آموزش تصویری ساده و راحت بافت شطرنجی یا سبدی برای بافتنی های زیبا

0

یکی از انواع بافت های ساده که بسیار کاربردی بوده و در بافت انواع لباس های مردانه و همچنین شال و کلاه مورد استفاده فراوانی قرار می گیرد بافت شطرنجی یا سبدی بوده که بر اساس بافت های زیر و رو شکل می گیرد و برای افرادی که تصمیم به آموختن این نوع هنر را دارند مقدمه یادگیری آسان و مناسبی می باشد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به منظور آشنایی و یادگیری شما عزیزان به آموزش بافت شطرنجی به صورت مرحله به مرحله بپردازیم.

 

آموزش بافت شطرنجی به روشی ساده

هنر بافتنی در واقع هنری جذاب و پرکاربرد بوده که بسیار لذت بخش نیز می باشد و می توان با بکارگیری آن کارهای هنری زیبا و متنوعی را ساخت و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار داد. از جمله انواع بافت که بسیار راحت و ساده بوده می توان به بافت شطرنجی، بافت نخودی، بافت کشباف، بافت ساده و… اشاره نمود که در بافت کلاه، بافت لباس های مختلف، بافت شال گردن و همچنین برای بافت کوسن، پتو و روتختی نیز به کار می روند.

آموزش بافت سبدی به روشی ساده

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به این هنر زیبا علاقه مندید و تمایل دارید مدل ساده ای از این هنر را بیاموزید و با فراگیری آن کارهای هنری زیبایی را ببافید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما بود و با آموزش گام به گام بافتن یک مدل کلاه با استفاده از این نوع بافت آشنا شوید.

مراحل بافت :

در ابتدا حدود ۸ دانه سر بیندازید و برای بافتن یک هد سر حدود ۶ خط رکن ببافید یعنی باید در واقع ۱۲ رج ببافید. بافت رکن در واقع بافتی می باشد که در آن همیشه دانه ها در یک سمت بافته می شوند و در حالتی که به صورت رو می بافید باید به طور کامل رو بوده و اگر به صورت زیر می بافید باید همیشه به حالت زیر باشد. پس از این که به رج ۱۲ رسیدید از یک طرف کار اضافه نمودن دانه ها را آغاز نمایید.

یادگیری بافت سبدی با دو میلدر هر رج به دانه ها یک عدد اضافه نمایید تا به ۱۳ دانه برسد. توجه داشته باشید که دانه اول را همیشه بدون بافت باید به میل بعدی انتقال دهید.

سپس دانه دوم از رج قبلی را بکشید و بر روی میل بیندازید و مجددا آن را ببافید، به این ترتیب یک دانه اضافه می شود. همانطور که در تصویر می بینید میل درون دانه قبلی قرار گرفته است آن را بکشید و بر روی میل بیندازید و سپس ببافید.

یادگیری بافت شرنجی با دو میل

هنگامی که تعداد دانه ها به ۱۳ تا رسید مجددا کم کردن دانه ها را آغاز نمایید. از همان محلی که تعداد دانه ها را زیاد کرده بودید در هر رج دو عدد دانه را با همدیگر ببافید که به این ترتیب تعداد دانه ها کم خواهد شد تا جایی که به ۸ دانه اول کار برسید.

این بخش در واقع بر روی گوش قرار خواهد گرفت. برای کودکان تا یکسال سن همین تعداد مناسب می باشد اما برای افراد بزرگتر تعداد دانه ها را باید زیادتر نمایید به طور مثال ۱۵ دانه ببافید. به مقدار فاصله میان گوش ها یعنی قسمت پیشانی و جلوی کلاه رکن ببافید با همان تعداد ۸ دانه ای که ذکر شد.

در این مرحله از آموزش بافت شطرنجی مجددا برای گوش دیگر تعداد دانه ها را به ۱۳ تا برسانید و همانند بخش اول تکرار نمایید. ادامه بافت را با همان ۱۲ خط رکن اول کار انجام دهید. در اینجا قسمت هد دور سر آماده شده است که می توانید در صورت تمایل اندازه گیری نمایید تا متناسب با اندازه دور سرتان باشد.

آموختن بافت شطرنجی به روشی آسان

از بخشی که صاف می باشد دانه گرفتن را آغاز نمایید. در واقع محلی که فلش نشان می دهد.

آموختن بافت شطرنجی به روشی آسانبه این گونه که میل را از درون دانه عبور داده و نخ را خارج کنید و بر روی میل بیندازید. در صورتی که این کار برایتان سخت می باشد می توانید با کمک قلاب این کار را انجام دهید.

تعداد دانه ها را بشمارید. چرا که برای داشتن یک بافت شطرنجی باید تعداد دانه ها را شمرده و بعد مضربی برای اجرای بافت در نظر بگیرید. به این گونه عمل نمایید که اول ۵ دانه رو بعد ۵ دانه زیر سپس ۵ دانه رو و ۵ دانه زیر ببافید.

در مدل دیگری اول ۵ دانه زیر سپس ۵ دانه رکن و بعد ۵ دانه زیر و ۵ دانه رکن ببافید. در مدل سومی ابتدا ۵ دانه زیر بعد ۵ دانه کشباف سپس ۵ دانه زیر و ۵ دانه کشباف ببافید. این مدل ها در واقع بافت شطرنجی ما را مشخص خواهد کرد.

آموختن بافت شطرنجی به روشی ساده

اکنون شما به طور مثال ۵۸ دانه دارید که در اینجا باید دانه ها را بر ۵ تقسیم نموده و ۳ دانه باقی می ماند که باید ۳ دانه باقی مانده را به این شکل که ۲ دانه را به ۵ تایی اول و یک دانه را به ۵ تایی آخر اضافه نمایید. باید توجه داشته باشید که تقسیمات وسط کار حتما باید با یکدیگر هم اندازه باشند.

در صورتی که دانه ها را با مضربی از ۵ تقسیم بندی نمودید حدود ۵ رج باید ببافید و سپس بافت موردنظر را تعویض نمایید. به این شکل که دانه هایی که به صورت رو بودند را به حالت زیر و دانه هایی که به صورت زیر بودند را به حالت رو ببافید و یا در صورتی که مدل دوم را انتخاب نمودید و بافتید باید دانه هایی که به صورت زیر بودند را به حالت رکن و دانه هایی که به صورت رکن بودند را به حالت زیر ببافید. شما می توانید با توجه به سلیقه خود از هر نوع بافتی که مدنظر دارید در مدل شطرنجی استفاده نمایید، تنها باید قوانین و اصول آن را رعایت نمایید.

آموختن بافت سبدی به روشی راحتزمانی که دانه ها را به مضربی از هر عدد تقسیم نمودید باید رج ها را نیز به همان اندازه ببافید تا خانه های بافت به صورت مربع در آید. بافت کلاه را به همین شکل ادامه دهید تا به اندازه مدنظرتان برسد. در این نمونه کار بافت به اندازه نیمی از فاصله پیشانی تا فرق سر یعنی به اندازه ۴ انگشت صورت گرفته است. اکنون نوبت جمع کردن کلاه است.

برای این کار اول ۳ دانه ببافید و بعد ۲ تای آن را یکی نمایید و تا آخر رج ادامه دهید. برای قسمت رج پشت کار دانه ها در محل خودش قرار می گیرد. برای قسمت رج رو ۲ دانه بافته و بعد ۲ دانه را یکی نمایید. مجددا برای رج پشت دانه ها در جای جودش باقی می مانند و برای رج رو یک دانه بافته و ۲ دانه را یکی نمایید و دوباره برای رج پشت ۲ دانه را یکی نمایید. به همین ترتیب ادامه دهید تا حدود ۱۰ تا ۱۵ دانه باقی بماند.

فراگیری بافت سبدی به روشی ساده

سپس نخ را درون دانه ها عبور داده و کار را جمع نمایید. این نمونه کلاه در واقع پسرانه می باشد اما به همین شیوه می توانید مدل دخترانه نیز ببافید. در نهایت برای کلاه خود می توانید منگوله درست کرده و آن را به کلاه متصل نمایید.

آموزش بافت شطرنجی به روشی ساده

در مطلب ارائه شده با آموزش بافت شطرنجی به صورت مرحله به مرحله آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و این بخش آموزشی برای یادگیری شما عزیزان مفید بوده باشد.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید