آموزش دیدنی و متفاوت ساخت عروسک ننه سرما با پارچه و نمد

0

یکی از عروسک های زیبا و سنتی که مورد علاقه کودکان نیز می باشد و جزء شخصیت های دوست داشتنی در بین انواع عروسک ها بوده عروسک ننه سرما می باشد که می توانید در صورت تمایل با استفاده تعدادی وسایل ساده آن را در منزل بسازید و برای شب یلدا در کنار سفره شب یلدای خود بگذارید. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان نحوه ساخت عروسک ننه سرما را آموزش دهیم.

آموزش ساخت عروسک ننه سرما

عروسک ننه سرما از جمله عروسک های محبوب و جذاب بوده که می توان همانند عروسک های دیگر با استفاده از وسایل ساده ای همچون پارچه، نمد، جوراب و … به راحتی آن را در منزل برای کودکان درست کرد و در اختیارشان قرار داد. ساخت عروسک ننه سرما نیاز به مهارت خاصی ندارد که شما می توانید با یادگیری آموزش ساده ای از آن مدل جذاب و زیبایی از این نوع عروسک را بسازید و از آن برای هدیه دادن به دیگران، دیزاین اتاق بچه ها و حتی تزیین کرسی شب یلدا استفاده نمایید. پس ساخت عروسک به این شکل می تواند ایده جذاب و متنوعی برای همه باشد.

طریقه دوختن عروسک ننه سرما با نمد و پارچه

شما می توانید با استفاده از پارچه های اضافی و وسایل به درد نخوری که در دسترس دارید هر نوع عروسکی که می خواهید را با استفاده از ساده ترین روش ها بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید. در صورتی که علاقه مند به دوخت عروسک پارچه ای ننه سرما هستید می توانید با دنبال کردن ادامه این مطلب با مراحل ساختن آن به صورت گام به گام آشنا شوید.

آموزش ساخت عروسک ننه سرما به روشی ساده

مراحل درست کردن عروسک ننه سرما :

در ابتدا باید سر عروسک را بسازید که برای این کار از یک پارچه تریکو استفاده نمایید. در صورتی که پارچه شما جنس نازکی دارد می توانید آن را دولا نمایید و اگر ضخیم می باشد آن را به صورت یک لایه بکار ببرید. پس از این که پارچه را دولا کردید یک دایره بر روی آن رسم کنید. قطر دایره ای که برای این کار در نظر گرفته شده اندازه یک بشقاب پلوخوری می باشد. یک بشقاب را به عنوان الگو قرار دهید و بعد دور آن را خط بکشید و پس از آن با میزان فاصله یک سانتی متر از خط الگو آن را برش بزنید.

طریقه دوختن عروسک ننه سرما با جوراب همانند تصویر دایره موردنظر را برش بزنید.

مراحل دوختن عروسک ننه سرما

در گام بعدی به میزان همان بشقابی که در نظر گرفتید از الیاف متری به اندازه دایره موردنظر برش بزنید و همانند تصویر آماده نمایید.

طریقه ساخت عروسک ننه سرما

بعد از آن دایره پارچه ای و الیاف را به یکدیگر بدوزید و به آن حالت چین کش بدهید.

شیوه دوختن عروسک ننه سرما با پارچهسپس داخل آن را با استفاده از الیاف پر کرده که برای انجام این کار باید توجه داشته باشید که به طور کامل پر شود و حالت صاف و سفتی به خود بگیرد.

مراحل درست کردن عروسک ننه سرما به روشی راحت

شیوه درست کردن عروسک ننه سرما

پس از آن قسمت پشت کار را جمع کرده و بعد آن را بدوزید تا در این صورت الیاف از داخل آن بیرون نزند.

روش دوخت عروسک ننه سرما سپس صورت عروسک را به سه بخش تقسیم بندی نمایید. خط اولی که در نظر گرفته شده محل چشم ها می باشد که با میزان فاصله ۳ تا ۴ سانتی متر باید آن ها را بدوزید. باید به این نکته توجه داشته باشید که نخ را محکم بکشید که محل چشم ها به خوبی گود شود.

آموزش درست کردن عروسک ننه سرماخط وسط کار محل بینی عروسک می شود. قسمت وسط آن خط که در میان چشم ها در نظر گرفتید را پیدا کرده و بعد سوزن را از آن رد کنید و به حالت اریب به طرف پایین صورت بکشید تا حالت چانه عروسک شکل بگیرد.

این عمل را برای دو طرف صورت انجام دهید. طریقه انجام این کار به صورت یک خط صورتی در تصویر مشخص شده است. نخ را از محل بینی به سمت راست به حالت اریب بکشید و بعد آن را به پشت سر هدایت کنید و مجددا از همان جای بینی سوزن را در آورید. برای بار بعد نخ را به طرف چپ بکشید و دوباره به پشت سر برده و از قسمت بینی در آورید و کمی دورتر در قسمت پشت سر آن را گره بزنید. توجه داشته باشید که به هر میزان که نخ را محکم تر بکشید قسمت چانه عروسک شکل بهتری به خود می گیرد.

مراحل ساخت عروسک ننه سرما

برای درست کردن بینی عروسک ننه سرما یک دایره با قطر ۷ سانتی متر برش بزنید و بعد آن را چین کش نمایید و پس از آن با استفاده از الیاف پر کنید.

طریقه درست کردن عروسک ننه سرماسپس بینی آماده شده را در محل موردنظر بر روی صورت عروسک بچسبانید.

نحوه دوخت عروسک ننه سرما برای شب یلدا

در گام بعدی حدود ۲ سانتی متر از قسمت زیر بینی به طرف پایین آمده و بر روی خط چانه طرف راست از قسمت پشت سوزن را به سمت جلوی صورت فرو کنید و بعد نخ را به طرف چپ روی نخی که برای قسمت چانه کشیدید هدایت کنید تا حالت لب عروسک شکل گیرد. برای قسمت چشم ها از مرواریدهای لپه ای درشت استفاده نمایید و بعد آن ها را در محل چشم ها که قبلا گود کرده بودید با استفاده از چسب بچسبانید.

دوخت عروسک ننه سرما به روشی ساده

در مرحله بعدی ساخت عروسک ننه سرما برای قسمت پشت سر عروسک یک تکه نمد دایره ای شکل برش بزنید و بعد آن را بچسبانید. این عمل باعث می شود کار عروسک شما کاملا تمیز در آمده و خوب محکم شود.

شیوه درست کردن عروسک ننه سرمابرای قسمت موهای عروسک می توانید مطابق با سلیقه خود یا از کاموا استفاده نمایید و یا از موهای آماده برای انجام این کار کمک بگیرید.

در صورتی که می خواهید از کاموا استفاده نمایید باید کامواها را به حالت نوار مانند برش زده و بعد از وسط بدوزید که حالت فرق وسط مو شود و بعد آن را بر روی سر عروسک بچسبانید. نیازی نیست که موها را تا قسمت پشت سر ببرید و تا اندازه ۵ سانتی متر برای این کار کافی می باشد چرا که با استفاده از روسری روی سر پوشیده می شود.

چنانچه از موی آماده استفاده می کنید بهتر است مانند تصویر دو طرف سر را بزنید و سپس یک تکه مو تخت بر روی دو طرف بچسبانید تا بدین صورت قسمت سر دوخت موها پوشیده شود که همانطور که در تصویر می بینید با استفاده از یک خط صورتی مشخص شده است.

طریقه درست کردن عروسک ننه سرما

در گام بعدی برای دوختن روسری یک عدد مثلث برش بزنید و بعد دور تا دور سر را اندازه بگیرید و به آن ۳۰ سانتی متر اضافه نمایید. قسمت جلوی روسری ضلع مثلث می شود و دور دو ضلع دیگر روسری را نوار بدوزید و قسمت لبه ضلع بالایی سر را حدود ۲ سانتی متر به طرف تو قرار دهید. می توانید به جای دوخت آن را چسب بزنید.

نحوه ساخت عروسک ننه سرما

سپس یک استوانه برای بدن برش بزنید و بعد آن را با استفاده از الیاف پر کنید. برای قسمت سینه ها از توپ یونولیت نصف شده استفاده نمایید و در محل موردنظرش چسب بزنید. سپس با کمک پارچه آن را روکش نمایید و در آخر لباسی مناسب و دلخواه به تن عروسک کنید.

آموزش درست کردن عروسک ننه سرما

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه ساخت عروسک ننه سرما به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید مطابق با مراحل گفته شده این عروسک زیبا را در منزل بدوزید و از هنر دست خود لذت ببرید.

 

اشتراک گذاری

یک نظر دهید