طرز تهیه نخود آب مقوی با دو روش ( بدون گوشت و با گوشت )

0

یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرخاصیت که طرفداران مخصوص به خود را دارد نخود آب می باشد که به دلیل دارا بودن حبوباتی همچون نخود سرشار از مواد مغذی بوده و برای بدن بسیار مفید می باشد. بدین منظور در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به جهت آشنایی و یادگیری شما عزیزان طرز تهیه نخود آب را به دو روش متنوع و ساده آموزش دهیم.

طرز تهیه نخود آب به دو شیوه مختلف

به طور کلی غذاهای ایرانی در انواع و اقسام مختلف وجود دارند که هر کدام طعم و مزه و ترکیبات تشکیل دهنده و دستور پخت مخصوص به خود را داشته و برخی از آن ها متعلق به یک منطقه و شهر خاص می باشند. از این میان می توان به طرز تهیه نخود آب اشاره کرد که به چند روش مختلف قابل پخت می باشد.

طرز تهیه نخود آب به روشی ساده در خانه

نخود آب طبعی گرم و خشک داشته و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب و مقوی می باشد. بسیاری از بانوان کدبانو تمایل دارند با وجود ورود انواع غذاهای فرنگی به سفره ما ایرانیان با دستور پخت اغلب غذاهای سنتی و بومی ایران آشنایی یافته و با استفاده از هنر دست خود در منزل به پخت آن ها بپردازند که به همین خاطر در ادامه به معرفی دو روش مختلف تهیه این غذای لذیذ پرداخته ایم. توجه داشته باشید که با نخود غذاهایی همچون آبگوشت، انواع آش، فلافل و… تهیه می گردد اما نخود آب غذایی متفاوت و خاص است که در مواقع بیماری نیز به شدت مورد توجه قرار می گیرد.

روش پخت نخود آب ساده و بدون گوشت

برای درست کردن نخود آب ساده نیاز به یک سری مواد اولیه می باشد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

طرز پخت نخود آب با طعمی عالی

مواد مورد نیاز :

  • پیاز کوچک یک عدد
  • نخود نیم کیلو گرم
  • فلفل به مقدار نیاز
  • زیره سیاه یک قاشق چای خوری
  • نمک به میزان نیاز
  • روغن بادام یا روغن مایع یک قاشق غذا خوری

مراحل آماده سازی و پخت :

در ابتدا برای تهیه این غذا نیاز است که نخودها را درون آب زیاد به خوبی بپزید. برای این کار بهتر است پیش از پخت نخودها آن ها را روز قبل درون آب خیسانده تا نفخشان به طور کامل از بین برود.

در گام بعدی یک عدد پیاز را خرد نمایید و با یک قاشق غذا خوری روغن بادام درون ماهیتابه خوب تفت بدهید. سپس فلفل، نمک و زیره سیاه را به پیازها بیفزایید. بعد از آن ترکیبات درون ماهیتابه را به نخودها که در حال پخت می باشند بیفزایید. صبر کنید مواد تا حدی داخل آب بجوشند که نخودها به طور کامل پخته شوند و حالتی حلیم مانند به خود بگیرند. در این لحظه نخود آب شما کاملا آماده شده است و می توانید درون ظرف مورد نظر خود سرو نمایید.

نحوه آماده سازی نخود آب در خانه

نحوه پخت نخود آب همراه با گوشت

به منظور پختن این غذای لذیذ و مقوی باید مواد اولیه مورد احتیاج در دستور پخت آن را فراهم نمایید که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

موارد مورد نیاز :

  • گوشت گوسفندی به مقدار دلخواه
  • نخود نیم کیلو گرم
  • دارچین نصف قاشق چای خوری
  • برنج ۶۰ گرم
  • زعفران ساییده شده نیم مثقال
  • نمک به مقدار مورد نیاز

طرز پخت نخود آب به روشی راحت

مراحل آماده سازی :

در گام اول نخودها را همراه با گوشت گوسفندی درون قابلمه ای که میزان زیادی آب دارد، به آرامی بریزید و صبر کنید تا به طور کامل و به خوبی بپزند. سپس بایستی گوشت را درون ظرف دیگری بریزید و منتظر بمانید تا نخودها به حدی بپزند که به حالت یک عصاره خیلی غلیظ در آیند.

در گام بعدی از طرز تهیه نخود آب با گوشت لازم است که گوشت را مجددا درون عصاره غلظت یافته نخود ریخته و مواد دیگر یعنی برنج، زعفران، نمک و دارچین را نیز با آن ها ترکیب نمایید. مقداری زمان بدهید تا ترکیب گوشت و عصاره غلیظ نخود و برنج به طور کامل درون قابلمه پخته شوند. بعد از این که غذا به طور کامل پخت و آماده شد آن را درون یک ظرف سرو نمایید و در کنار خانواده نوش جان کنید.

طرز تهیه نخود آب به دو روش مختلف

عوارض جانبی خوردن نخود آب

با وجود خواص و فواید فراوان این غذای خوشمزه بایستی به نفاخ بودن آن نیز اشاره داشت. نخود موجب ایجاد نفخ درون معده می گردد. بدین ترتیب بایستی در خوردن آن دقت کافی داشته باشید. همینطور نخود نوعی ماده غذایی دیر هضم می باشد که به همین خاطر نیاز است به مقدار زمان پخت آن و حتی زمان خیساندن آن پیش از استفاده نیز توجه نمایید زیرا مشکلاتی همچون نفاخی و دیر هضمی نخود برای معده های حساس و آسیب پذیر بسیار مضر بوده و امکان دارد خطر جدی به همراه داشته باشد.

نحوه پخت نخود آب بدون گوشت

نکات کلیدی و مهم

  • باید این نکته را در نظر داشته باشید که از جمله سفارشات مهم در آماده سازی هر نوع غذایی این است که تا جای امکان سعی شود از مواد اولیه با کیفیت و سالم استفاده نمایید تا بدین گونه بتوانید غذایی خوشمزه و خوش طعم طبخ نمایید.
  • باید توجه داشته باشید که این ماده غذایی جایگزین خیلی خوبی برای انواع فست فودها بوده و استفاده از آن مزایا و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.
  • بعضی از کارشناسان علوم تغذیه پیشنهاد می کنند تا نخود را در آغاز روز یا در اوایل شب میل نمایید تا سیستم گوارشی بتواند کارکرد مناسبی نسبت به خوردن این خوراک داشته باشد.
  • می توانید به منظور افزایش طبع گرم این غذا و ممانعت از ایجاد نفخ و رفع این مشکل موادی همچون زیره، میخک و گلپر را در هنگام سرو به آن بیفزایید.
  • از دیگر موارد مورد توجه این می باشد که نخود را درون ظرف مناسبی پخت نمایید.
  • مقدار زمانی که برای پخت نخود لازم می باشد طولانی بوده بنابراین اگر وقت کافی ندارید بهتر است که از یک زودپز استفاده نمایید.
  • نخود را حداقل حدود ۱۲ ساعت درون آب خیس کنید و بهتر است که هر سه ساعت یک بار آب آن را عوض نمایید.
  • در زمان خوردن این غذا بکار بردن مقداری فلفل قرمز طعم آن را بهتر و لذیذتر می کند.
  • زمانی که حبوبات مختلف را در تهیه غذاها بکار می برید یکی دو مرتبه آن را بجوشانید و آب آن را دور ریخته تا به خوبی کف گیری شود. در رابطه با نخود هم می توانید این عمل را انجام دهید.

طرز پخت نخود آب با روشی آسان

در مطلب گفته شده طرز تهیه نخود آب را به دو شیوه راحت و ساده به شما عزیزان آموزش دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و بتوانید بر اساس دستورالعمل ارائه شده آن را در منزل بپزید و میل نمایید.

 

اشتراک گذاری

یک نظر دهید