ساخت خمیر بازی برای بچه ها در منزل با ایده های جالب

0

یکی از انواع وسایل بازی که بسیار کم هزینه و در عین حال سرگرم کننده بوده خمیر بازی می باشد که تقریبا اغلب کودکان به آن علاقه مند هستند اما به دلیل ترکیب شیمیایی و مواد مضری که دارد استفاده خیلی زیاد از آن برای کودکان مناسب نبوده و خطرناک می باشد. بدین منظور در ادامه این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان نحوه ساخت خمیر بازی را به چند روش مختلف آموزش داده ایم.

آموزش ساخت خمیر بازی برای کودکان

خمیر بازی و خمیر اسلایم وسیله ای بسیار جذاب و آموزنده برای کودکان بوده که می توان از طریق آن حس خلاقیت و قوه تخیل را در آن ها افزایش داد. خمیر بازی در واقع به دلیل خاصیت شکل پذیری و بافت نرمی که دارد باعث افزایش توانایی ها و مهارت های جسمی در کودکان می شود که به دلیل همین مزیت ها و ویژگی هایی که دارد بیشتر افراد تمایل دارند با استفاده از روش های مختلفی به ساخت خمیر بازی در منزل بپردازند و آن را برای بازی در اختیار کودکشان قرار دهند.

طریقه ساخت خمیر بازی ساده برای کودکان

بازی کردن کودکان با خمیر باعث نرمش دست های آن ها شده و همچنین آن ها را با رنگ ها و تشخیص انواع آن آشنا می کند. با توجه به این که خمیر بازی به دلیل مواد مضری که دارد در صورت خورده شدن توسط کودکان در هنگام بازی بسیار خطرناک می باشد، به همین دلیل بهتر است که آن را با استفاده از مواد خوراکی ساده و در دسترس به راحتی با بکارگیری شیوه های جالبی که در این زمینه وجود دارد با همراهی و مشارکت کودکان در منزل درست کرد و سپس نحوه ساخت عروسک خمیری و یا مجسمه های زیبا با خمیر را به کودکان آموزش دهیم.

اگر تمایل دارید با ایده های خلاقانه ای که در این زمینه وجود دارد آشنایی پیدا کنید و از آن ها الگوبرداری نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نحوه درست کردن خمیر بازی در منزل

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر بازی ساده :

  • آرد یک فنجان
  • آب یک فنجان
  • روغن گیاهی دو قاشق غذا خوری
  • کرم تارتار دو قاشق غذا خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • رنگ ژله خوراکی

نحوه آماده سازی :

در ابتدا باید مواد خشک یعنی آرد، کرم تارتار و نمک را با یکدیگر ترکیب نمایید و درون یک قابلمه نچسب بریزید. سپس آب و روغن و کمی رنگ را بیفزایید. پس از این که مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط نمودید آن را بر روی حرارت متوسط بگذارید و بعد آن را هم بزنید. در ابتدای کار میزان کمی رنگ اضافه نمایید و به تدریج مقدار آن را زیادتر کنید تا به رنگ دلخواه و مدنظرتان برسد.

شیوه های درست کردن خمیر بازی

در آغاز کار شاید این طور به نظر برسد که جایی از کار را اشتباه کرده اید چرا که شباهت زیادی به خمیر بازی ندارد اما همچنان به عمل هم زدن ادامه دهید تا زمانی که مواد به تدریج بافت منسجمی به خود بگیرد و همانند توپی خمیری در گوشه قابلمه جمع گردد. پس از آن خمیر را درون ظرفی قرار دهید تا مقداری خنک شود و همچنین به مدت ۵ دقیقه خمیر را به طور کامل ورز دهید. در صورتی که حس کردید خمیر بیش از اندازه چسبناک می باشد آن را حدود چند دقیقه بیشتر درون تابه نگه دارید.

نحوه ساخت خمیر بازی به روش های مختلف

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر بازی ابری :

  • آرد هشت پیمانه
  • روغن مایع یک پیمانه

روش تهیه :

در ابتدا باید هشت پیمانه آرد را با یک پیمانه روغن مایع ترکیب نمایید و آن ها را با استفاده از دست خود مخلوط کنید تا کل روغن به طور کامل جذب آرد گردد. زمانی که خمیر در اثر فشار دارای بافت مناسب شد و شکل اصلی خود را حفظ کرد کاملا آماده شده است.

می توانید با اضافه نمودن یک قاشق غذا خوری یا مقدار بیشتری روغن مایع به خمیر برای حفظ شکل خود کمک نمایید. خمیر آماده شده را می توانید قالب بزنید، البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که فشار بیش از حد باعث از هم پاشیدگی اشکال می گردد.

نحوه ساختن خمیر بازی به روشی آسان

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر بازی پودر قندی :

  • کره به مقدار مورد نیاز
  • عسل یا شربت ذرت ۱/۴ پیمانه
  • پودر قند ۳ پیمانه
  • وانیل ۱ قاشق چای خوری
  • نمک نصف قاشق چای خوری

طریقه آماده سازی :

برای درست کردن این نوع خمیر بازی باید ابتدا کره را درون یک کاسه متوسط ذوب نمایید و زمانی که به طور کامل آب شد وانیل، عسل و نمک را به آن بیفزایید. در گام بعدی حدود یک پیمانه پودر قند را به ترکیب اضافه نمایید و بعد مخلوط را هم بزنید و سپس پیمانه ای دیگر اضافه نمایید. هنگامی که آخرین پیمانه را اضافه نمودید امکان دارد که ترکیب سفت باشد که در این جا به یک همزن برقی احتیاج دارید.

انواع روش های ساختن خمیر بازی در خانه

خمیر آماده شده را به چند قسمت تقسیم نمایید و با استفاده از رنگ های خوراکی به رنگ مورد نظر خود درآورید. بعد از آن خمیر را درون یک ظرف پلاستیکی درب دار نگه داری نمایید تا رطوبت خود را از دست ندهد و برای انجام بازی و ساخت کاردستی مناسب باشد. به منظور رعایت بهداشت و سلامت کودک خود از خمیر تنها برای یک بار استفاده نمایید و بعد از انجام بازی آن را دور بریزید.

آموزش ساختن خمیر بازی برای کودکان

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر بازی با سیب زمینی پخته :

  • سیب زمینی پخته چند عدد
  • آرد برای هر پیمانه سیب زمینی یک پیمانه

روش درست کردن :

برای آماده سازی این نوع خمیر بازی حدود پنج تا شش عدد سیب زمینی را شسته و خشک نمایید و بعد روی پوست آن ها را با استفاده از روغن پوشش دهید و حدود یک ساعت آن ها را داخل فر بپزید. در صورتی که برای انجام این کار از مایکرویو استفاده می کنید با توجه به اندازه سیب زمینی ها زمان موردنظر به مدت ۵ الی ۲۰ دقیقه کاهش می یابد.

شیوه ساختن خمیر بازی در خانه

بعد از آن صبر کنید تا سیب زمینی ها به طور کامل سرد شوند و سپس پوست آن ها را جداسازی نمایید و آن ها را به شکل پوره در آورید. اکنون باید آرد را به سیب زمینی بیفزایید و برای هر پیمانه سیب زمینی کمی آرد بر روی آن بریزید و آرد را کم کم به سیب زمینی اضافه نمایید و به طور همزمان آن را ورز دهید. هر چقدر که خمیر را به مقدار بیشتری ورز دهید به خمیر بازی شباهت بیشتری پیدا می کند. در نهایت خمیر بازی شبیه به خمیر نان خواهد شد و در صورتی که چسبندگی دارد می توانید به آن مقداری آرد اضافه نمایید.

آموزش ساختن خمیر بازی به روشی راحت

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه ساخت خمیر بازی با استفاده از مواد و روش های مختلف به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی مطابق با دستورالعمل های گفته شده این خمیر را در منزل درست کنید و برای بازی در اختیار فرزندتان قرار دهید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید