آموزش دوخت عروسک پارچه ای زیبا برای افراد مبتدی و تازه کار

0

عروسک سازی از جمله هنرهای بسیار جذاب و دوست داشتنی بوده که بدون نیاز به وسایل خاصی با اندکی خلاقیت می توان عروسک های جالب و منحصر به فردی را ساخت. عروسک های دست ساز در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند که در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه دوخت عروسک پارچه ای به روشی ساده و راحت آشنا کنیم.

آموزش دوخت عروسک پارچه ای

ساخت عروسک در واقع یک هنر فانتزی و جالب بوده که می توانید با استفاده از وسایل ساده و آن چه که در دسترس دارید عروسک های جالبی را بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید. انواع عروسک سازی با پولیش و خز، عروسک های پارچه ای، انواع عروسک نمدی، عروسک های بافتنی، عروسک با پوم پوم، عروسک انگشتی، عروسک با وسایل دور ریختنی و… از رایج ترین مدل های عروسک دست ساز هستند که با کمی دقت و توجه می توانید آنها را در منزل و با هزینه کم بسازید. حالا می خواهیم با استفاده از پارچه های اضافه یا جوراب به دوخت عروسک پارچه ای زیبا و خلاقانه ای بپردازیم که مطمئنا برای شما نیز جذاب خواهد بود.

آموزش درست کردن عروسک پارچه ای

با توجه به این که امروزه قیمت عروسک های موجود در بازار بسیار بالا بوده، بنابراین والدین می توانند در اوقات فراغت خود با کمی مهارت و حوصله با استفاده از ساده ترین وسایل عروسک های دست ساز زیبا و منحصر به فردی را بسازند و برای بازی و سرگرمی در اختیار فرزندشان قرار دهند. عروسک پارچه ای به دلیل این که عمر و ماندگاری طولانی تری داشته و به راحتی قابل شستشو می باشد، نسبت به دیگر عروسک ها رایج و پرطرفدار بوده و در واقع می تواند حتی به عنوان یک منبع در آمد خانگی برای بانوانی که به این هنر علاقه دارند نیز باشد.

طریقه درست کردن عروسک با پارچه

اگر به این هنر زیبا علاقه مندید و تمایل دارید با یکی از نمونه های زیبا و جذاب ساخت عروسک با استفاده از پارچه به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید توصیه می کنیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

وسایل لازم :

  • پارچه مرغوب و صد در صد پنبه به میزان مورد نیاز
  • پارچه نمدی برای قسمت کفش ها و موها به دلخواه
  • الگوی موردنظر
  • لوازم خیاطی
  • پنبه
  • نخ گلدوزی

آموزش دوخت عروسک پارچه ای

نحوه دوخت :

در ابتدا برای آماده کردن الگو تمام طرح های داده شده را بر روی کاغذ رسم کرده و سایز آن ها را می توانید به دلخواه در هر اندازه ای که تمایل دارید در نظر بگیرید.

نحوه دوخت عروسک پارچه ای زیبا و جذاببرای هر یک دو تکه پارچه برای ۳، دو تکه برای بدن و همچنین ۴ تکه برای قسمت دست ها و ۴ تکه برای قسمت پاها نیاز است. برای این کار احتیاج به مو نیز دارید.

روش درست کردن عروسک با پارچه

بعد از این که تمامی تکه ها را آماده نمودید بخش های اضافی آن را مثل آستین، جیب ها، موها و کفش ها را بر روی آن ها دوخت بزنید. برای دوختن قسمت بالا تنه و جیب دو قطعه پارچه برای این دو قسمت همانند تصویر آماده نمایید. سپس آن ها را بر روی یکدیگر بگذارید و دوخت بزنید. دقت داشته باشید که همیشه در زمان دوخت حدود یک الی یک و نیم سانتی متر جا برای محل دوخت باقی بگذارید.

برای دوختن آستین ها نیز یک قطعه پارچه برابر با عرض بازوی برش خورده و میزان بلندی آن نیز به سلیقه خودتان انتخاب نمایید. بخش بالای دست که به قسمت بدن عروسک می چسبد را به حالت اریب آماده نمایید.

آموزش درست کردن عروسک با پارچه

برای دوختن کفش ها نیز باید آن ها را همانند تصویر آماده نموده و به قسمت پاها بدوزید.

نحوه درست کردن عروسک با و سایل سادهسپس همانند تصویر قسمت چشم ها و موها را که با استفاده از پارچه نمدی آماده کردید به بخش صورت عروسک چسب بزنید.

طریقه درست کردن عروسک پارچه ای

در گام بعدی بخش بالاتنه و جیب عروسک را به طور دقیق به قسمت زیر سر دوخت بزنید.

نحوه درست کردن عروسک با وسایل سادهبعد از آن برای ساخت دست ها و پاها هر یک از تکه های مربوط به آن ها را به صورت دو به دو بر روی هم بگذارید و دوخت بزنید.

روش دوخت عروسک پارچه ایسپس بر روی پارچه مربوط به قسمت دست در بخش بالای دوخت که حدود یک و نیم سانتی متر برای محل دوخت جا گذاشته بودید همانند تصویر برش بزنید تا بدین صورت شکل کف دست را آماده کنید.

مراحل درست کردن عروسک با پارچهبعد از آن پارچه دوخته شده را با استفاده از یک وسیله مثل مداد برگردانده و داخل آن را با کمک پنبه پر کنید.

آموزش درست کردن عروسک با پارچهدر گام بعدی دست ها و پاها را به قسمت بالاتنه دوخت بزنید.

نحوه درست کردت عروسک پارچه ایپس از آن لایه جلویی و لایه زیرین را رو به روی هم قرار دهید و دور تا دور آن را با استفاده از چرخ خیاطی دوخت بزنید.

نحوه درست کردن عروسک پسر با پارچه

با کمک قیچی قسمت اطراف گردن و سر دو طرف را به میزان زاپاسی که برای محل دوخت قرار داده اید برش هایی خیلی کوتاه ایجاد نمایید.

طریقه درست کردن عروسک پارچه ایاین عمل موجب می شود که پارچه در این محل در زمان برگرداندن حالت چروک به خود نگیرد. حال آن را برگردانده و داخل آن را از پنبه پر نمایید.

طریقه دوخت عروسک پارچه ای

در مرحله بعدی باید به سراغ دوخت شلوارک عروسک بروید که برای این کار دو تکه پارچه همانند تصویر آماده نمایید.

مراحل درست کردن عروسک با پارچهسپس لبه های پایینی آن را همانند تصویر دوخت بزنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که لبه ها را باید به طرف پشت پارچه تا بزنید و سپس دوخت بزنید. بعد از آن شلوارک را دوخت بزنید و در قسمت کمر شلوارک نیز به مقداری که باید داخل آن کش رد کنید پارچه موردنظر را تا زده و دوخت بزنید.

نحوه ساختن عروسک پارچه ای

بعد از پایان کار آن را به سمت رو برگردانید و در قسمت جلوی آن برای ایجاد زیبایی یک دکمه دوخت بزنید.

طرز ساخت عروسک پارچه ای

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه دوخت عروسک پارچه ای به طور کامل آشنا شده باشید و از تماشای آن ها نهایت لذت را برده باشید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید