طرز تهیه مربای انجیر مجلسی با دو نوع انجیر تازه و انجیر خشک

0

یکی از انواع مرباهای خوشمزه و مجلسی که از طعم و رنگی بی نظیر برخوردار بوده مربای انجیر می باشد. این مربا دارای ظاهری بسیار زیبا بوده و به دلیل شهد زیاد و مزه لذیذی که دارد بسیار پرطرفدار می باشد. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه مربای انجیر به روشی ساده و راحت آشنا کنیم.

طرز تهیه مربای انجیر با طعمی لذیذ و عالی

تهیه مربای خانگی یکی از هنرهای اغلب افراد است و سعی می کنند با میوه های مختلف انواع مربای خوشمزه و خوش طعم را تهیه کنند. انواع مختلف مربا از جمله مربای آلبالو، گیلاس، مربای به، مربا هویج، مربا سیب، مربای انجیر و… از جمله محبوب ترین مربا ها می باشند. حال قصد داریم در این مطلب نحوه تهیه مربا انجیر را آموزش دهیم که مطمئنا مورد توجه شما عزیزان واقع خواهد شد.

انجیر از جمله میوه هایی بوده که از خواص فراوانی برخوردار می باشد و در انواع مختلفی وجود دارد. این میوه به دلیل طعم خوشمزه ای که دارد در تهیه مربا مورد استفاده قرار می گیرد. طرز تهیه مربای انجیر بسیار راحت بوده که شما می توانید به سادگی آن را در منزل تهیه نمایید و برای وعده صبحانه در کنار کره یا خامه و یا انواع پنکیک سرو نمایید.

طرز تهیه مربای انجیر خانگی

این مربا بسیار مقوی بوده و اغلب در ماه مبارک رمضان از آن استفاده فراوانی می شود. مربای انجیر بسیار پرخاصیت بوده به همین دلیل توصیه زیادی برای مصرف آن شده است. اگر تمایل دارید با نحوه پخت این مربای لذیذ و خوش رنگ آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز :

  • انجیر ۱ کیلو
  • آب یک و نیم لیوان
  • شکر ۷۰۰ گرم
  • وانیل به صورت اختیاری ۱/۴ قاشق چای خوری
  • جوهر لیمو نوک قاشق چای خوری

نحوه آماده سازی مربای انجیر لذیذ

مراحل آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا انجیر ها را خوب شستشو دهید و صبر کنید تا به طور کامل خشک شوند. سپس با استفاده از یک سوزن از چند نقطه انجیرها را سوراخ نمایید تا در زمان پخت شیره به طور کامل داخل مربا رفته و انجیرها ظاهری چروکیده نداشته باشند و شکل اولیه خود را حفظ نمایند.

در گام بعدی طرز تهیه مربای انجیر در داخل یک قابلمه شکر و آب را با همدیگر ترکیب کرده و بر روی حرارت ملایم بگذارید تا به حالت جوش در آید و دانه های شکر به خوبی حل گردند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان آن را هم نزنید و صبر کنید تا شکر با عمل جوشیدن حل گردد.

دستور تهیه مربای انجیر خانگی

زمانی که دانه های شکر به طور کامل حل شد و شیره در حال جوشیدن قرار گرفت نوبت اضافه کردن جوهر لیمو به آن است. اگر مایل نبودید از جوهر لیمو استفاده نمایید می توانید حدود یک قاشق غذا خوری آبلیمو بریزید.

در مرحله بعدی انجیرها را درون شیره بریزید تا همزمان با پخته شدن آن ها شیره نیز به غلظت لازم برسد. توجه داشته باشید که حرارت را متناسب با سایز قابلمه و به صورت متوسط قرار دهید.

زمانی که مربا به حالت جوش در آمد حتما با استفاده از یک قاشق کف رویه آن را جمع کنید تا مربای شما خوش رنگ و براق شود. چرا که اگر کف مربا از سطح آن برداشته نشود رنگ مربا کدر خواهد شد. صبر کنید تا مربا بجوشد و انجیرها به طور کامل بپزند.

روش تهیه مربای انجیر در خانه

به تدریج و با مرور زمان شیره مربا به حالت کف در آمده و به سمت بالا می آید زمانی که حباب های درشتی بر روی شیره نمایان شد به این معنی است که مربا به قوام رسیده است. با استفاده از یک قاشق تمیز کمی از شیره را درون یک نعلبکی بریزید و درون فریزر قرار دهید تا خنک گردد.

سپس ظرف را داخل دستان خود بچرخانید در صورتی که شیره غلیظ بود و به آرامی حرکت کرد و در هنگام حرکت چین خورد به این معنی است که مربا به قوام رسیده و می توانید حرارت زیر آن را خاموش نمایید.

طرز تهیه مربای انجیر خوشمزه

اگر تمایل داشتید داخل مربا از وانیل استفاده نمایید پیش از خاموش نمودن وانیل را اضافه نمایید و سپس حرارت را خاموش کنید چرا که اگر وانیل مدت زمان زیادی بر روی حرارت باقی بماند مزه تلخی به خود می گیرد.

پس از خاموش نمودن حرارت در صورتی که بر روی سطح مربا کفی مشاهده نمودید آن را مجددا جمع آوری نمایید. صبر کنید تا مربا درون ظرف به طور کامل خنک شود و سپس درون ظرف مناسب قرار دهید و درون یخچال یا فریزر نگه داری نمایید.

نحوه تهیه مربای انجیر به روشی ساده

نکات کلیدی و مهم :

  • برای درست کردن مربای انجیر از انجیرهای سبز یا زرد استفاده نمایید که نسبت به انجیر سیاه مناسب تر می باشند.
  • در زمان پخت همیشه حرارت را ملایم نگه دارید تا بدین صورت مربا سرریز نگردد.
  • در صورتی که در زمان پختن انجیرها دانه های انجیر وارد شیره مربا شد می توانید پس از پختن انجیرها آن ها را خارج نموده و شیره آن را صاف نمایید و دوباره انجیرها را داخل شیره صاف شده بگذارید.
  • برای درست کردن مربا بهتر است که از انجیرهایی استفاده نمایید که خیلی بزرگ نباشند، همچنین انجیر مورد استفاده نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد.
  • استفاده از انجیر سبز برای درست کردن مربا بهتر است چرا که مربا خوش رنگ تر و لذیذتر خواهد شد.

روش تهیه مربای انجیر با طعمی بی نظیر

  • مربای انجیر را می توانید به شکل کامل و یا خرد شده استفاده نمایید. در صورتی که می خواهید انجیرها را خرد نمایید شیره آن را بجوشانید و در چند دقیقه پایانی انجیرها را به آن بیفزایید چرا که زود له می گردند.
  • به منظور اینکه مربا بعد از پخت له نگردد باید از انجیرهایی که پوسته نازک یا ترک خورده دارند استفاده نمایید و همچنین استفاده از انجیرهایی که کاملا سالم هستند خیلی مناسب می باشد چرا که در غیر اینصورت انجیرها در حین پخت ترک خورده و له می گردند.

روش تهیه مربای انجیر خانگی

  • اگر مایل نیستید پوست انجیر را جداسازی نمایید بهتر است که دم آن را خیلی کوتاه نکرده تا بدین ترتیب انجیر در طی پخت وا نرود.
  • در صورت استفاده از گلاب باید توجه داشته باشید که گلاب نباید تلخ باشد و می توانید به جای استفاده از یک لیوان آب از نصف لیوان آب و نصف لیوان گلاب استفاده نمایید.
  • در صورتی که تمایل دارید پس از سرد شدن مربا آن را میکس نمایید و یا این که میزان آب بیشتری درون مربا بریزید و صبر کنید به قدری بجوشد که انجیرها به طور کامل له شوند.

دستور پخت مربای انجیر خوشمزه

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه مربای انجیر به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید طبق توضیحات گفته شده این مربای خوشمزه را در منزل تهیه نمایید و نوش جان کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید