شمع سازی با قالب سیلیکونی و پلاستیکی با روش های ساده

0

یکی از انواع هنرهای بسیار جذاب و دوست داشتنی ساخت شمع به شکل ها و مدل های مختلف است که می توان به راحتی با استفاده از ساده ترین ابزار انواع دلخواهی از آن را مطابق با سلیقه خود درست کرد و برای قسمت های مختلف دیزاین منزل بکار برد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به شما عزیزان نحوه شمع سازی با قالب را به روشی بسیار ساده و راحت آموزش دهیم.

آموزش شمع سازی با قالب های مختلف

ساخت شمع در واقع یک کار هنری بسیار جالب و لذت بخش بوده که می توان با الگوبرداری از ایده های مختلفی که در این زمینه وجود دارد انواع زیبایی از آن را در رنگ ها و سبک های مختلف درست کرد و محیط آرایی جذابی را با بکارگیری آن ارائه نمود. شمع سازی با قالب کار بسیار ساده و راحتی بوده که نیاز به ابزار خاصی ندارد و با صرف کمترین هزینه همراه با کمی دقت و حوصله می توان شمع های ساده و زیبایی ساخت و مورد استفاده قرار داد. البته می توانید برای زیبایی ظاهری شمع های دست ساز خود، از هنر چاپ عکس وی شمع یا تزیین شمع با وسایل مختلف استفاده نمایید و به این صورت شمع های تزیینی بسیار زیبایی داشته باشید.

طریقه درست کردن شمع به روشی ساده

بسیاری از بانوان هنرمند در این زمینه هنری مهارت داشته و تمایل دارند با بهره گیری از ایده ها و روش های مختلف مدل های جالبی از انواع شمع را بسازند و با استفاده از آن فضایی دلنشین در دیزاین داخلی منزل خود ایجاد نمایند. بنابراین اگر به دنبال روش های مختلفی در این زمینه هستید و  تمایل دارید با نحوه درست کردن شمع با استفاده از قالب آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با ساخت شمع های مختلف، شمع آرایی تولد، جشن ها و مراسم های مختلف را با هنر دست خود انجام دهید.

برای ساختن شمع های خاص و منحصر به فرد به وسایل زیادی احتیاج دارید که شامل انواع قالب ها، انواع عطرها، انواع رنگ ها و … می شود. ولی در صورتی که تازه کار هستید و می خواهید با استفاده از روشی ساده با ساخت شمع آشنا شوید به لوازم کمی نیاز دارید که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.

شیوه ساخت شمع به روشی ساده

وسایل لازم :

  • پارافین جامد یا مات به مقدار کم
  • فیتیله شمع
  • انواع شیشه های مختلف به جای قالب

مراحل انجام کار :

در مرحله اول ابتدا درون ظرفی که آن را دور انداخته اید و مورد استفاده شما نیست کمی پارافین بریزید و سپس آن را با استفاده از چاقو خرد کنید و بعد بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا پارافین به طور کامل ذوب شود. توجه داشته باشید که در صورتی که پارافین را برای آب شدن بر روی حرارت مستقیم بگذارید پارافین خراب شده و بعد می سوزد.

آموزش شمع سازی با قالب

برای ایجاد حرارت غیر مستقیم باید به این صورت عمل کنید، ابتدا یک ظرف را از آب پر کنید و بر روی حرارت قرار دهید تا به حالت جوش در آید و بعد ظرفی را که حاوی پارافین می باشد بر روی آب در حال جوش قرار دهید تا به آرامی ذوب گردد.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان ذوب کردن پارافین باید مواظب باشید که دمای آن بیشتر از ۹۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد نشود که بدین منظور بهتر است که یک دماسنج درون ظرف حاوی پارافین بگذارید و بعد دما را اندازه گیری نمایید. چرا که اگر دمای پارافین بیشتر از این حد شود شمع مد نظر به دست نخواهد آمد. پارافین در حال ذوب شدن را با استفاده از یک قاشق هم زده و به محض این که به طور کامل آب شد آن را از روی حرارت بردارید.

شیوه ساخت شمع با قالب به روشی آسان

در گام بعدی شیشه ای را که برای این کار در نظر گرفته اید به خوبی شستشو دهید و سپس پاک کنید و بعد به طور کامل آن را خشک نمایید. شیشه موردنظر را اندازه گرفته و به اندازه دو برابر قد شیشه فیتیله را برش بزنید و با استفاده از یک تکه چسب کاغذی کوچک و یا چسب حرارتی کف قالب را کاملا فیکس کرده تا پس از ریختن پارافین ثابت بماند و تکان نخورد.

نحوه درست کردن شمع در خانه

همچنین می توانید برای تکان نخوردن فیتیله آن را به یک تکه فلز کوچک بسته و کف ظرف بیندازید تا ثابت بماند و جا به جا نشود. بخش بالای فیتیله نیز باید در قسمت وسط فیکس گردد. به منظور این کار می توانید از یک چوب بستنی که در قسمت وسط آن سوراخی ایجاد کرده اید استفاده نمایید و بعد فیتیله را از داخل سوراخ عبور داده تا به طور کامل ثابت گردد.

مراحل شمع سازی با قالب به روشی ساده

پس از این که پارافین را از روی حرارت برداشتید حدود ۲ دقیقه منتظر بمانید تا دمای آن کمی کاهش یابد. بعد پارافین مایع را خیلی آرام و با دقت درون قالب ریخته و صبر کنید تا پارافین کمی خنک گردد. هیچوقت برای خنک کردن پارافین از وسایلی همچون یخچال و فریزر استفاده نکنید چرا که این کار سبب ترک خوردگی شمع می گردد. بعد از خشک شدن و خنک کردن پارافین به طور کامل قسمت اضافی فیتیله را با استفاده از یک قیچی برش بزنید و به همین سادگی شمع شما آماده شده است.

شیوه درست کردن شمع به روشی ساده

شما می توانید با بکارگیری این روش مدل شمع های مختلفی را بسازید و مطابق با سلیقه خود آن ها را تزیین نمایید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مدل شمع از داخل قالب جدا نمی گردد. در صورتی که برای ساخت شمع از قالب های دیگر استفاده می کنید باید حتما قالب را پیش از ریختن پارافین چرب نموده تا شمع به راحتی از داخل آن خارج گردد. برای درست کردن شمع رنگی می توانید به این روش عمل کنید و تنها فرقی که دارد این است که زمانی که پارافین را ذوب کردید کمی مداد شمعی خرد شده به آن بیفزایید و درون پارافین بریزید.

شیوه ساخت شمع با قالب

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه شمع سازی با قالب به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید در صورت تمایل این نوع شمع را در منزل ساخته و از هنر دست خود لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید