بهترین روش دم کردن قهوه ترک در خانه بدون دستگاه ( طرز تهیه با نکات)

0

قهوه ترک در واقع نوعی از آماده سازی و روش سرو قهوه می باشد که طریقه دم کردن آن با انواع دیگر قهوه تفاوت دارد و در تهیه آن از دانه های قهوه برشته و کاملا آسیاب شده استفاده می شود. برای درست کردن این نوع قهوه باید با یک سری نکات و فوت و فن هایی که در این زمینه وجود دارد آشنا شوید که بر همین اساس در ادامه این مطلب برای یادگیری شما عزیزان طرز تهیه قوه ترک را ارائه داده ایم.

طرز تهیه قهوه ترک خوشمزه و خوش طعم

انواع مختلف نوشیدنی های سرد و گرم دارای تنوع بالایی می باشند که هر یک طرفداران خاص خود را دارند، از جمله محبوب ترین نوشیدنی های سرد می توان به شربت زعفرانی، سکنجبین، شربت به لیمو، انواع مختلف آیس پک و.. اشاره نمود و همچنین نسکافه، چای، قهوه ترک و…. از پرطرفدارترین نوشیدنی های گرم محسوب می گردند که در این مطلب می خواهیم نحوه تهیه قهوه ترک را ارائه دهیم. قهوه ترک یا قهوه ارمنی به روشی از دم کردن قهوه گفته می شود که عطری بسیار قوی دارد و جزء محبوب ترین انواع نوشیدنی گرم در سراسر جهان به شمار می آید. طرز تهیه قهوه ترک بسیار سخت نبوده و شما می توانید به راحتی مطابق با روش آماده سازی آن و ترفندهایی که در این زمینه وجود دارد قهوه ای اصیل با طعمی بی نظیر دم کرده و در کنار خانواده میل نمایید.

یکی از اصول مهمی که در هنگام دم کردن قهوه باید به آن توجه نمود استفاده از حرارت ملایم است و باید خیلی حساس و با دقت در این زمینه عمل نمود چرا که تمامی کارهایی که در زمان آماده سازی قهوه انجام می دهید در نهایت بر عطر و طعم و مزه قهوه تاثیر خواهد گذاشت.

طرز تهیه قهوه ترک با طعمی عالی

دانه های این قهوه حالت آسیاب شده دارد و پودر آن به حدی ریز و یکدست می باشد که احیانا با پودر کاکائو اشتباه گرفته می شود. بنابراین اگر تمایل دارید با نحوه تهیه این قهوه دلچسب و خوشمزه آشنا شوید و آن را به روشی اصیل و سنتی درست کنید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز :

  • پودر قهوه برای هر نفر یک الی دو قاشق چای خوری
  • آب سرد برای هر نفر یک فنجان
  • شکر به میزان دلخواه

مراحل آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا یک فنجان کوچک انتخاب نمایید و بعد میزان آب مورد نیاز را با استفاده از آن اندازه گرفته و درون قهوه جوش بریزید. بعد از آن اگر تمایل دارید قهوه شما طعم شیرینی داشته باشد مقداری شکر به آن اضافه نمایید. سپس حدود دو قاشق پودر قهوه بریزید و آن را خوب هم بزنید.

طریقه آماده سازی قهوه ترک

در صورتی که می خواهید قهوه ای با کیفیت بالا داشته باشید بهترین کار این است که از مقدار شکر زیادی استفاده نکنید و چنانچه قهوه را به صورت شیرین دوست دارید آن را در مرحله پایانی استفاده نمایید. از قاشقی کوچک برای هم زدن قهوه استفاده نمایید و مواد را به طور کامل هم بزنید تا یکدست گردد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای تهیه یک قهوه خوشمزه و ایجاد کف بیشتر وقتی که قهوه را بر روی حرارت گذاشتید عمل هم زدن موجب می شود که قهوه کف نکند.

روش درست کردن قهوه ترک

سعی کنید که قهوه را حتما بر روی حرارت ملایم بگذارید این امر موجب می شود که قهوه زمان مناسب و لازم را برای دم کشیدن و آماده شدن داشته باشد. هنگامی که قهوه شروع به گرم شدن می کند حباب های کوچکی بر روی آن تشکیل می گردد و کف فوم شکلی سطح رویی قهوه را می پوشاند که می توانید با استفاده از یک قاشق کف روی قهوه را درون فنجان بریزید و قهوه را مجددا بر روی حرارت بگذارید.

هنگامی که قهوه به حالت جوش نزدیک می شود پیش از این که به قل زدن شروع کند دوباره بر روی آن کفی تشکیل می گردد. کف را با استفاده از یک قاشق برداشته و مجددا قهوه بدون کف را بر روی حرارت بگذارید. در نهایت با برداشتن هر دفعه کف از روی قهوه کف بیشتری ایجاد می شود که در واقع همان فوم قهوه می باشد و به میزان بیشتری فوم به دست می آورید.

نحوه دم کردن قهوه ترک در خانه

قهوه جوش را به مدت ۱۵ الی ۲۰ ثانیه بر روی حرارت بگذارید و بعد باقی مانده قهوه را به فنجان ها اضافه نمایید. قهوه به هیچ عنوان نباید قل بزند چرا که قل زدن موجب تغییر مزه قهوه خواهد شد. قهوه برای آماده شدن احتیاج به مدت زمان ۵ الی ۱۰ دقیقه دارد باید در این مدت مواظب قهوه باشید چرا که اگر قهوه قل قل کند تلخ تر شده و طعم و مزه خوبی نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که قهوه را به تدریج و آرام آرام درون فنجان بریزید تا بدین صورت کف قهوه بر روی سطح آن باقی بماند. در هنگام نوشیدن قهوه حدود چند دقیقه صبر کرده تا پودر قهوه ته نشین شده و بعد آن را بنوشید.

اصول و نکات دم کردن قهوه ترک

نکته های مهم و کلیدی :

  • به طور معمول قهوه ترک همیشه در کنار یک لیوان آب سرد سرو می گردد. آب سرد را پیش از نوشیدن قهوه مصرف می کنند تا بدین صورت طعم دهان تازه شده و مزه قهوه خیلی قوی تر حس گردد. به منظور این کار می توانید یک گلبرگ گل رز یا یک برش نازک از سیب را بر روی آب بگذارید تا در واقع آب عطری ملایم به خود بگیرد. همچنین اغلب در کنار قهوه چیز شیرینی همچون شکلات یا راحت الحلقوم را نیز سرو می کنند.

طریقه دم کردن قهوه ترک در خانه

  • برای این که قهوه شما طعم قوی وخوشمزه ای به خود بگیرد می توانید قهوه را بعد از جوشیدن از روی حرارت برداشته و بعد از گذشت چند ثانیه دوباره بر روی حرارت بگذارید تا به جوش آید این کار را حدود سه بار تکرار نمایید تا قهوه طعمی دلچسب و قوی داشته باشد.
  • شکر را حتما در هنگام آماده سازی به قهوه بیفزایید.
  • قهوه ترک در واقع خیلی فشرده تر از قهوه های فیلتر شده است و تنها یک فنجان از آن خورده می شود.
  • قهوه ای که در ته فنجان ته نشین شده اغلب خورده نمی شود و به طور معمول برای فال گرفتن مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه قهوه ترک خوشمزه

 

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه قهوه ترک به طور کامل آشنا شده باشید و در صورت تمایل بتوانید آن را طبق توضیحات گفته شده در منزل تهیه کرده و در کنار خانواده نوش جان نمایید. از این که با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید