طرز تهیه شیره انگور خانگی با روش اصولی و درست

0
یکی از انواع خوراکی های خوشمزه و مقوی که دارای خواص فراوانی می باشد شیره انگور بوده که از قدیم خوردن آن در بین مردم مرسوم بوده است. بسیاری از افراد با توجه به فواید این ماده غذایی تمایل دارند با استفاده از یک روش ساده و اصولی آن را در منزل تهیه و مصرف نمایند. بر همین اساس قصد داریم در این زمینه شما عزیزان را با طرز تهیه شیره انگور به روشی راحت آشنا کنیم.

طرز تهیه شیره انگور با خاک سفید

شیره انگور یا دوشاب در واقع از جوشانده عصاره انگور تشکیل می شود که بسیار غلیظ و شیرین بوده و از طعمی لذیذ برخوردار است. شما می توانید در صورت تمایل با طرز تهیه شیره انگور آشنا شده و در منزل به درست کردن آن بپردازید. اگر تمایل دارید اقدام به تهیه حلوا با شیره انگور را دارید و یا می خواهید شربت شیره انگور تهیه نمایید با ما همراه باشید

طرز تهیه شیره انگور خوش طعم و خوشمزه

دوشاب در حقیقت یکی از شیوه های نگه داری آب انگور در زمان های گذشته بوده است که از جوشاندن و تغلیظ کردن آب انگور به دست می آید. این ماده غذایی با توجه به نوع انگور بکار رفته در انواع و رنگ های مختلفی وجود دارد و به خاطر طبع گرمی که دارد در طب سنتی استفاده فراوانی از آن می شود.

شیره انگور برای افرادی که دچار کم خونی و ضعف عمومی بدن هستند بسیار مفید و مقوی بوده و اغلب می توان از آن در وعده صبحانه و عصرانه استفاده نمود. اگر تمایل دارید به منظور بهداشتی بودن و رعایت نکات اصولی شیره انگور را خودتان در منزل تهیه نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما بوده و با نحوه آماده سازی آن آشنا شوید.

نحوه درست کردن شیره انگور

مواد مورد نیاز :

  • انگور به مقدار مورد نیاز
  • خاک مخصوص شیره انگور ۱/۸ وزن انگور

روش آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا انگورها را به خوبی بشویید و دانه دانه کنید. در شیوه سنتی و قدیمی انگور را به حالت خوشه مانند داخل تشت های بزرگ قرار می دهند. بعد از آن با کمک دستگاه آبمیوه گیری آب انگور را به طور کامل بگیرید.

در روش قدیمی فرد درون یک تشت بزرگ مخصوص دوشاب گیری با چکمه قرار گرفته و به صورت ایستاده با استفاده از پا به انگورها فشار آورده و به این صورت آب آن ها را می گیرند. پس از این که آب انگور را به طور کامل گرفتید، آن را داخل صافی ریخته تا بدین صورت آب انگور خالص حاصل شود.

دستور تهیه شیره انگور در خانه

در گام بعدی تفاله های بدست آمده انگور را داخل یک صافی ریخته تا بدین صورت اگر آبی داخل تفاله ها باقی مانده بود به طور کامل گرفته شود. سپس آب انگور را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و بر روی حرارت بگذارید.

پیش از جوشیده شدن آب انگور و هنگامی که در دور اطراف قابلمه حباب هایی به وجود آمد باید خاک را اضافه نمایید. با استفاده از دست به تدریج و آرام آرام مقداری از خاک را بردارید و درون قابلمه بریزید و هم بزنید و بعد کف ایجاد شده بر روی آن را به طور کامل جمع کنید. این عمل در واقع موجب می شود که هم از این طریق ترشی دوشاب گرفته شود و هم این که دوشاب صاف و شفاف گردد.

شیوه آماده سازی شیره انگور در خانه

پس از جدا سازی کف شیره انگور حرارت را خاموش کرده و بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت صبر کرده تا شیره به طور کامل صاف گردد. بعد از سپری شدن این محدوده زمانی کف موجود بر روی قابلمه را به آرامی بردارید و آن را دور بریزید.

سپس با کمک یک ملاقه بزرگ آب انگور صاف شده را به درون ظرف دیگری انتقال دهید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که مواد ته نشین شده کف قابلمه را به هیچ عنوان تکان ندهید و آن ها را برندارید.

طریقه درست کردن دوشاب در خانه

در گام بعدی مجددا آب انگور خالص و صاف شده را درون قابلمه ای دیگر ریخته تا چنانچه اگر ناخالصی دیگری باقی مانده بود کف قابلمه قبلی باقی بماند. بعد از آن آب صاف شده انگور را بر روی حرارت متوسط بگذارید تا به طور کامل به جوش آید و اگر کفی مشاهده کردید آن را کاملا بگیرید.

همزمان که مراقب سرریز نشدن مواد هستید صبر کنید تا همچنان مواد بجوشند. زمانی که دوشاب به غلظت کافی رسید دوشاب شما آماده شده است. در آذربایجان در مرحله پایانی میوه ای همچون به داخل دوشاب می ریزند تا به همراه آن به جوش آید و طعمی ملس به خود بگیرد.

نحوه آماده سازی دوشاب با طعمی عالی

نکات کلیدی و مهم :

  • توجه داشته باشید که در صورتی که خاک سفید به شیره انگور اضافه نگردد در زمان جوشیدن آب انگور ترش شده و به اصطلاح نجس می گردد.
  • از جمله نشانه های یک دوشاب مرغوب و باکیفیت می توان به غلظت زیاد، نداشتن بوی سوختگی، رنگ شفاف اشاره کرد.
  • از شیره انگور می توان در داخل غذاهایی همچون قویماق، حلوای اوماج و … استفاده کرد.

طرز تهیه شیره انگور خانگی

  • توجه داشته باشید که از هر ۵ کیلو انگور تقریبا یک کیلو شیره انگور تشکیل می شود.
  • اغلب ماست را با دوشاب ترکیب می کنند و همراه با نان برای عصرانه صرف می کنند.
  • خاکی که برای درست کردن شیره انگور استفاده می شود معمولا از ترکیبات آهکی تشکیل شده که در دامنه برخی از کوه ها و یا در عطاری ها پیدا می شود.
  • برای درست کردن شیره انگور از هر انگوری می توان استفاده نمود ولی مناسب ترین نوع انگور برای تهیه دوشاب انگور کشمشی می باشد.

نحوه آماده سازی شیره انگوردر مطلب ارائه شده با طرز تهیه شیره انگور به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند و توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی آن را در منزل تهیه کرده و نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید