طرز تهیه آش بادمجان با سبزی و بدون گوشت

0

از جمله آش های سنتی و مقوی که طعم و مزه بی نظیری دارد و در مناطق و شهرهای مختلف ایران با مواد و روش های متنوعی طبخ می شود آش بادمجان بوده که طرفداران مخصوص به خود را دارد و هم با استفاده از گوشت و هم بدون گوشت قابل پخت می باشد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آشنایی شما عزیزان طرز تهیه آش بادمجان بدون گوشت و با گوشت را آموزش دهیم.

طرز تهیه آش بادمجان با طعمی عالی

آش در واقع از محبوب ترین و اصیل ترین غذاها در بین ایرانیان به شمار می آید که مواد مغذی فراوانی دارد و اغلب در فصل های سرد سال مصرف بیشتری داشته و در انواع و اقسام مختلف وجود دارد. طرز تهیه آش بادمجان بسیار ساده و راحت بوده و همچون دیگر آش ها  از جمله آش انار، آش رشته، آش دوغ و…حاوی حبوبات و سبزیجات می باشد ولی اصلی ترین ماده تشکیل دهنده آن بادمجان می باشد.

طرز تهیه آش بادمجان به روشی ساده

آش بادمجان از غذاهای بومی و محلی استان همدان و کرمانشاه است و به دلیل مواد تشکیل دهنده ای که دارد سرشار از خاصیت بوده و دارای پروتئین و کالری می باشد. در صورتی که به غذاهای تهیه شده با بادمجان علاقه مند هستید و تمایل دارید با نحوه درست کردن این غذا و همچنین ایده های تزیین آش بادمجان نیز آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

مواد مورد نیاز برای پخت آش بادمجان بدون گوشت

  • بادمجان قلمی متوسط ۴ عدد
  • کشک یک پیمانه
  • آب گوشت یا آب قلم ۴ پیمانه
  • سیر یک بوته
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • آرد ۲ قاشق غذا خوری
  • عدس ۲ پیمانه
  • بادمجان ۴ عدد
  • روغن نصف پیمانه
  • نعنا خشک به مقدار مورد نیاز

روش پخت آش بادمجان بدون گوشت

نحوه پخت

در ابتدا بادمجان را پوست گرفته و سپس به شکل مکعبی ریز خرد نمایید و خوب شستشو دهید و بعد درون آبکش بگذارید و مقداری نمک به آن بزنید. پس از آن سیر را پوست گرفته و به صورت بسیار ریز به شکل رنده ای خرد نمایید. بادمجان را درون قابلمه ریخته و آن را بدون روغن تفت دهید و سپس مقداری روغن به آن بیفزایید و هنگامی که مقداری سرخ شد سیر را اضافه نمایید.

زمانی که بادمجان و سیر به طور کامل سرخ شدند نوبت اضافه کردن آب گوشت یا آب قلم می باشد. حرارت را افزایش دهید تا مواد به حالت جوش در آیند و سپس حرارت را متوسط نمایید. عدس را شسته و آبکشی نمایید و بعد آن را نیز به مواد بیفزایید.

باقی مانده روغن را درون تابه ریخته و پیاز را به صورت درشت خرد نمایید و درون روغن به خوبی سرخ کنید و بعد زردچوبه، آرد، فلفل و نمک را به تدریج به آن اضافه نمایید و به خوبی سرخ کنید تا تمامی مواد طلایی رنگ شوند و عطر و بوی ادویه پخش گردد. بعد با استفاده از گوشتکوب آن را به طور کامل میکس نمایید و به مواد آش بیفزایید. صبر کنید تا آش به طور کامل به جوش آید و خوب جا بیفتد و در پایان که کاملا غلیظ شد یک پیمانه کشک جوشیده شده را به آن اضافه نمایید و در زمان سرو به آن نعنا داغ و پیاز داغ و همچنین سیر داغ بیفزایید.

طریقه تهیه آش بادمجان با گوشت

مواد مورد نیاز برای طبخ آش بادمجان با گوشت

  • بادمجان یک کیلو گرم
  • گوشت سردست ۴۰۰ گرم
  • کشک ۲۰۰ گرم
  • لوبیا سفید ۱۰۰ گرم
  • لوبیا قرمز ۱۰۰ گرم
  • نخود ۱۰۰ گرم
  • بلغور گندم ۲۵۰ گرم
  • سیر ۴ حبه
  • نعنا خشک ۲ قاشق غذا خوری
  • پیاز ۳ عدد
  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به میزان مورد نیاز

طریقه آماده سازی

در آغاز بهتر است که از شب گذشته تمامی حبوبات را هر یک به شکل جدا جدا درون کاسه ای بریزید و به آن ها آب اضافه نمایید تا روی آن ها را آب بگیرد و تا زمان صبح درون آب بمانند و خیس بخورند. تا جایی که امکان دارد ۲ تا ۳ مرتبه آب آن ها را عوض نمایید و دوباره کاسه ها را از آب پر کنید. این عمل موجب می شود نفخ حبوبات کاملا حذف شود. در ابتدا نخود را درون قابلمه ای کوچک پر از آب ریخته تا بپزد و بعد لوبیا قرمز و لوبیا سفید را نیز داخل قابلمه ای دیگر بریزید و بر روی آن ها آب ریخته و اجازه دهید تا با هم خوب پخته شوند.

نحوه تهیه آش بادمجان خوش طعم

در گام بعدی طرز تهیه آش بادمجان یک عدد از پیاز ها را پوست گرفته و خوب بشویید و بر روی تخته به صورت نگینی خرد نمایید و بعد درون قابلمه ای روغن بریزید و منتظر بمانید تا با حرارت کم داغ گردد. بعد از آن پیازها را داخل روغن تفت داده تا خوب نرم و سبک شوند و سپس گوشت را اضافه نمایید و خوب تفت دهید. وقتی که رنگ آن به طور کامل تغییر یافت و مقداری سرخ شد حدود ۲ لیوان آب بر روی گوشت ریخته و حرارت را کاهش دهید تا به خوبی مغز پخت شوند. بلغور را نیز درون قابلمه ای بزرگ بریزید و حدود ۸ لیوان آب بر روی آن ریخته و منتظر بمانید تا با حرارت کم بپزد.

روش پخت آش بادمجان با گوشت

تا زمان پخته شدن گوشت به سراغ آماده کردن بادمجان ها بروید، برای این کار در ابتدا پوست آن ها را گرفته و خوب بشویید و درون آبکش بگذارید تا خشک شوند و یعد مقداری نمک بر روی آن ها بپاشید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا نمک بر روی بادمجان ها باقی بماند تا تلخی آن ها گرفته شود و همچنین روغن کمتری جذب نمایند.
سپس بادمجان ها را با یک دستمال تمیز آشپزخانه خشک کرده و از قسمت وسط به دو نیم کنید و بعد درون تابه ای بزرگ کمی روغن ریخته و حرارت را کم کرده تا کاملا داغ شود. بعد از آن بادمجان ها را درون تابه بچینید تا سرخ گردند و سپس آن ها را برگردانده تا سمت دیگر آن ها نیز سرخ شود.
پس از آن درون بشقابی قرار داده تا کاملا سرد شوند و آن وقت به شکل مربع های کوچک برش بزنید و در گوشه ای قرار دهید. گوشت پخته شده را نیز باید اجازه دهید تا سرد شود و بعد از قابلمه بیرون آورده و به صورت ریش ریش در آورید و کناری بگذارید
حبوبات پخته شده را درون قابلمه ای که بلغور در حال پختن می باشد به آرامی بریزید و پیازهای باقی مانده را پوست گرفته و شستشو دهید و بر روی تخته نگینی خرد نمایید و درون تابه ای روغن بریزید و منتظر بمانید تا با حرارت کم داغ شود. نصف پیازها را داخل روغن تفت بدهید تا طلایی رنگ گردند بعد از آن درون بشقابی ریخته تا برای تزیین مورد استفاده قرار دهید و نصف باقی مانده پیازها به همراه مقداری زرچوبه درون تابه بریزید و دوباره تفت بدهید تا کاملا نرم گردند و سپس به مواد آش بیفزایید.
طرز تهیه آش بادمجان بدون گوشت
در گام بعدی طرز تهیه آش بادمجان سیرها را پوست گرفته و شستشو دهید و به شکل خلالی خرد کنید و بعد داخل تابه سرخ کرده و کنار بگذارید. گوشت ریش ریش شده و بادمجان های خرد شده را به مواد درون قابلمه افزوده و خوب هم بزنید تا مواد ترکیب گردند. سپس حرارت را متوسط کرده تا آش به خوبی بپزد و به اصطلاح خوب جا بیفتد. وقتی که آش را خوب هم زدید و مشاهده کردید که حالت کش دار گفته، اول حدود ۱۰۰ گرم از کشک را اضافه نموده و با مواد ترکیب نمایید تا کاملا با مواد آش مخلوط گردد. اکنون آش کاملا آماده شده و می توانید آن را در ظرف موردنظر بریزید و با استفاده از پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ تزیین کرده و همچنین باقی مانده کشک را بر روی آن به منظور تزیین کردن بریزید.
طرز تهیه آش بادمجان با طعمی عالی
در مطلب ارائه شده طرز تهیه آش بادمجان را به دو شیوه ساده و مختلف بیان کردیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید و مورد پسندتان واقع شده باشد.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید