آموزش مرحله به مرحله و ساده مکرومه بافی برای افراد مبتدی

0

یکی از هنرهای دستی بسیار زیبا و کاربردی که با استفاده از آن می توان صنایع و محصولات مختلفی را در قالب های متنوع ساخت هنر مکرومه بافی می باشد که در انجام آن از نخ های ضخیم و یا کامواهای مخصوص استفاده شده و با بکارگیری کمی ابتکار و خلاقیت می توان آثار جالبی را خلق کرد. بدین منظور سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش مکرومه بافی به صورت مرحله به مرحله بپردازیم.

آموزش مکرومه بافی به صورت ساده

مکرومه بافی هنری جذاب و قدیمی می باشد که امروزه به شکل مدرن تر و متفاوت تر به روی کار آمده و طرفداران مخصوص به خود را دارد. در صورتی که به این هنر علاقه مند بوده و تمایل دارید با آموزش مکرومه بافی آشنا شوید بهتر است بدانید که مکرومه در واقع هنری بوده که شامل اعمالی همچون گره زدن، بافتن و پیچاندن بوده که می توانید با بکارگیری آن ها طرح ها و مدل های خاصی ایجاد نمایید و لوازم و وسایل گوناگونی همچون دیوارکوب، نگه دارنده گلدان، تاب، کیف، رو بالشی و … تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید. یادگیری این هنر همانند تریکو بافی، قلاب بافی و … نیازمند آموزش دیدن و تمرین می باشد تا بهترین بافت را انجام دهید.

نحوه یادگیری مکرومه طرح ساده

با توجه به این که در سال های گذشته مردم اغلب علاقه زیادی به هنرهای دستی و محصولات طبیعی پیدا کرده اند در نتیجه محبوبیت این هنر نیز افزایش یافته است. برای یادگیری این هنر احتیاج به مواد و وسایل ساده و کمی دارید به طوری با در دسترس داشتن نخ یا طناب مکرومه بافی و یک وسیله یا چهارچوب برای گره زدن می توانید خیلی راحت یک طرح ساده از آن را درست کنید.

در این هنر نیاز است که شما با تکنیک ها و گره های مختلف آن آشنا شوید و پس از این که کاملا همه فنون را یاد گرفتید با اجرای کمی خلاقیت بافت های جذاب و خاصی ایجاد نمایید و یا باعث ایجاد بعد در کار خود شوید و جلوه زیباتری به آن بدهید. اگر علاقه مندید که با این هنر آشنا شوید و مراحل و اصول آن را یاد بگیرید و یا حتی از این طریق کسب درآمد کنید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آموزش مکرومه بافی به روشی ساده

انواع کاربرد های مکرومه بافی

  • مکرومه بافی جاکلیدی
  • پرده
  • برگ
  • آویز بطری
  • دیوار کوب
  • سبد گل
  • زیر لیوانی
  • گردنبند
  • گوشواره
  • آینه دیواری
  • بند دوربین
  • کیف
  • بند ساعت
  • آویز تنگ ماهی
  • صندل
  • آویز گلدان

نحوه گره زنی در مکرومه و انواع آن

به منظور ایجاد طرح های مخصوص مکرومه می توانید از انواع روش های گره زدن بهره ببرید. در ادامه بعضی از رایج ترین و اصلی ترین این گره ها را معرفی کرده و طریقه ایجاد آن ها را شرح داده ایم.

یادگیری مکرومه بافی طرح برگ

گره مربعی متناوب :

این گره مکرومه یک نوع طرح الماس شکل به وجود می آورد و برای شکل گیری مکرومه های پهن و گسترده تر مورد استفاده قرار می گرد. برای این گره به حدود ۸ ردیف طناب احتیاج دارید و لازم است که در آغاز با استفاده از ۴ نخ وسطی یک گره مربعی بزنید و بعد با نخ های خارجی در هر سمت یک گره مربعی ایجاد نمایید تا این طرح شکل گیرد.

گره پایه :

این گره همانطور که از نامش مشخص می باشد یک گره مهم و اصلی به حساب می آید و به طور معمول برای آغاز کار از آن استفاده می گردد و نخ را بر روی پایه محکم و ثابت نگه می دارد. به منظور گره زنی یکی از بخش های انتهایی طناب را بر روی پایه به صورت حلقه در آورید و بعد از روی نخ آن را مجددا به قسمت پشت پایه ببرید و از قسمت بالای پایه به طرف جلو هدایت نمایید و از زیر حلقه شکل گرفته عبور دهید. در صورت نیاز بخش انتهایی آن را کاملا محکم و یکدست نمایید.

گره مربعی :

با دفعات زیاد گره زنی منظم این گره پشت سر هم یک نوار بافتنی متراکم به وجود می آید.

گره مارپیچی :

با این نوع گره یک نوع طرح مارپیچی به وجود می آید. گره را همچون گره مربعی آغاز می کنید و به راحتی مرحله اول را تعداد دفعات زیادی تکرار می کنید. با ادامه یافتن کار گره شما آغاز به چرخیدن می کند.

در ادامه به منظور یادگیری شما عزیزان یک نوع طرح مکرومه بافی را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

مکرومه بافی طرح برگ

برای انجام این کار به لوازمی همچون نخ کتانی ۵ میلی متری، برس، قیچی خیاطی و اسپری ثابت کننده پارچه یا استیفنر احتیاج دارید.

مراحل آموزش :

به منظور ایجاد این نوع طرح که در اندازه متوسط می باشد. نخ موردنظر را در اندازه و تعداد زیر برش بزنید.

  • یک عدد نخ با سایز ۸۰ سانتی متری برای قسمت مرکز برگ (A)
  • ۱۰ تا ۱۲ عدد نخ ۳۵ سانتی متری برای قسمت بالای برگ (B)
  • ۸ تا ۱۰ عدد نخ ۳۰ سانتی متری برای قسمت وسط برگ (C)
  • ۶ تا ۸ عدد نخ ۲۵ سانتی متری برای قسمت انتهایی برگ (D)

در گام اول مطابق تصویر ارائه شده رشته نخ ۸۰ سانتی متری را از بخش وسط تا بزنید و بر روی یک صفحه بگذارید. بعد از آن یک رشته نخ ۳۵ سانتی متری را نیز تا بزنید و حلقه سر آن را زیر نخ مرکزی بگذارید. بعد از آن یک نخ (B) دیگر را نیز از قسمت وسط تا زده و از حلقه (B) رد کنید و از سمت دیگر از زیر قسمت انتهایی باز نخ عبور دهید و سپس بکشید تا دو نخ (B) در نخ مرکزی به یکدیگر قفل شوند.

آموزش مکرومه بافی آسان و ساده

آموزش ساده و راحت مکرومه

آموختن مکرومه بافی به روشی راحت

یادگیری بافت مکرومه طرح برگ

یادگیری ساده و راحت مکرومه بافی

آموختن بافت مکرومه به روشی راحت

پس از انجام این کار وارد ردیف بعدی نخ ها شوید و همچون گره ای که زدید یک گره ایجاد نمایید تا وقتی که رشته نخ های (B) به اتمام برسند. سپس نخ ها در اندازه (C) را گره زده و زمانی که آن ها به اتمام رسیدند باید شروع به استفاده از نخ های اندازه (D) کنید.

باید به این نکته دقت نمایید که از هر طرفی که بافت را آغاز نمودید بایستی به طور مرتب جهت را تعویض نمایید. به طور مثال در صورتی که نخ افقی را برای بار اول از چپ به راست گذاشتید نخ بعدی را از سمت راست به چپ باید ببندید.

آموزش مکرومه بافی به صورت مرحله به مرحله

آموزش بافت مکرومه برای افراد تازه کار

یادگیری مکرومه بافی به صورت مرحله به مرحله

آموختن بافت مکرومه برای افراد مبتدی

آموختن مکرومه بافی به شیوه ای آسان

یادگیری مکرومه بافی به روشی راحت

رشته های نخ را حتما باید به سمت بالا فشار داده تا کاملا سفت و محکم شوند. قسمت پایین رشته وسطی نخ (A) را با یک دست خود گرفته و با دست دیگرتان رشته های نخ را به طرف بالا فشار بدهید. بعد از اتمام کار قسمت کناره نخ ها را به طرف پایین کشانده تا به قسمت انتهایی نخ وسطی (A) برسند.

آموزش مکرومه بافی طرح برگ

آموزش مکرومه به روشی آسان

نحوه بافتن مکرومه با آموزش ساده

بعد از آن قسمت حاشیه آن را با کمک قیچی اصلاح و تمیز نمایید. این عمل نه فقط در تشکیل برگ کمک کرده بلکه برس زنی و باز کردن رشته ها را نیز راحت تر می کند. به هر اندازه رشته ها کوتاه تر باشند عمل برس زنی راحت تر انجام می گیرد.

آموختن مکرومه بافی به شیوه ای آسان

بادگیری بافت مکرومه در خانه

در گام بعدی آموزش مکرومه بافی بعد از قیچی زدن برگ را بر روی یک سطح سفت بگذارید تا از برس حیوانات برای باز کردن آن بتوانید استفاده نمایید. برس به هر سطحی که حالت ظریف و یا چوبی مانندی دارد صدمه خواهد زد به همین خاطر توصیه می شود از یک کارتن مقوایی صاف استفاده نمایید. همچنین باید گفت در صورتی که شانه زنی را از طرف رشته مرکزی یعنی (A) و از بالا آغاز کنید مناسب تر می باشد.

آموختن مکرومه بافی به روشی ساده

آموزش مکرومه بافی به صورت گام به گام

برای انجام مرحله بعدی به ثابت کننده و سفت کننده نخ احتیاج دارید. با توجه به این که نخ های باز شده بسیار نرم می باشند اگر آن ها را برداشته به صورت آویزان در می آیند و حالت برگ به خود نمی گیرند. به همین خاطر چند بار اسپری استیفنر بزنید و حدود چند ساعت منتظر بمانید تا رشته های باز شده نخ مقداری سفت گردند.

آموزش مراحل مکرومه برای افراد تازه کار

در مرحله پایانی به هر صورتی که می خواهید دور اطراف برگ را قیچی بزنید.

آموختن مکرومه به روشی راحت

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با آموزش مکرومه بافی به صورت کامل آشنا شده باشید و نهایت استفاده را از آن برده باشید و با کمک و یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل این طرح زیبای مکرومه را درست کرده و از هنر دست خود لذت ببرید.

 

اشتراک گذاری

یک نظر دهید