آموزش بافت موتیف مربع با روشی ساده برای بافتنی های مختلف

0

یکی از انواع بافت های زیبا و کاربردی بافت موتیف می باشد که در شکل ها و مدل های متنوعی وجود دارد و هر کدام روش بافت مخصوص به خود را دارد. با استفاده از این بافت جذاب و کارآمد می توان وسایل مختلفی را ساخت و مورد استفاده قرار داد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به شما عزیزان نحوه بافت موتیف مربع را به روشی ساده آموزش دهیم.

آموزش مرحله ایی بافت موتیف مربع

هنر بافتنی هنری بسیار زیبا و متنوع بوده که سبک ها و روش های مختلفی دارد و با یادگیری آن ها می توان وسایل مختلفی به صورت تزیینی و کاربردی ساخت و از آن ها استفاده های متنوعی داشت. از جمله بافت هایی که دارای مدلی خاص و متفاوت بوده بافت موتیف مربع می باشد که برای فراگیری آن نیاز به کمی تمرین دارید تا بتوانید در این زمینه مهارت لازم را کسب نمایید. از این موتیف ها می توان برای بافت کوسن، بافت روتختی، بافت پتو، بافت لباس های مختلف همچون بافت اشارپ زنانه و…. استفاده نمود.

مراحل بافتن موتیف مربعی شکل

بسیاری از بانوان هنرمندی که به هنر بافتنی علاقه مند هستند تمایل دارند با انواع بافت های مختلفی که در این زمینه وجود دارد آشنایی پیدا کرده و با بکارگیری آن وسایل متنوعی همچون انواع سبد، روتختی، پادری، کوسن، کیف و … را ببافند و از هنر دست خود لذت ببرند. بر همین اساس در ادامه این مطلب جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش مراحل بافتن موتیف مربعی شکل پرداخته ایم.

انواع بافت های ساده مورد نیاز موتیف :

  • بافت زنجیره
  • بافت پایه بلند
  • بافت نامرئی
  • ساختن حلقه جادویی

وسایل لازم :

  • قلاب سایز مناسب با کاموا
  • کاموا در رنگ های مختلف به صورت دلخواه
  • سوزن کوبلن دوزی
  • قیچی

یادگیری درست کردن موتیف مربع

مراحل بافتن :

در ابتدا احتیاج به یک حلقه از کاموا دارید. این حلقه می تواند همانند شکل پایین به صورت یک حلقه جادویی باشد و یا این که به صورت یک حلقه از زنجیره ها باشد. انتخاب هر کدام بستگی به راحتی شما دارد. ولی استفاده از حلقه جادویی مناسب تر می باشد چرا که با بکارگیری این روش می توانید نخ این حلقه را به راحتی کشیده و تا جایی که نیاز دارید آن را تنگ نمایید تا بدین صورت در قسمت مرکزی موتیف حفره ای ایجاد نگردد.

این روش به این صورت است که با کشیدن نخ حلقه جمع می گردد و بعد باید قسمت ابتدا و انتهای بافت را با استفاده از بافت نامرئی به یکدیگر وصل نمایید. در صورتی که قادر به انجام این روش نبودید می توانید در ابتدا ۴ زنجیره ببافید و بعد قلاب را در زنجیره اول فرو برده و یک بافت نامرئی ایجاد نمایید تا بدین صورت حلقه تشکیل شود.

شیوه بافتن موتیف مربعی شکل

در گام بعدی دو زنجیره ببافید و بعد دو عدد پایه بلند به دور حلقه بزنید.

طریقه بافتن موتیف مربعی شکل

مجددا دو زنجیره ببافید و بعد از آن ۳ پایه بلند به دور حلقه ایجاد نمایید.

یادگیری بافت موتیف مربع

مرحله قبلی را دو مرتبه تکرار نمایید و بعد از آن ۲ زنجیره ببافید.

شیوه درست کردن موتیف مربع

اکنون با استفاده از کشیدن نخ ابتدای حلقه همانند شکل پایین حلقه را جمع نمایید.

فراگیری مراحل درست کردن موتیف مربع

در این مرحله قلاب را در زنجیره دومی که در مرحله دوم بافتید فرو کرده و سپس یک بافت نامرئی برای وصل نمودن ابتدا و انتهای کار ایجاد نمایید. اکنون شما در واقع دور اول موتیف را بافته اید و مربعی کوچک همانند شکل زیر دارید.

مراحل بافت موتیف مربع

در گام بعدی ۳ زنجیره بافته و بعد در هر کدام از دو پایه بلند اولین دور موتیف یک پایه بلند ایجاد نمایید.

مراحل بافتن موتیف مربعی شکل

بدین ترتیب زنجیره هایی که در اولین دور موتیف ایجاد کردید در نهایت گوشه های مربع را تشکیل می دهند. اکنون درون حفره هایی که در این گوشه ها شکل گرفته باید ۲ پایه بلند، ۲ زنجیره و ۲ پایه بلند دیگر ببافید. باید توجه داشته باشید که هر ۴ پایه بلند را باید درون سوراخی که در گوشه مربع شکل گرفته ببافید. همچنین دو زنجیره ای که در این مرحله ایجاد می شود در واقع در نهایت گوشه های دومین دور موتیف را تشکیل می دهد.

شیوه بافتن موتیف مربعی شکل

به همین شکل کار را ادامه دهید تا دومین دور نیز به انتها برسد. در هر پایه بلند اولین دور یک پایه بلند ایجاد نمایید و در سوراخ گوشه ها نیز ۲ پایه بلند، ۲ زنجیره و ۲ پایه بلند ببافید. در پایان دومین دور نیز قسمت ابتدا و انتهای دور را به وسیله یک بافت نامرئی به یکدیگر وصل نمایید.

طریقه درست کرن موتیف مربع

برای سومین دور موتیف نیز همان مراحل دور دوم را اجرا نمایید. به این صورت که در هر پایه بلند دور قبلی یک عدد پایه بلند ایجاد نمایید و در سوراخ گوشه ها نیز به همین صورت ۲ پایه بلند، ۲ زنجیره و ۲ پایه بلند بافت بزنید.

در پایان سومین دور نیز قسمت ابتدا و انتهای دور را با استفاده از بافت نامرئی به یکدیگر وصل نمایید.

دورهای موتیف را می توانید در صورت تمایل تا اندازه دلخواه خود به همین شیوه اضافه نموده تا مربع شما به اندازه دلخواهتان برسد.

مراحل بافتن موتیف مربعی شکل

هنگامی که موتیف شما به اندازه دلخواه رسید و قسمت ابتدا و انتهای آخرین دور را با استفاده از بافت نامرئی به یکدیگر وصل نمودید. سپس زنجیره ای ببافید و ادامه نخ را برش دهید و از درون زنجیره ای که ایجاد کردید بیرون آورید تا بدین صورت انتهای کار سفت و محکم شود. اکنون با استفاده از سوزن کوبلن دوزی قسمت انتهای نخ را داخل کار کاملا پنهان نمایید.

مراحل درست کردن موتیف مربع

در شکل پایین نتیجه کار را بعد از پنهان نمودن نخ اضافه مشاهده می نمایید.

آموزش بافت موتیف مربعدر اینجا بافت موتیف شما به پایان رسیده است.

آموزش درست کردن موتیف مربع

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه بافت موتیف مربع به صورت کامل آشنا شده باشید و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی این بافت زیبا و کاربردی را فرا گرفته و با بکارگیری آن وسایل متنوعی را در منزل بسازید و مورد استفاده قرار دهید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید