آموزش ساخت رینگ لایت با هزینه بسیار کم

0

یکی از وسایل و ابزارهایی که امروزه در اجرای عکاسی طرفداران زیادی پیدا کرده است رینگ لایت یا حلقه نورانی می باشد که برای موقعیت هایی که احتیاج به نورپردازی کامل و بدون سایه برای عکس گرفتن می باشد بسیار کاربردی و مناسب یوده و از آن استفاده می گردد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش ساخت رینگ لایت به روشی ساده بپردازیم.

نحوه ساخت رینگ لایت در خانه

رینگ لایت در حقیقت وسیله ای حلقه ای مانند بوده که دور تا دور آن با استفاده از چراغ های ال ای دی پوشانده شده و با تاباندن نور به صورت یکنواخت و یک نورپردازی متفاوت بر روی سوژه موردنظر موجب حذف شدن سایه های اضافه شده و یک انعکاس زیبا از نور حلقوی شکل در چشم های سوژه موردنظر به وجود می آورد. ساخت رینگ لایت با وجود کمی سختی کار ولی بسیار لذت بخش و هیجان انگیز می باشد که شما می توانید در منزل به منظور کم کردن هزینه های اضافی متناسب با نوع نیازتان این ابزار کاربردی و مفید را با خلاقیت خود بسازید و از آن استفاده نمایید. از رینگ لایت های ساده تر نیز می توان به عنوان یک کاردستی آموزشی استفاده نمود که در ادامه بیشتر با نحوه ساخت آنها آشنا می شوید.

طریقه درست کردن رینگ لایت به روشی ساده

این نوع وسیله نور را به شکل نرم و از کل زوایای مختلف به سوژه مدنظر تابانده و کاربرد اصلی آن در حقیقت در عکاسی پرتره و عکاسی ماکرو می باشد و اغلب در آتلیه ها از آن به منظور نورپردازی استفاده می گردد. همچنین در سالن های زیبایی و دندان پزشکی ها و حتی برای ضبط فیلم در آموزش مجازی که امروزه فراگیر شده نیز از رینگ لایت استفاده می شود که به صورت یک استند و پایه در زاویه مناسب دوربین قرار می گیرد.

طریقه ساخت رینگ لایت با هزینه کم

روش اول درست کردن رینگ لایت

همانطور که گفتیم رینگ لایت بسیار پرکاربرد بوده اما با توجه به رنج قیمتی که دارد امکان دارد برای برخی از افراد که بودجه کمی دارند گران قیمت بوده و یا به دلایل مختلف نتوانند آن را با توجه به نیاز خود خرید نمایند در نتیجه در ادامه طریقه ساختن یک نوع خانگی و یک نوع حرفه ای آن را آموزش داده ایم تا از این طریق بتوانید در خانه با استفاده از تجهیزات ساده ای این وسیله را بسازید و مورد استفاده قرار دهید.

ابزار مورد نیاز

  • فویل آلومینیومی
  • سوکت ریسه ال ای دی
  • مقوا
  • چسب مایع و نواری
  • ریسه نواری ال ای دی

در ابتدا بایستی قسمت مرکز مقوا را در سایزی که دوست دارید علامت گذاری نمایید. قطر بیرونی مقوای در نظر گرفته شده بهتر است از ۱۶ سانتی متر کمتر نباشد. بعد از آن دایره ای را رسم نمایید و آن را برش دهید. پس از آن دایره ای دیگر درون دایره بیرونی رسم کرده و میزان فاصله دایره بیرونی و داخلی باید کمتر از ۵ سانتی متر نباشد.

به منظور این که مقاومت چارچوبی که درست کردید افزایش یابد. مقوایی دیگر با همان اندازه و مشخصات برش بزنید و بعد دو مقوا را با چسب مایع به یکدیگر بچسبانید. در گام بعدی پس از این که چارچوب اولیه شکل گرفت با استفاده از یک فویل آلومینیومی قسمت سطح چارچوب را پوشش دهید.

طریقه درست کردن رینگ لایت به روشی ساده

در مرحله بعدی نوبت بکارگیری ریسه های ال ای دی می باشد. از جمله پرنورترین و پرکاربردترین نوع ریسه مدل ۵۷۳۰ می باشد که از یک تا صد متر فروخته می شوند. برای این کار می توانید ریسه ای دو متری با رنگ نور مهتابی یا هر رنگ دلخواهی که مدنظر دارید از بازار خریداری نمایید.

میزان متراژ ریسه بایستی مطابق با محیط قابی که درست کرده اید باشد و باید به شکلی باشد که حداقل دو دور قاب را پوشش دهد ولی در صورتی که رینگ لایت با نور بیشتری می خواهید احتیاج به میزان زیادتری دارید. ریسه را دور تا دور قاب متصل نمایید و بعد با بست های پلاستیکی و یا چسب نواری آن را سفت ببندید.

در صورتی که ریسه را به صورت متری خریده اید بایستی به شکل جداگانه یک سوکت ریسه ال ای دی نیز بخرید. سوکت به قسمت انتهایی ریسه متصل می گردد و با بهره گیری از آن رینگ لایتی که درست کرده اید را می توانید به برق زده و روشن نمایید و از نوری که خودتان در منزل و با صرف هزینه کم ساخته اید لذت ببرید.

شیوه ساختن رینگ لایت در خانه

روش دوم ساخت

این نوع رینگ لایت که به شکل حرفه ای می باشد مراحل درست کردن آن به روش خانگی شباهت دارد اما در مدل حرفه ای از ابزارهای صنعتی زیادتری استفاده می گردد که در ادامه به شرح این وسایل و مراحل ساخت پرداخته ایم.

ابزارهای مورد احتیاج

  • سیم برق ۳ متر
  • لامپ ۱۲ عدد
  • کلید روشن و خاموش
  • سرپیچ ۱۲ عدد
  • اره مویی
  • متر
  • دو شاخه برق
  • انبردست
  • دریل
  • پیچ گوشتی
  • مداد
  •  سیم چین

نحوه درست کردن رینگ لایت با ابزار ساده

مراحل آماده سازی

در این شیوه برخلاف روش اول به جای صفحه مقوایی از چوب استفاده می گردد. بکار بردن چوب عمر و مقاومت حلقه ای که درست می کنید را به شکل قابل توجهی بالا می برد. بر روی چوب همچون روش اول با کمک متر و مداد دو عدد دایره هم مرکز ترسیم نمایید. بعد از آن با کمک اره مویی آن را برش دهید.

پس از بریدن چوب و ساختن قاب با استفاده از دریل بر روی چوب سوراخ هایی به وجود آورید تا سرپیچ ها را به چوب اتصال دهید. پایه های لامپی که خریده اید را با میزان فاصله یکنواخت و به طور منظم دور تا دور قاب بچینید و بر روی چوب نصب نمایید.

نحوه ساخت رینگ لایت

با استفاده از سیم برق سرپیچ ها را به یکدیگر متصل نمایید و یک سر سیم را به دو شاخه برق اتصال بدهید تا با کمک آن رینگ لایت را به پریز برق بزنید. همینطور از یک کلید برق بر روی سیم نیز می توانید استفاده نمایید تا وسیله ای که می سازید به وسایل حرفه ای تشابه زیادی داشته باشد.

پس از آماده سازی قاب ۱۲ عدد لامپ ال ای دی را به سرپیچ ها بزنید و از نوری که ساخته اید لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید لامپ ها را با یک رنگ نور نخرید و نورهای ترکیبی بسازید. به هر اندازه توان لامپ ها زیادتر باشد نوری که تابیده می شود میزان شدت زیادتری دارد. حداقل بودجه و هزینه ای که برای این کار لازم می باشد حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

با وجود این که درست کردن رینگ لایت راحت می باشد ولی رینگ های خانگی فقط یک رنگ نور دارند و میزان نوری که از آن ها می تابد قابلیت تنظیم ندارد. از دیگر عیوب رینگ لایت های دست ساز تابش نور نامنظم می باشد در نهایت عکسی که با آن ها گرفته می شود زیبایی انواع آماده را ندارد.

شیوه درست کردن رینگ لایت با وسایل ساده

در این مطلب با نحوه ساخت رینگ لایت به دو صورت مختلف و ساده آشنا شدید که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید