طرز تهیه خورش اناربیج اصیل گیلانی با دستور مرحله به مرحله

0

یکی از خورش های قدیمی و معروف ایرانی که اصالت گیلانی دارد و از عطر و طعمی بی نظیر برخوردار می باشد خورش اناربیج بوده که از لحاظ ظاهری شبیه به خورش فسنجان می باشد و در مناسبت های مختلفی در مناطق شمالی کشور طبخ می گردد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان طرز تهیه خورش اناربیج را به روشی راحت و ساده آموزش دهیم.

طرز تهیه خورش اناربیج با طعمی عالی

خورش اناربیج دارای نام های دیگری همچون درازاقاتوق، انارآویج و سنگه خورش می باشد که جزء پنج غذای استان گیلان بوده و به ثبت ملی رسیده و همانند انار پلو شیرازی اغلب در فصل انار به ویژه در شب یلدا و شب های پاییزی تهیه و استفاده می گردد. طرز تهیه خورش اناربیج بسیار ساده و راحت بوده که می توانید به آسانی آن را در منزل بپزید و در کنار خانواده نوش جان نمایید. این غذا همچون کویی تره، میرزا قاسمی و… غذای اصیل گیلان می باشد. اناربیج همچون مرغ ترش شمالی در تهیه آن از رب انار استفاده می شود و مزه ایی ترش و خاص دارد.

طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی

بسیاری از بانوان کدبانو که در هنر آشپزی مهارت دارند تمایل به یادگیری و پخت انواع و اقسام غذاهای مختلف داشته و به دنبال دستور العمل های پخت آن ها هستند تا برای اعضای خانواده خود یا در مجالس و مهمانی های مختلف غذاهای مورد علاقه خود را بپزند و سرو نمایند. در صورتی که دوست دارید این نوع خورش خوشمزه شمالی را نیز در منزل طبخ نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز

  • گردوی ریز آسیاب شده یا چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • آب انار ترش یک لیوان
  • پیاز رنده شده یک عدد
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • سبزی خرد شده مخصوص ( ۸۰ گرم جعفری، ۱۰۰ گرم تره، ۵۰ گرم خالواش و چند ساقه نعنا ) ۲۵۰ گرم
  • پودر گلپر یک قاشق مربا خوری
  • رب انار به میزان لازم
  • زردچوبه، فلفل و نمک به میزان مورد نیاز
  • برنج زعفرانی برای سرو

طرز تهیه خورش اناربیج به روشی ساده

نحوه پخت

در ابتدا آب انار ترش یا آبغوره را همراه با مقداری زردچوبه و نمک درون یک قابلمه ریخته و بر روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا به حالت جوش در آید. در صورتی که از آبغوره استفاده می کنید و میزان آن از یک لیوان کمتر می باشد باقی مانده لیوان را با آب پر کنید تا در آخر یک لیوان آبغوره درون قابلمه داشته باشید.

سپس گردوی ریز آسیاب شده را با مقداری آب درون یک کاسه بهم زده و بعد درون قابلمه بریزید. پس از آن آب انار و گردو را برای ۲ الی ۳ ساعت بپزید تا گردوها کاملا به روغن بیفتند و خوب بپزند. ۲۰۰ گرم از سبزی خرد شده را همراه با مقداری روغن درون یک ماهیتابه ریخته و بر روی حرارت متوسط مقداری تفت بدهید.

طریقه پخت خورش اناربیج در خانه

باید این نکته را در نظر داشته باشید که سبزی در این مرحله نباید خیلی سرخ گردد چرا که طعم و مزه ای تلخ به خود می گیرد. سبزی سرخ شده را درون قابلمه خورش ریخته و فرصت دهید تا برای یک ساعت با آب انار و گردوها خوب بپزد و جا بیفتد.

در این گام از طرز تهیه خورش اناربیج شما باید کوفته قلقلی موردنیاز را آماده نمایید. به منظور این کار در ابتدا آب پیاز رنده شده را گرفته و آن را همراه با گوشت چرخ کرده، ۵۰ گرم سبزی باقی مانده و همچنین فلفل و نمک درون کاسه ای بریزید و خیلی خوب با هم ترکیب کنید و ورز بدهید. پس از آن به میزان یک گردو از ترکیب گوشت را برداشته و به صورت یک کوفته ریز در آورید. این عمل را با باقی مانده گوشت نیز انجام دهید تا مایه موردنظر شما به اتمام برسد. کوفته های قلقلی را حدود یک ساعت درون یخچال گذاشته تا فرم ثابتی بگیرند.

