ترشی انبه خوشمزه خانگی را با این روش تهیه کنید (طرز تهیه کامل)

0

ترشی یکی از چاشنی های لذیذ و پر طرفدار در بین ایرانیان است که در کنار غذاهای اصلی سرو می گردد و انواع و اقسام متفاوتی دارد که هر کدام طعم و مزه مخصوص به خود را دارد، در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه ترشی انبه با طعمی لذیذ و دوست داشتنی آشنا کنیم.

طرز تهیه ترشی انبه با طعم ویژه و مخصوص

اغلب ما با ترشی های رایج از جمله ترشی بادمجان، ترشی مشهدی، ترشی کلم، ترشی لوبیا سبز، ترشی لیته و… آشنایی داریم که اغلب با صیفی جات تهیه می شوند اما گاهی نیز شاهد تهیه ترشی با میوه ها هستیم که از آن جمله می توان به ترشی آلبالو، ترشی سیب، ترشی انبه و… اشاره نمود. یکی از انواع ترشی های خوشمزه که در واقع اصالت آن به شهرهای جنوبی تعلق دارد ترشی انبه می باشد که همانند ترشی بندری از طعمی تند برخوردار بوده و به شکل تکه ای یا لیته تهیه می گردد. طرز تهیه ترشی انبه خانگی بسیار ساده و راحت بوده که می توان با استفاده از یک روش ساده آن را در منزل درست کرد.

انبه در واقع میوه ای استوایی است که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و جزء گیاهان بومی هند، برمه و مالزی به شمار می آید. این میوه تقویت کننده بدن بوده و موجب بهبود عملکرد سیستم گوارشی و تنفسی می شود و همچنین برای رفع سردرد، تقویت دندان و لثه بسیار مفید و مناسب می باشد.

دستور تهیه ترشی انبه در خانه

ترشی انبه در مناطق و کشورهای مختلفی با استفاده از مواد تشکیل دهنده گوناگونی مطابق با سلیقه و ذائقه افراد تهیه می گردد که هر کدام طعم مختص به خود را دارند. اگر تمایل دارید این ترشی لذیذ را در منزل تهیه و در کنار وعده های غذایی مختلف سرو نمایید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید و با نحوه آماده سازی این ترشی لذیذ آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • انبه زرد  ۲ عدد
  • سیر ۶ حبه
  • سیاه دانه ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون ۱/۲ پیمانه
  • سرکه ۱ پیمانه
  • تخم گشنیز ۱ قاشق غذا خوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز ۱ قاشق چای خوری

طریقه درست کردن ترشی انبه

نحوه آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا تابه ای مناسب بر روی حرارت متوسط بگذارید و بعد تخم گشنیز را همراه با سیاه دانه، فلفل قرمز و سیاه به تابه اضافه نمایید و حدود چند دقیقه تفت دهید تا عطر و بوی ادویه ها به خوبی بلند شود. سپس بعد از بلند شدن عطر ادویه ها کمی منتظر بمانید تا خنک گردند. بعد از آن ادویه ها را درون آسیاب بریزید و به خوبی آن را پودر کنید و بعد کنار بگذارید و گوشه ای قرار دهید.

در گام بعدی انبه ها را با دقت و به خوبی پوست گرفته و بعد آن ها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. در این مرحله باید هسته های موجود در انبه را خارج کنید و بعد آن ها را به شکل حبه ای خرد نمایید. همچنین می توانید انبه ها را به روش دیگری به شکل پوره در آورده که انتخاب هر کدام از آن ها کاملا سلیقه ای بوده و به هر روشی که تمایل دارید می توانید این کار را انجام دهید.

نحوه تهیه ترشی انبه در خانه

بعد از خرد کردن انبه پوست سیرها را بگیرید و آن ها را با استفاده از گوشتکوب کاملا له کنید. سپس در ادامه شیشه ای مناسب انتخاب نموده و آن را بعد از شستن کامل خوب خشک کنید. بعد کمی از انبه های خرد شده را درون شیشه بریزید. اکنون بر روی انبه ها مقداری ادویه بو داده شده و سیر له شده بریزید و به همین صورت به شکل لایه مانند مواد ترشی را درون شیشه بریزید تا هنگامی که شیشه به طور کامل پر شود.

در مرحله بعدی سرکه و روغن زیتون را با همدیگر ترکیب نموده و بر روی انبه ها بریزید. سطح سرکه باید به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح انبه ها باشد. بعد از این که ترشی را آماده نمودید درب شیشه را محکم و سفت ببندید تا هوایی وارد فضای داخلی شیشه نشود. بعد به مدت ۲ هفته درون یخچال بگذارید تا ترشی آماده سرو گردد.

نحوه آماده سازی ترشی انبه در خانه

نکات کلیدی و مهم :

  • باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از قاشق فلزی در تهیه ترشی استفاده نکنید.
  • سعی کنید پس از خنک شدن مواد سیرها را اضافه نمایید.
  • نباید به هیچ عنوان درب ظرف ترشی فلزی باشد.
  • تا جایی که امکان دارد داخل ترشی روغن بریزید تا در این صورت کپک نزند.

دستور تهیه ترشی انبه خانگی

  • اگر تمایل دارید ترشی شما خوب جا بیفتد نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارید ولی این نوع ترشی را بعد از ۲۴ ساعت نیز می توان استفاده نمود اما بدون شک بعد از یک ماه طعم بهتر و خوشمزه تری خواهد داشت.
  • در صورت تمایل می توانید دو عدد گوجه فرنگی رنده شده نیز به مواد ترشی اضافه نمایید.
  • در صورتی که می خواهید ترشی جهت خوب جا افتادن مدت زمانی بماند بهتر است که انبه مقداری سفت باشد.

طرز تهیه ترشی انبه در خانه

در مطلب ارائه شده با طرز تهیه ترشی انبه به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و در صورت تمایل بتوانید طبق توضیحات گفته شده این ترشی خوشمزه را در منزل آماده کرده و در کنار غذا نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید