آموزش دوخت شلوار راحتی زنانه و دخترانه بدون الگو

0

یکی از انواع لباس های پرکاربرد که برای قسمت پوشش پایین تنه از آن استفاده می شود شلوار بوده که در انواع مدل ها و طرح های مختلف در بازار موجود می باشد و همواره سبک های جدیدی از آن توسط طراحان و افراد متخصص در این کار برای تمامی رده های سنی و سلایق مختلف طراحی و دوخته شده و در اختیار افراد قرار داده می شود. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به آموزش دوخت شلوار راحتی به چند روش ساده و بدون الگو و با الگو برای یادگیری شما عزیزان بپردازیم.

نحوه دوخت شلوار راحتی در خانه

اغلب افرادی که کمی مهارت در خیاطی دارند اغلب سعی می کنند اقدام به دوخت شورت و شلوار های راحتی، دوخت بلوز و پیراهن، دوخت دامن و.. بپردازند و به این شکل در هزینه های خانواده نیز صرفه جویی کنند. شلوار راحتی با توجه به نوع طراحی خاصی که دارد در محیط خانه قابل استفاده و پوشش می باشد و برای خانم ها و آقایان و همچنین کودکان در سبک ها و طرح های مختص و متناسب به خود دوخته شده است. این شلوار حالتی گشاد داشته و اغلب با پارچه ای نرم دوخته می شود، دوخت شلوار راحتی بسیار ساده و راحت بوده و می توانید با بهره مندی از یک روش آموزشی آسان به سادگی آن را در منزل بدوزید و مورد استفاده قرار دهید.

طریقه دوختن شلوار زنانه در خانه

خیاطی در واقع هنری دوست داشتنی بوده که اغلب بانوان هنرمند به آن علاقه مند می باشند و تمایل دارند با استفاده از هنر دست خود به دوخت انواع لباس های مختلف بپردازند. بنابراین اگر تمایل دارید این نوع لباس را نیز در منزل مطابق با سلیقه و جنس پارچه ای که در نظر گرفته اید با استفاده از مهارت و هنر خود بدوزید و استفاده نماید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما بوده و با روش های ارائه شده آشنا شده و طبق آن ها شلوار دلخواه خود را بدوزید و از هنر دست خود لذت ببرید.

روش اول دوخت شلوار بدون الگو

در ادامه طریقه دوختن یک شلوار راحتی را با بکار بردن یک شلوار در اندازه و سایز مناسب برای شما شرح داده ایم که به شکل تصویری و مرحله به مرحله ملاحظه خواهید کرد که با دقت و توجه نمودن به تصاویر ارائه شده می توانید خیلی راحت الگوی مناسب دوخت را پیدا کرده و بدست آورید.

در ابتدای کار وسایل و ابزار مورد احتیاج برای دوختن شلوار را آماده نمایید.

طریقه خیاطی شلوار راحتی

بعد از آن پارچه در نظر گرفته شده را از یک شلوار مناسب اندازه بزنید و برش دهید.

نحوه دوختن شلوار زنانه به روشی ساده

در گام بعدی همچون تصویری که می بینید دو لایه پارچه را به صورتی که نشان داده شده بر روی یکدیگر بگذارید.

نحوه دوختن شلوار زنانه در منزل

سپس بخش کمری پارچه را نیز شبیه شکل تا بزنید و پس از دوخته شدن کشی را از درون آن عبور بدهید.

طریقه دوختن شلوار زنانه

طریقه دوخت شلوار راحتی بدون الگو

به منظور زیبایی بیشتر شلوار موردنظر همچنان که در تصویر ملاحظه می کنید می توانید با کمک نخ های کاموایی و چسب روی آن را تزیین نمایید.

یادگیری خیاطی شلوار راحتی

در مرحله پایانی قسمت دمپاهای شلوار را نیز دوخت بزنید و بدین صورت دوخت شلوار موردنظر را به انتها برسانید.

آموزش خیاطی شلوار راحتی

روش دوم دوختن شلوار

برای دوختن این نوع شلوار میزان پارچه ای که نیاز دارید برای افرادی که اندام لاغری دارند حدود ۱ قد + ۱۰ سانتی متر و برای افرادی که فرم اندام چاقی دارند حدود ۲ قد + ۱۰ سانتی متر با مقدار عرض ۱۵۰ سانتی متر می باشد.

برای شروع کار ابتدا باید پارچه را از بخش طولی آن به شکل دولا تا بزنید. سپس یک کادر به عرض ۱/۲ دور باسن یعنی به اندازه نصف سایز دور باسن بکشید و بعد به اندازه ۱۰ سانتی متر برای آقایان و ۴ سانتی متر برای بانوان و طول قد شلوار به آن اضافه کنید.

به منظور بلندی قسمت فاق شلوار طول کادر را پس از ۱۰ سانتی متر پایین بیایید و از قسمت انتهایی فاق از طرف راست ۵ سانتی متر خارج شده و به ۱/۳ بلندی فاق متصل نمایید و در طرف چپ برای پهنای فاق ۱۰ سانتی خارج شده و به ۱/۲ بلندی فاق وصل کنید. از قسمت دم پا از خط وسطی کادر به طرفین کار حدود ۲۰ الی ۲۲ سانتی متر خارج شده و به پهنای فاق در پشت و جلو متصل نمایید. حدود ۱۰ سانتی متر بالا برای انجام کش دوزی استفاده می گردد.

نحوه دوخت شلوار زنانه

روش سوم خیاطی شلوار

برای این کار باید در ابتدا وسایل مورد احتیاج را آماده کرده که شامل پارچه ای به عرض ۱۵۰ سانتی متر، نخ مناسب و هم رنگ با رنگ شلوار موردنظر می باشد و در واقع هم اندازه با سایز دور کمر ۵ احتیاج دارید.

در گام بعدی ترکی های پارچه را بر روی هم بگذارید و پارچه را از قسمت وسط تا بزنید و بعد یک تای دیگر زده تا به صورت چهار لا در آید.

سپس یکی از شلوارهای خود را که هنوز از آن استفاده می کنید را می توانید به عنوان الگو بکار گیرید. به این شکل که بر روی پارچه چهار لا شده بگذارید و با احتساب جای دوخت یعنی به اندازه ۲ سانتی متر قسمت بالایی شلوار را برش دهید.

بعد از آن کناره های شلوار را با کمک قیچی از یکدیگر برش زده و ۲ پاچه ی آن را از هم جداسازی نمایید. اکنون شکاف کناره های شلوار را با دوخت گشاد بدوزید و بعد از آن با استفاده از چرخ خیاطی محکم دوخت بزنید. قسمت شکاف زیر فاق را تا آخر دوخت بزنید.

نحوه دوخت شلوار زنانه در خانه

در این مرحله باید قسمت فاق شلوار را بدوزید. برای این کار شلوار را به طرف راست و از سمت چپ شلوار بچرخانید و بعد شکاف فاق را بر روی چرخ خیاطی قرار دهید و سپس آن را بدوزید.

برای دوخت قسمت کمر شلوار آن را حدود ۱ الی ۴/۳ سانتی متر از پارچه کمر شلوار را به طرف داخل تا بزنید و سپس بدوزید. به غیر از چند سانتی متر آخر دور آن را ندوزید. این شکاف نقطه عبور شلوار می باشد. بعد از گذشت از حافظه نهان محل مشخص را دوخت بزنید و آن را کاملا محکم نمایید.

در مرحله پایانی قسمت پایین شلوار راحتی را به طرف داخل تا بزنید و با استفاده از چرخ خیاطی بدوزید. به این صورت می توانید شلوار راحتی متنوعی را برای مصرف شخصی و همینطور برای دیگر اعضای خانواده بدوزید که تنها الگوی موردنظر فرق می کند به طوری که باید از شلوار آن ها به عنوان الگو استفاده نمایید.

           آموزش دوخت شلوار راحتی

 

در مطلب ارائه شده نحوه دوخت شلوار راحتی را به چند شیوه مختلف و کاربردی برایتان شرح دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی با استفاده از هنر و مهارت خود در منزل شلوار موردنظر خود را بدوزید و استفاده نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید