آموزش بافت لیف های زیبا و خاص با سه طرح و مدل متفاوت

0

یکی از انواع بافت های زیبا و کاربردی که می توان آن را در مدل ها و شکل های مختلف انجام داد بافت لیف بوده که خیلی راحت با داشتن اندک مهارتی در زمینه بافتنی می توان هر مدل دلخواهی از آن را بافت و مورد استفاده قرار داد. بر همین اساس به منظور یادگیری و الگوبرداری شما عزیزان در این مطلب به آموزش بافت لیف در سه مدل مختلف به صورت مرحله به مرحله پرداخته ایم.

آموزش بافت لیف به سه روش مختلف

هنر بافتنی هنری جذاب و لذت بخش بوده که کارایی بسیار زیادی دارد و می توان با بهره گیری از آن وسایل تزیینی و کاربردی مختلفی از جمله بافت موتیف ، بافت اسکاج، بافت پتو، بافت شال گردن و کلاه، بافت  را ساخت. از جمله وسایلی که می توان با استفاده از این هنر درست کرد بافت لیف حمام بوده که شما می توانید با یادگیری یک مدل آموزش ساده و ابتدایی بافت لیف با استفاده از هنر دست خود لیف بافتنی های زیبا و متنوعی در طرح های مختلف بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید.

شیوه بافتن لیف با طرح های متنوع

اگر به هنر بافتنی علاقه مندید و یا در این زمینه مهارت دارید، چنانچه تمایل دارید با نحوه بافت لیف به روش های مختلف آشنایی پیدا کنید و مطابق با سلیقه خود با رنگ های مختلف کاموا لیف های زیبایی را در منزل ببافید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نحوه درست کردن لیف ساده :

در مرحله اول ابتدا ۶ زنجیره بزنید و به وسیله بست زدن به اولین زنجیره یک حلقه ایجاد نمایید. سپس در رج اول ۴ زنجیره ببافید و درون حلقه ایجاد شده حدود ۱۱ مرتبه یک عدد پایه بلند و یک عدد زنجیره بافت بزنید و بعد به سومین زنجیره بست بزنید.

در رج بعدی بر روی هر زنجیره دو عدد پایه بلند و یک زنجیره ایجاد نمایید. توجه داشته باشید که اولین پایه سه زنجیره دارد. سپس به زنجیره سوم بست بزنید و بعد از آن یک بست نیز بر روی پایه بلند ایجاد نمایید.

نحوه درست کردن لیف با آموزش ساده

توجه داشته باشید که در پایان هر رج ابتدا به زنجیره سوم و بعد از آن تا نزدیک شدن به زنجیره اولی در میان پایه ها بست ایجاد می شود. در ابتدای هر رج نیز به جای ایجاد پایه بلند ۳ عدد زنجیره بافت زده می شود.

در سومین رج بر روی هر زنجیره باید ۳ پایه بلند و یک زنجیره بافت بزنید.

در رج چهارم مجددا بر روی هر زنجیره سه پایه بلند و بعد یک زنجیره ایجاد نمایید.

در رج بعدی دوباره بر روی هر زنجیره دو عدد پایه بلند، یک زنجیره، سپس دو پایه بلند و یک زنجیره بافت بزنید.

در ششمین رج بر روی هر زنجیره به همین صورت دو عدد پایه بلند و بعد یک زنجیره ایجاد نمایید.

رج هفتم را بر روی هر زنجیره سه عدد پایه بلند و سپس یک زنجیره بافت بزنید.

آموزش بافت لیف به روشی آسان

در رج بعدی به همین صورت بر روی هر زنجیره دو عدد پایه بلند، یک زنجیره و مجددا دو عدد پایه بلند و یک زنجیره ایجاد نمایید. در نهمین رج بر روی هر زنجیره دو عدد پایه بلند و بعد یک زنجیره بافت بزنید. در صورتی تمایل دارید میزان گردی لیف بزرگتر باشد به همین ترتیب عمل بافتن را ادامه بدهید.

برای قسمت دسته لیف نیز به میزان دلخواه به حالت رفت و برگشت شبیه گردی لیف بر روی هر زنجیره دو الی سه پایه بلند بافت بزنید. در صورتی که در رج پایانی گردی لیف بر روی هر زنجیره دو عدد پایه دارید باید در قسمت دسته لیف نیز همانند همان رج دو پایه ایجاد نمایید.

طریقه بافت لیف به روشی ساده

چنانچه در آخرین رج سه پایه دارید قسمت دسته لیف نیز باید سه پایه داشته باشد. دسته لیف به میزان ۸ الی ۱۰ رج بافته می شود. سمت دیگر لیف را نیز ببافید و بعد دو لایه بافته شده را بر روی یکدیگر بگذارید.

سپس نخ را به یک زنجیره متصل نمایید و بعد یک پایه کوتاه بافت بزنید. بعد از آن سه زنجیره بزنید و بر روی تک زنجیره بعدی پایه کوتاه بافت بزنید و به همین صورت تکرار نمایید. برای قسمت دسته لیف نیز ۳ زنجیره بزنید و بعد بر روی پایه ها یک پایه کوتاه ببافید.

آموزش بافت لیف به روش های مختلف

طریقه بافتن لیف حلزونی :

این نوع لیف را می توانید بنا به سلیقه خود به صورت دو رنگ یا تک رنگ ببافید. برای شروع کار ابتدا یک حلقه جادویی ایجاد نمایید. سپس رنگ اول را که در این جا سبز در نظر گرفته شده در حلقه جادویی به ترتیب ابتدا یک زنجیره بعد یک پایه کوتاه و سپس یک پایه متوسط و دو پایه بلند را نیز ببافید.

با استفاده از قلاب نخ را کمی کشیده تا بافت محکم شود ولی نخ را نبرید. رنگ دیگر که در این جا سفید در نظر گرفته شده را به حلقه متصل نمایید. با استفاده از رنگ سفید نیز به ترتیب یک عدد زنجیره، یک پایه کوتاه، یک پایه متوسط و بعد دو پایه بلند بافت بزنید.

آموزش درست کردن لیف

در گام بعدی آموزش بافت لیف نخ حلقه را کشیده تا به طور کامل جمع گردد. به وسیله رنگ سفید بر روی پایه کوتاه سبز ۳ پایه بلند بافت بزنید. بر روی سه پایه بعدی هر یک دو پایه بلند ایجاد نمایید و بعد پایه آخری را علامت گذاری نمایید. پس از آن با استفاده از رنگ سبز روی پایه های سفید را به همین صورت ببافید. مجددا با رنگ سفید روی پایه های سبز را بافت بزنید.

همانند گردبافی ساده این رج به صورت یک در میان پایه اضافه می گردد. به این معنی که در اولین پایه یک پایه و در بعدی دو پایه ایجاد می شود. با استفاده از رنگ سبز نیز به همین شکل بافت بزنید. رج بعدی را به صورت دو درمیان، سپس سه در میان و … به همین صورت پایه اضافه می گردد. بافت موردنظر را به میزان دلخواه یعنی به اندازه کف دست ادامه بدهید و در انتهای کار یک عدد بست بزنید و بعد نخ گره خورده را قیچی کنید.

یادگیری بافت لیف به روشی ساده

شیوه ساختن لیف بافتنی عروس و داماد :

برای درست کردن این نوع لیف در ابتدا حدود ۵ زنجیره بزنید و سپس آن را گرد نمایید. در رج بعدی از درون ۸ عدد فندقی سه عدد ایجاد نمایید به این معنی که سه مرتبه نخ را بگیرید و دانه را بردارید و بعد همه آن ها را با هم یکی نمایید.

به این صورت که ۴ عدد برای یک سمت لیف و ۴ تای دیگر نیز برای سمت دیگر لیف بافت بزنید. میان این ۴ تا مدل فندقی که در واقع دو سمت لیف را تشکیل می دهد. هر رج از یک جا دو عدد پایه فندقی به صورت سه تایی بافت بزنید تا هر رج لیف گشاد گردد و به صورت عدد هفت بالا رود تا حدی که کمی باقی مانده تا به مچ دست برسد.

نحوه درست کردن لیف در خانه

پس از آن حدود چند رج از تمامی خانه ها یک پایه فندقی سه تایی بافت بزنید تا گشاد نگردد. پس از سه الی چهار رج از دو سمت یک خانه را جا گذاشته تا از دو سمت جمع گردد. به این معنی که از دو سمت لیف که دو عدد پایه فندقی سه تایی بافته شده کار را انجام دهید.

در این بخش آموزش بافت لیف هر رج به خانه را نباید ببافید و به خانه بعدی رفته تا کمی جمع گردد. برای مدل عروس این لیف قسمت دور مچ را که یقه لباس می باشد دو رج پایه بلند ببافید و بعد یک دور حاشیه بافی نموده و سپس یک زنجیره بلند بزنید. سپس یک مرتبه پایه بلند از روی آن ببافید و قسمت پاپیون جلوی آن را متصل نمایید.

طریقه درست کردن لیف

برای مدل داماد نیز دور مچ آن را که یقه لباس محسوب می شود به صورت پایه بلند رفت و برگشت حدود چند رج ببافید به گونه ای که حالت جلو باز باشد. پس از هر رج اولین و آخرین دانه را دو تا ببافید تا بدین صورت دانه اضافه گردد و قسمت یقه نوک تیز گردد. پس از آن یک مستطیل با پایه بلند ببافید و از قسمت وسط جمع کرده و به شکل پاپیون درست نمایید. بعد از آن قسمت یقه و سه عدد گردی کوچک ببافید و همانند دکمه در قسمت جلوی لیف دوخت بزنید.

مراحل درست کردن لیف در خانه

در مطلب ارائه شده با آموزش بافت لیف به سه شیوه مختلف به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و این بخش آموزشی برای شما مفید بوده باشد.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید