامل ۴ پایه و کاهش می باشد را ببافید که در نهایت ۳۰ پایه شکل می گیرد. رج ۱۸ به صورت ۶ دفعه که شامل ۳ پایه و کاهش می باشد و در نهایت ۲۴ پایه بافته می شود. برای بافتن رج ۱۹ مجددا ۶ مرتبه که شامل ۲ پایه و کاهش می باشد که در پایان ۱۸ پایه بافته می شود. برای دوختن کمی نخ را اضافه تر قیچی بزنید.

نحوه بافتن پوزه عروسک

آموزش بافت عروسک ببر

با استفاده از کاموای سفید رنگ ۶ زنجیره بزنید. برای بافتن رج اول آخرین دانه را رها کرده و در بعدی ۲ پایه، ۳ پایه و در اولین زنجیره ۴ پایه بزنید. سمت دیگر زنجیره ۳ پایه ایجاد نموده و در آخری ۲ پایه که در نهایت ۱۴ پایه می شود. برای بافتن رج دوم دو مرتبه که شامل افزایش، ۵ پایه و مجددا افزایش می باشد که ۱۸ پایه بافته می شود. رج سوم همان ۱۸ پایه را ببافید.

به منظور دوخت نخ را کمی اضافه تر قیچی بزنید. پوزه عروسک را در بخش وسط صورت، زیر چشم ها و بین رج های ۱۱ تا ۱۶ سر دوخت بزنید. پیش از دوختن کامل پوزه را از الیاف پر کنید.

روش بافتن بخش داخلی گوش

با استفاده از رنگ سفید کاموا در حلقه جادویی ۶ عدد پایه کوتاه ببافید ولی بست نزنید. سپس نخ را گره زده و قیچی بزنید.

طریقه درست کردن عروسک ببر

طریقه بافتن بخش خارجی گوش

با استفاده از کاموای نارنجی رنگ در حلقه جادویی ۶ عدد پایه کوتاه بزنید ولی بست نزنید. گوش سفید را بر روی گوش نارنجی بگذارید. این رج را بر روی هر دو گوش سفید و نارنجی ببافید تا به یکدیگر متصل گردند. سپس ۳ مرتبه که شامل یک پایه و افزایش می باشد را بافته که در نهایت ۹ پایه تشکیل می گردد. نخ را گره بزنید و برای دوخت کمی نخ را اضافه تر قیچی بزنید.

طریقه درست کردن عروسک ببر

آموزش آسان درست کردن عروسک ببر

شیوه درست کردن دست های عروسک

برای انجام این کار از رنگ سفید کاموا استفاده نمایید. رج اول را در حلقه جادویی ۸ پایه کوتاه بزنید. رج دوم و سوم را همان ۸ پایه را بافت بزنید. سپس رنگ موردنظر را به نارنجی تغییر بدهید. برای رج ۴ تا ۱۰ همان ۸ پایه را بافت بزنید. سپس پا را با استفاده از الیاف پر کرده و بافت را تا بزنید و با ۴ پایه کوتاه به یکدیگر دوخت بزنید. بعد از آن نخ را گره بزنید و قیچی بزنید. دست دیگر را نیز به همین شکل ببافید. با زدن چند کوک بر روی پاها خطی به وجود آورید یا با استفاده از رنگ اکریلیک رنگ آمیزی نمایید.

نحوه درست کردن عروسک ببر

نحوه درست کردن پای عروسک

برای این کار احتیاج به رنگ سفید دارید. برای بافتن رج اول در حلقه جادویی ۶ پایه کوتاه ببافید. برای رج دوم ۶ دفعه افزایش داده که ۱۲ پایه شکل می گیرد. برای رج سوم نیز همان ۱۲ پایه را ببافید. سپس رنگ موردنظر را به نارنجی تغییر دهید. برای بافتن رج چهارم ۶ دفعه که شامل یک پایه و افزایش می باشد که در نهایت ۱۸ پایه شکل می گیرد.

رنگ کاموا را به طوسی یا هر رنگ دلخواهی که برای شلوار عروسک ببر در نظر گرفته اید باید تغییر دهید. سپس رج ۵ تا ۷ را همان ۱۸ پایه بزنید. بعد از آن نخ را گره بزنید و آن را قیچی کنید. پا را با الیاف پر کرده و پای دیگر را نیز به همین صورت بافت بزنید ولی نخ را قیچی نزنید.

روش بافتن قسمت بدن عروسک

برای بافت رج ۸ باید ۱۸ پایه از پای اول عروسک ببر و ۱۸ پایه از پای دوم را بافت بزنید یعنی ۳۶ پایه باید بافته شود. برای رج ۹ تا ۱۲ همان ۳۶ پایه را ببافید. در رج ۱۳ باید ۶ دفعه که شامل ۴ پایه و کاهش می باشد یعنی ۳۰ پایه ببافید. سپس نخ شلوار را قیچی بزنید. برای بافتن رج ۱۴ با استفاده از رنگ نارنجی در حلقه پشتی ۳۰ پایه بزنید. رج ۱۵ را همان ۳۰ پایه را ببافید. برای درست کردن رج ۱۶ باید ۶ دفعه که شامل ۳ پایه و کاهش می باشد یعنی ۲۴ پایه باید ببافید. رج ۱۷ را همان ۲۴ پایه بزنید. سپس بدن عروسک را با الیاف پر کنید.

نحوه متصل کردن دست های عروسک

اکنون همزمان با بافت قسمت بدن عروسک ببر باید دست ها را وصل نمایید. برای بافتن رج ۱۸ باید ۵ پایه بدن، ۴ پایه دست و بدن، ۸ پایه بدن، ۴ پایه دست و بدن و ۳ پایه بزنید. توجه نمایید که دست ها باید دو سمت بدن قرار گرفته شوند و فاصله میان دست ها باید ۸ پایه باشد. برای درست کردن رج ۱۹ باید ۶ دفعه که شامل ۲ پایه و کاهش می باشد یعنی ۱۸ پایه باید ببافید. سپس نخ را گره بزنید و آن را قیچی کنید. در رج ۱۴ قسمت بدن عروسک بر روی حلقه جادویی با رنگ شلوار پایه کوتاه ببافید. با استفاده از زنجیره بندهای شلوار را ببافید و متصل نمایید.

شیوه بافتن دم عروسک

روش درست کردن عروسک ببر

برای این کار نیاز به رنگ نارنجی کاموا دارید. برای بافتن رج اول در حلقه جادویی ۶ پایه کوتاه ببافید. در رج ۲ تا ۱۲ همان ۶ پایه را ببافید. سپس دم را تا بزنید و با ۳ پایه کوتاه به یکدیگر دوخت بزنید. قسمت دم عروسک احتیاجی به الیاف ندارد ولی در صورتی که مایل باشید می توانید سیم مفتول قرار دهید. سپس نخ را سفت کنید و کمی اضافه تر برای دوخت آن را قیچی بزنید. با استفاده از نخ قهوه ای بر روی دم به صورت راه راه کوک بزنید.

نحوه مونتاژ کردن قسمت های مختلف عروسک ببر

به منظور تمام کردن تزیینات قسمت صورت، سفیدی چشم را با استفاده از نخ سفید و قسمت مژه را با نخ مشکی یا قهوه ای دوخت بزنید. سپس قسمت سر را به بدن بدوزید. قسمت دم را بین رج ۱۱ تا ۱۲ دوخت بزنید. سپس ابرو، بینی، خط پوزه و خط های پنجه را دوخت بزنید. در این مرحله عروسک ببر شما کاملا آماده شده است.

طریقه درست کردن عروسک ببر زیبا

در مطلب ارائه شده نحوه بافت عروسک ببر را به صورت کامل و مرحله به مرحله آموزش دادیم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شده باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

 

 

اشتراک گذاری

یک نظر دهید