دستور پخت خورش اناربیج گیلانی

در مرحله بعدی آن ها را درون کمی روغن داغ داخل یک ماهیتابه تفت بدهید تا حالت و فرم خودشان را در هنگام ریختن درون خورش حفظ نمایند. رب انار را به تدریج به خورش اضافه نمایید تا به رنگ موردنظرتان برسید. باید به این نکته دقت نمایید که خورش بعد از این که به طور کامل جا افتاد مقداری تیره رنگ تر از این مرحله می گردد بنابراین در ریختن رب انار افراط نکنید.

کوفته های قلقلی گوشت را به همراه گلپر درون خورش ریخته و فرصت بدهید تا خورش حدود یک ساعت دیگر بروی حرارت متوسط گاز بپزد و کاملا جا بیفتد. نیم ساعت اول در قابلمه را باز نگه داشته و در نیم ساعت دوم در آن را ببندید. سپس خورش آماده شده را بچشید و اگر لازم بود به آن آب انار و فلفل و نمک زیادی بزنید. صبر کنید تا خورش به مدت ۳۰ دقیقه دیگر جا بیفتد و غلظت گرفته و حالت تیره مانندی به خود بگیرد. در آخر خورش اناربیج خوشمزه خود را در کنار پلوی زعفرانی در ظرف مناسب سرو نمایید و در کنار خانواده نوش جان کنید.

طرز پخت خورش اناربیج با طعمی خوشمزه

نکات مهم و کلیدی

  • اگر به سبزی خالواش دسترسی ندارید می توانید میزان نعنای سبزی را افزایش دهید.
  • در صورت تمایل می توانید یک پیمانه دانه انار را درون خورش ریخته و از مقدار رب انار آن بکاهید.
  • سعی کنید این نوع خورش را زیاد هم نزنید چرا که کوفته قلقلی ها وا رفته و خراب می شوند.
  • در صورتی که به نوعی سبزی محلی به نام چوچاق دسترسی دارید می توانید از یک قاشق آن در مخلوط سبزی این خورش استفاده نمایید.
  • در مخلوط سبزی این نوع خورش میزان سبزی محلی بایستی از باقی سبزی ها کمتر باشد.
  • در صورت تمایل می توانید به خورش اناربیج سیر تازه نیز بیفزایید. به منظور این کار سیر رنده شده را به سبزی در حال سرخ شدن افزوده و مقداری تفت بدهید تا بوی سیر در بیاید. سپس آن را همراه با سبزی درون خورش بریزید.
  • بعضی از اشخاص در آغاز گردوی چرخ شده را تفت داده و بعد آن را به خورش می افزایند تا بدین گونه روغن زیادتری پس بدهد.

نحوه تهیه خورش اناربیج با طعمی عالی

  • برای قسمت وسط کوفته قلقلی ها می توانید در صورت تمایل از سبزی چوچاق استفاده نمایید.
  • در زمان پختن گردوها چندین مرتبه به آن ها آب سرد افزوده تا به آن ها شوک وارد شود و روغن زیادتری پس بدهند.
  • به منظور این که خورش به خوبی به روغن بیفتد در حدود ۵ دقیقه انتهایی طبخ ۲ الی ۳ قطعه یخ درون خورش بیندازید.
  • باید در نظر داشته باشید که این نوع خورش بایستی همچون خورش فسنجان کامل جا افتاده شده و به روغن بیفتد.
  • می توانید به جای استفاده از آب انار ترش، به هر میزانی که تمایل داریدو مطابق با ذائقه خود آبغوره را جایگزین نمایید.
  • به جای استفاده از گوشت چرخ کرده می توانید از گوشت تکه ای، گوشت اردک، مرغابی، بوقلمون یا مرغ بهره مند شوید.

نحوه پخت خورش اناربیج به روشی راحت

در مطلب ارائه شده طرز تهیه خورش اناربیج را به روشی ساده و کامل آموزش دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید