کوفته تبریزی اصل را با این روش ساده بپز ( طرز تهیه مرحله به مرحله)

0

کوفته تبریزی یکی از انواع کوفته های خوشمزه و خوش طعم ایرانی بوده که از نظر اصالت متعلق به شهر تبریز می باشد و از طعمی لذیذ و بی نظیر برخوردار است. این کوفته معروف به دلیل طعم خاصی که دارد در بین ایرانیان بسیار محبوب و پرطرفدار می باشد. از همین رو قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه کوفته تبریزی به روشی بسیار ساده آشنا کنیم.

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی

از جمله کوفته های سنتی و بی نظیری که دارای طعمی منحصر به فرد می باشد کوفته تبریزی بوده که طرز تهیه مخصوص به خود را دارد و در صورت تمایل به طبخ آن باید نسبت به فوت و فن های آن آشنایی لازم را داشته باشید. این کوفته خوش طعم به عنوان یک وعده غذایی مقوی به حساب می آید که شما می توانید پس از یادگیری نحوه پخت، آن را در منزل طبخ نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید. کوفته تبریزی می تواند جایگزین خوبی برای پلو و خورش و همچنین انواع کباب در مهمانی ها باشد که مطمئنا طرفداران زیادی خواهد داشت.

دستور تهیه کوفته تبریزی در خانه

اگر تمایل دارید با دستور پخت این غذا آشنا شوید و این کوفته لذیذ را در مهمانی ها و مجالس خود تهیه و سرو نمایید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۱ لیوان
  • گوشت چرخ کرده ۱ کیلوگرم
  • لپه ۱ لیوان
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذا خوری
  • پیاز ۱ عدد
  • سبزی کوفته ۵ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذا خوری
  • پیاز داغ ۳ قاشق غذا خوری
  • تره و مرزه به میزان لازم
  • تخم مرغ آب پز به تعداد کوفته ها
  • زرشک، آلو و گردو به میزان لازم
  • زعفران ۱ قاشق غذا خوری
  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به میزان لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی خوشمزه

دستور پخت :

در مرحله اول ابتدا سبزی های کوفته را که شامل جعفری، مرزه، ترخون، نعناع و گشنیز می شود را از قبل پاک کنید و خوب بشویید و سپس بر روی تخته به صورت ساطوری خرد کنید. باید توجه داشته باشید که از نعنا به میزان کمتری نسبت به بقیه استفاده نمایید چرا که در غیر این صورت باعث تلخی غذا می گردد.

سپس آن ها را بسته بندی نموده تا هر وقت تمایل به پختن این کوفته داشتید سبزی مورد نیاز را در دسترس داشته باشید. لپه مورد نیاز را نیز از شب گذشته درون کاسه ای از آب بریزید و حدود ۲ الی ۳ مرتبه آب آن را بیرون بریزید و دوباره پر نمایید تا کاملا خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود.

طرز پخت کوفته تبریزی اصل و خوشمزه

پس از آن لپه را درون یک قابلمه کوچک بریزید و مقداری آب روی آن بریزید و حرارت را ملایم کرده تا به صورت نیم پز شود و بعد با آب سرد آبکشی نمایید و گوشه ای قرار دهید. سپس درون قابلمه ای کوچک مقداری آب بریزید و کمی نمک به آن بیفزایید و بعد حرارت را زیاد کنید تا آب آن خیلی زود به جوش آید.

بعد از آن برنج را شسته و درون آب در حال جوش بریزید و بعد از این که مقداری نرم شد آبکش نمایید و بعد لپه و برنج نیم پز را با استفاده از گوشکوب کوبیده تا حالت نیم کوب به خود بگیرد نه این که به طور کامل له شوند. در صورتی که مایل هستید درون کوفته ها تخم مرغ بریزید باید آن ها را آب پز نمایید.

نحوه تهیه کوفته تبریزی خوشمزه

در گام بعدی طرز تهیه کوفته تبریزی درون قابلمه ای مقداری آب بریزید و تخم مرغ ها را در داخل پلاستیک فریزر قرار دهید و بعد گره بزنید و داخل آب بگذارید تا به طور کامل پخته و آب پز گردند و سپس پوست آن ها را بگیرید و درون یک قابلمه یا یک تابه بزرگ حدود ۴ لیوان آب بریزید و بر روی حرارت کم قرار دهید.

بعد از آن پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، مرزه، تره، دارچین، فلفل و نمک را درون قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب به حالت جوش در آید و پس از آن حرارت را کم کرده تا سس به تدریج آماده استفاده گردد.

شیوه پخت کوفته تبریزی خوشمزه و عالی

پیاز را پوست گرفته و آن را بشویید و بعد رنده ریز کنید. سپس آب آن را به طور کامل بگیرید و با گوشت خوب ترکیب کنید و بعد از آن نمک، فلفل سیاه، آرد نخودچی و زردچوبه را بر روی آن بریزید و حدود ۳ دقیقه به خوبی ورز دهید و لپه و برنج نیم کوب را اضافه نمایید و دوباره به مدت ۵ دقیقه ورز دهید.

نکته ای که در تهیه کوفته بسیار اهمیت دارد ورز دادن آن است تا مواد به طور کامل به خورد یکدیگر بروند و طعم و مزه آن بهتر گردد. بعد از آن سبزی کوفته را که قبلا آماده کرده بودید اضافه نموده و خوب ورز دهید و در پایان تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و بعد اضافه نمایید و دوباره آن را ورز دهید تا خیلی راحت بتوانید یک گلوله آرد با استفاده از آن درست کنید.

نحوه پخت کوفته تبریزی خوش طعم و لذیذبه اندازه یک عدد لیمو بزرگ از مایه کوفته را برداشته و سپس دایره ای با کف دو دست خود درست کنید و قسمت وسط آن را کمی گود نمایید و بعد یک عدد تخم مرغ کامل، آلو، گردو و زرشک را درون آن قرار دهید و به شکل یک دایره گرد نمایید.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر کدام از موادی را که مایل نبودید می توانید از داخل کوفته حذف نمایید. همه کوفته ها را به این شکل آماده نمایید و درون قابلمه ای که سس در حال آماده شدن می باشد بچینید و حرارت آن را کم یا ملایم نمایید.

دستور پخت کوفته تبریزی خوشمزه و اصل

چرا که اگر وقتی که سس در حال جوشیدن می باشد کوفته ها را درون آن قرار دهید امکان دارد کوفته ها از همدیگر باز شوند. دقت داشته باشید که در مدت زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه اول که کوفته ها را می چینید به هیچ عنوان درب قابلمه را نگذارید و تا حدود ۱۵ دقیقه هرگز به آن ها دست نزنید چرا که امکان دارد ترک بخورند و پس از گذشت ۳۰ دقیقه از زمانی که کوفته ها را در داخل سس چیدید آن ها را به آرامی جا به جا نمایید و برگردانید. سعی کنید که حتما این کار را به آرامی انجام دهید. از ابتدا تا انتهای پخت کوفته ها درب قابلمه را به صورت نصفه قرار دهید تا نزدیک به یک ساعت بعد کوفته ها کاملا آماده گردند. بعد کوفته های آماده شده را درون ظرف موردنظر سرو نموده و با استفاده از گردو و زشک تزیین کرده و با نان نوش جان نمایید.

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه کوفته تبریزی به طور کامل آشنا شده باشید و در صورت تمایل بتوانید این غذای خوشمزه را در منزل پخته و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید