آموزش پخت انار پلو شیرازی برای شب یلدا با طرز تهیه کامل

0

از جمله غذاهای خوش طعم و مجلسی ایرانی که به شهرهای شیراز و قزوین تعلق دارد انار پلو می باشد که به دلیل ظاهر زیبا و طعم لذیذی که دارد برای پخت در مجالس مختلف گزینه بسیار مناسبی می باشد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه انار پلو به روشی ساده و راحت آشنا کنیم.

طرز تهیه انار پلو با طعمی عالی و خاص

انار پلو یک غذای پلویی خوشمزه و محبوب بوده که در عین سادگی از طعمی لذیذ برخوردار می باشد. طرز تهیه انار پلو بسیار آسان بوده که با داشتن اندک مهارتی در زمینه آشپزی می توانید آن را در منزل بپزید و در وعده های غذایی مختلف سرو نمایید. این غذای خوش رنگ با ظاهر و رنگ بندی جذابی که دارد مورد علاقه کودکان نیز می باشد. البته ما قبلا آموزش های متنوعی برای پخت انواع خوراکی با انار را داشتیم که هر یک می توانند انتخاب فوق العاده ایی برای شب یلدا باشند که از بین محبوب ترین آنها می توان به تهیه مرغ ترش با رب انار، آش انار مخصوص شب یلدا، سالاد انار، انواع دسر و ژله انار و… اشاره نمود.

طرز تهیه انار پلو به روشی ساده و راحت

با توجه به این که در ترکیب این غذا از انار استفاده می شود به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای پخت در شب یلدا به شمار می آید که شما می توانید با پخت این غذا و دورچین جذاب و زیبای آن سفره شب یلدای خود را رنگین تر نمایید.

در صورتی که علاقه مند به پخت این غذای خوشمزه هستید و تمایل دارید در شب یلدا آن را سرو نمایید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نموده و با نحوه پخت آن آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

در مرحله اول ابتدا سینه های مرغ را همراه با یک عدد پیاز، نمک، ۲ پیمانه آب و مقداری زردچوبه داخل قابلمه بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا خوب بپزند. بعد از این که سینه های مرغ به خوبی پخته شدند آن ها را ریش ریش کنید و بعد در گوشه ای قرار دهید.

برنج را حدود ۳۰ دقیقه پیش از پختن خیس نمایید و بعد آن را همراه با چند پیمانه آب و کمی نمک درون قابلمه ریخته و بر روی حرارت بگذارید تا خوب بجوشد و کاملا نرم شود و بعد آن را آبکش کنید. باید توجه داشته باشید موقعی برنج را آبکش نمایید که وقتی دانه برنج را بین دو انگشت گرفته و فشار داده اطراف دانه برنج کاملا نرم و قسمت مغز آن مقداری خام باشد.

دستور پخت انار پلو شیرازی

برای درست کردن مایه انار پیاز باقی مانده را کاملا خرد کرده و درون کمی روغن تفت بدهید تا کاملا نرم گردد. بعد از آن سینه های مرغ ریش ریش شده را به همراه خلال پسته، انار دانه شده، گشنیز خرد شده و کمی نمک اضافه نمایید و حدود ۵ دقیقه با همدیگر تفت داده و سپس آن را از روی حرارت بردارید.

دستور پخت انار پلو با طعمی خوشمزه

در گام بعدی یک قابلمه بر روی حرارت بگذارید و کف قابلمه کمی روغن بریزید. سپس مقداری برنج آبکش شده را درون قابلمه ریخته و کمی از مایه انار را بر روی آن بریزید و به همین گونه لایه لایه با استفاده از برنج و مایه انار قابلمه موردنظر را تا آخر پر کنید، یعنی یک لایه برنج قرار داه و بعد یک لایه مایه انار بریزید. پس از آن حرارت را زیاد کرده تا برنج کم کم بخار کند.

بعد از این که بخار برنج بلند شد نوبت اضافه کردن زعفران دم کرده است که برای این کار زعفران را به همراه چند قاشق روغن درون نصف پیمانه آب حل کرده و بعد روی برنج بریزید. حرارت را کم کرده و بعد درب قابلمه را قرار دهید و حدود یک ساعت زمان بدهید تا برنج به خوبی دم بکشد. پس از این که انار پلو آماده شد آن را درون دیس موردنظر سرو کرده و با استفاده از دانه های انار و خلال پسته تزیین نمایید.

دستور تهیه انار پلو با طعمی عالی

نکات تکمیلی :

  • در صورت تمایل می توانید به جای استفاده از مرغ، گوشت گوساله یا گوسفندی را جایگزین نمایید.
  • برای درست کردن انار پلو می توانید از سبزی خشک نیز استفاده نمایید ولی برای عطر و طعم بهتر آن تا جایی که امکان دارد از سبزی تازه استفاده نمایید.
  • برای تهیه انار پلو با دستور پخت قزوینی باید از کشمش نیز استفاده نمایید که در این صورت باید کشمش را به همراه خلال پسته و بادام تفت داده و بر روی انار پلو ریخته تا بدین گونه یک انار پلوی آجیلی داشته باشید.
  • در صورت تمایل می توانید مقداری برنج را همراه با آب انار ترکیب نمایید تا بدین صورت رنگ زیبایی به پلوی خود بدهید.

روش تهیه انار پلو با طعمی لذیذ

  • اگر بخواهید می توانید مقداری پودر تخم گشنیز هم به ادویه انار پلوی خود اضافه نمایید ولی حذف آن نیز اشکالی ندارد.
  • توجه داشته باشید که مغز پسته را حتما از شب قبل درون آب جوش بخیسانید.
  • در دستور پخت انار پلوی شیرازی از پوست خلال پرتقال نیز استفاده می گردد.
  • برای تزیین نمودن انار پلو می توانید بجز خلال پسته از مواد دیگری همچون خلال پوست پرتقال، خلال بادام و کشمش نیز استفاده نمایید.
  • اگر می خواهید می توانید انار پلو را همراه با بلدرچین یا جوجه کباب سرو نمایید تا بدین گونه انار پلوی شما شکل مجلسی تر و زیباتری به خود بگیرد.

طرز تهیه انار پلو به روشی ساده

در مطلب ارائه شده با طرز تهیه انار پلو به طور کامل به همراه نکاتی در این زمینه آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید این غذای خوش طعم را در منزل پخته و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید