خیلی سریع و راحت نون خامه ای بازاری بپز (طرز تهیه کامل)

0

یکی از انواع شیرینی های تر پرطرفدار که از طعم و مزه ای بی نظیر برخوردار بوده و جایگاه ویژه ای در بین ایرانیان دارد شیرینی نون خامه ای می باشد. این شیرینی خوشمزه و محبوب به دلیل ظاهری که دارد به نام شیرینی نارنجکی نیز شناخته می شود. از این رو قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه نون خامه ای با روشی بسیار ساده آشنا کنیم.

طرز تهیه نون خامه ای

طرز تهیه نون خامه ای خانگی

نون خامه ای یکی از شیرینی های اصیل و قدیمی است که طرفداران زیادی دارد. این شیرینی همچون شیرینی زبان از جمله شیرینی هایی محسوب می گردد که از سال ها پیش در اغلب قنادی ها موجود بوده است. شیرینی نون خامه ای در واقع از یک نان گرد سبک و توخالی تشکیل شده که با خامه پر شده است. این شیرینی از خمیر مخصوصی به نام خمیر بنیه به دست می آید که به آن خمیر کلم نیز گفته می شود. طرز تهیه نون خامه ای همچون طرز تهیه شیرینی سولی بسیار ساده بوده و شما می توانید به راحتی طبق یک دستور پخت خانگی آن را در منزل تهیه نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید. شیرینی نون خامه ایی ظاهری شبیه به لگیمات دارد و مثل یک توپ کوچک است.

طرز پخت نون خامه ای در خانه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به این نوع شیرینی علاقه مندید و تمایل دارید با نحوه پخت آن آشنا شوید و آن را در منزل بپزید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

مواد لازم :

  • آرد سفید ۲۵۰ میلی لیتر
  • شکر ۱ قاشق غذا خوری
  • خامه قنادی ۲۵۰ گرم
  • کره ۵۰ گرم
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • آب ۲۰۰ میلی لیتر
  • وانیل نصف قاشق چای خوری
  • نمک نصف قاشق چای خوری
  • ماسوره سایز بزرگ و سایز کوچک

روش تهیه نون خامه ای خانگی

نحوه پخت :

در مرحله اول ابتدا آب را به همراه شکر، نمک و کره درون یک تابه بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا به حالت جوش در آید.

نحوه تهیه نون خامه ای در خانه

بلافاصله پس از این که آب و کره به جوش آمد حرارت شعله را کم کرده و آرد سفید را که قبلا الک نموده اید به صورت یکجا به آن اضافه نمایید. مواد را حدود ۵ دقیقه به گونه ای خیلی سریع هم بزنید تا آرد گلوله نگردد.

طرز تهیه نون خامه ای با طعمی خوشمزه

بعد از آن خمیر را از داخل تابه خارج کرده و به ظرفی دیگر انتقال دهید تا به طور کامل خنک گردد.

طرز پخت نان خامه ای خانگی

پس از این که خمیر به طور کامل خنک شد آن را درون غذا ساز یا کاسه ای بزرگ بریزید و پس از آن تخم مرغ ها را به نوبت اضافه نمایید. پس از افزودن هر تخم مرغ مواد را به مدت یک دقیقه با دور متوسط هم بزنید. بعد از آن وانیل را نیز به همراه تخم مرغ ها به خمیر اضافه نمایید و مجددا هم بزنید.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که تخم مرغ چهارم را به تدریج اضافه نموده تا خمیر مورد نظر به غلظت مناسب برسد. خمیر کلمی یا خمیر نون خامه ای باید به گونه ای باشد که نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد.

نحوه پخت نون خامه ای خانگی

هنگامی که خمیر به غلظت لازم رسید نوبت اضافه نمودن بیکینگ پودر است.

نحوه پخت نون خامه ای لذیذ

در گام بعدی کف سینی فر را یک کاغذ روغنی بگذارید و سطح آن را با استفاده از کره یا روغن جامد مقداری چرب نمایید. سپس خمیر آماده شده را در قیف قنادی ریخته و با کمک ماسوره ی سایز بزرگ شکوفه هایی با اندازه دلخواه بر روی سینی فر درست نمایید. برای این که خمیر شما میزان غلظت مناسب را داشته باشد باید توجه داشته باشید که شیارهای ایجاد شده توسط ماسوره بر روی خمیر نباید از بین برود و خمیر نباید حالت تخت به خود بگیرد.

فر را باید ۳۰ دقیقه قبل تر روشن نموده و گرم کنید. فرهای گازی را با حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فرهای برقی را با ۱۸۰ درجه سانتی گراد داغ کنید. بعد از آن نون ها ی خامه ای را با همین دما درون فر بگذارید و حدود ۲۵ دقیقه به آن زمان بدهید تا به طور کامل بپزد و پف کند. در هنگام پخت به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید.

روش پخت نون خامه ای با طعمی عالی

سپس خامه قنادی را از درون فریزر بیرون آورده تا یخ آن ذوب شود و شکل خمیر به خود بگیرد. بعد از آن خامه را با دور تند همزن هم زده تا فرم گرفته و به قدری سفت شود که هنگامی ظرف را برگرداندید از داخل آن بیرون نریزد.

طرز پخت نون خامه ای بسیار خوشمزه

در مرحله پایانی طرز تهیه نون خامه ای هنگامی که نان ها را از درون فر خارج کردید و خنک شدند، شیاری در کف آن ها ایجاد نمایید. بعد از آن ماسوره سایز کوچک را برداشته و داخل قیف بگذارید و بعد خامه را درون قیف بریزید و نان ها را به طور کامل از خامه پر نمایید.

طرز تهیه نون خامه ای در خانه

پس از آن صبر کنید تا نان خامه ای حدود چند ساعت درون یخچال باقی بماند. در پایان می توانید نان های خامه ای را با استفاده از سس شکلات و ترافل رنگی طبق سلیقه خود تزیین نمایید.

روش پخت نون خامه ای در خانه

نکات کلیدی و مهم :

  • از جمله مراحل مهم درست کردن خمیر هم زدن آن است. به این صورت که هنگامی که آرد را به کره و آب به صورت یکدفعه اضافه می کنید باید خیلی سریع هم بزنید تا آرد درون مایع به طور کامل ترکیب شده و همانند حلوا بافت سفتی داشته باشد.
  • دمای کره باید حتما با محیط یکسان باشد، دقت کنید که کره سرد را با آب حرارت ندهید. زمانی که ظرف حاوی آب و کره کمی جوشید آرد را اضافه نمایید. اجازه ندهید که آب بجوشد و بخار گردد.
  • بلافاصله بعد از یکنواخت شدن خمیر حرارت را خاموش نمایید. در صورتی که خمیر بیش از اندازه حرارت ببیند قطعا به روغن افتاده و نان داخل فر تغییر شکل خواهد داد.

طرز تهیه نون خامه ای خوشمزه

  • زمانی که خمیر ولرم می باشد تخم مرغ ها را اضافه نمایید، به گونه ای که وقتی به خمیر دست می زنید حرارت آن را احساس نمایید.
  • بهتر است که تخم مرغ ها را با استفاده از دست با خمیر ترکیب نمایید. در صورتی که از همزن استفاده می کنید از سری خمیرگیر آن استفاده نمایید.
  • در صورتی که خمیر به خوبی هم نخورده باشد امکان دارد که نان ها ترک بخورند.
  • خمیر پیش از ریختن در قیف باید حالت براق و چسبنده ای داشته باشد.
  • تخم مرغ ها باید تازه باشند و هنگام اضافه نمودن آن ها می توانید مقداری وانیل یا حدود یک قاشق گلاب و یا مقداری رنده پوست لیمو ترش اضافه نمایید.
  • خامه مورد استفاده باید حتما فرم گرفته باشد. در صورتی که از خامه صبحانه استفاده می کنید مقداری پودر خامه یا ژلاتین بزنید.

روش پخت نون خامه ای در منزل

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه نون خامه ای به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید طبق توضیحات گفته شده این شیرینی محبوب را در منزل بپزید و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید