کامل ترین آموزش قلاب بافی مبتدی و ساده را اینجا ببینید

0

یکی از هنرهای بسیار زیبا و ظریف در زمینه بافندگی هنر قلاب بافی می باشد که نیاز به دقت زیادی دارد. این هنر بسیار متنوع بوده و با بهره گیری از روش ها و تکنیک های مختص آن می توان وسایل و صنایع دستی زیبا و جذابی را ساخت و مورد استفاده قرار داد. از این رو قصد داریم در این مطلب به آموزش قلاب بافی به منظور آشنایی و یادگیری شما عزیزان با استفاده از روشی بسیار ساده بپردازیم.

آموزش قلاب بافی به روشی ساده

قلاب بافی در واقع یکی از هنرهای پرکاربرد و پرطرفدار و از جمله بافتنی های جدید در زمینه هنرهای دستی می باشد که می توان با استفاده از آن وسایل متعددی همچون بلوز بافتنی و ژاکت های زیبا، روتختی، کیف، جوراب بافتنی، وسایل تزیینی، عروسک بافتنی با قلاب و … بافت و مورد استفاده قرار داد. آموزش قلاب بافی یکی از آموزش های مفید می باشد که شما را با انواع بافت ها، گره ها و اتصالات مخصوص این هنر آشنا می کند و می توانید با بهره گیری از این هنر جذاب و دوست داشتنی با استفاده از کمی خلاقیت کارهای هنری زیبایی را ببافید و از هنر دست خود لذت ببرید.

یادگیری قلاب بافی در خانه

بنابراین اگر علاقه مند به هنرهای دستی هستید و تمایل دارید با این هنر کاربردی آشنایی پیدا کنید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نموده و با یادگیری این هنر وسایل جذابی را بسازید و مورد استفاده قرار دهید.

وسایل لازم :

  • نخ
  • قلاب
  • سوزن
  • متر
  • قیچی
  • گیره
  • نشان گذار

آشنایی با انواع میل قلاب بافی :

  • میل آلومینیومی
  • میل فلزی
  • میل چوبی

در قلاب بافی میل های مختلفی از لحاظ اندازه نیز وجود دارد که می توان به انواع میل صاف و بلند و میل گرد اشاره کرد که میل گرد نسبت به میل دیگر متفاوت بوده و برای بافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. میل های گرد به این صورت می باشند که انتهای آن با استفاده از یک سیم بلند پلاستیکی یا یک فلز به انتهای میل دوم وصل می باشد و دارای شماره های گوناگونی می باشند.

آموختن قلاب دوزی ساده در منزل

آشنایی با انواع نخ های قلاب بافی :

یکی از اجزا و بخش های مهم قلاب بافی انتخاب صحیح نخ از نظر رنگ، ضخامت و دوام می باشد زیرا نخ ها دارای جنس ها و کلاف های مختلفی می باشند به همین دلیل باید در انتخاب نوع مرغوب آن دقت و حساسیت زیادی داشت. از انواع نخ می توان به نخ با الیاف مصنوعی و نخ با الیاف طبیعی اشاره کرد.

مراحل قلاب بافی :

نحوه قرار گرفتن قلاب در دست باید به گونه ای باشد که همانند یک چاقو یا مداد قلاب را در دست خود قرار دهید. به طور معمول قلاب در همان دستی قرار می گیرد که با آن نوشتن صورت می گیرد.

یادگیری قلاب بافی برای افراد مبتدی

با توجه به شکل باید برای هدایت کردن و گرفتن نخ از دست دیگرتان نیز کمک بگیرید. توجه داشته باشید که باید نخ را به گونه ای در دست بگیرید که خیلی راحت و آزادانه در حال حرکت باشد.

سپس با استفاده از یک گره خفت نخ را به قلاب وصل کنید. همانطور که در تصویر می بینید دنباله نخی را که از بافت خارج شده است با استفاده از انگشت شست و میانی نگه داشته و با کمک انگشت اشاره نخ را هدایت نمایید.

یادگیری قلاب دوزی ساده

به طور معمول به اندازه یک تا دو دور نخ خود را به دور انگشت اشاره بپیچید به شکلی که خیلی سفت یا خیلی شل نباشد تا بدین صورت بتوانید آن را به راحتی هدایت نمایید.

برای یادگیری اولیه این هنر بهتر است که از نخ روشن و قلابی که اندازه بزرگی دارد استفاده نمایید تا گره های ایجاد شده در بافت به گونه ای کاملا برجسته و مشخص دیده شوند.

گام اول برای آغاز یک بافت گره خفت می باشد که برای وصل نمودن نخ و قلاب از آن استفاده می شود. در واقع گره خفت گره ای است که بایستی بر روی قلاب به حدی محکم و سفت باشد که هرگز حرکتی نداشته باشد.

آموختن قلاب بافی به روشی آسان

نحوه زنجیره زنی :

برای ایجاد زنجیره باید این کار را خیلی آرام و با ملایمت انجام دهید تا زنجیره های زده شده سفت نگردد با استفاده از این کار میان حلقه ها و بافت شما کمی جا باز می شود و نوع بافت بسیار خوبی خواهید داشت.

هر بافتی که ایجاد می شود پایه دارد در واقع این زنجیره ها هستند که باعث بوجود آمدن آن ها می شوند. زنجیره ها علاوه بر این که نقش پایه را دارند در نمونه های توری نیز قابل استفاده می باشند.

هنگامی که گره اول را دور قلاب زدید بایستی نخ آزاد را با استفاده از قلاب از گره ای که بر روی قلاب قرار دارد عبور دهید با استفاده از این کار در واقع زنجیره ای زدید که با توجه نمودن به شکل یا مدل مدنظرتان می توانید تعداد آن را کم یا زیاد نمایید. زنجیره ها بستگی به ضخیم بودن کاموا نیز دارد.

آموزش قلاب بافی ساده

آشنایی با نقشه خوانی و علائم آن :

به منظور این که نتیجه کار خیلی منظم و بدون نقص باشد بهترین کار این است که از نقشه های بافتنی برای این کار استفاده نموده و از آن ها الگوبرداری نمایید. در صورت یادگیری این علائم می توانید خیلی راحت نمونه بافتنی موردنظر خود را بدون ترجمه نمودن نقشه همانند تصویر ببافید.

باید توجه داشته باشید که در نقشه های قلاب بافی بافت نامرئی را به صورت یک دایره ای که حالت توپر دارد نشان می دهند. دایره تو خالی نیز نمایش دهنده بافت زنجیره ای می باشد. علامت + یا × نشان دهنده بافت پایه کوتاه است. علامت T نمایش دهنده پایه ساده می باشد. در شکل پایین تمامی این علائم نشان داده شده است که شما می توانید با کمی دقت به اصول و قواعد آن پی ببرید.

یادگیری قلاب بافی به روشی آسان

انواع علائم و نشانه ها در قلاب بافی :

  • بافت برجسته از جلو
  • بافت برجسته از پشت
  • بافت پایه بلند برجسته از جلو

با استفاده از قلاب نخ را نگه داشته و آن را در بخش جلویی درون قسمت خالی دو پایه بلند اول و دوم از ردیف قبلی قرار دهید.

قلاب را از طرف پشت پست یعنی بخش خالی پایه بلند دوم و سوم ردیف قبلی خارج کنید. اکنون هنگامی که نخ را با قلاب گرفتید باید حدود سه حلقه بر روی قلاب شکل گرفته باشد. این مرحله نیز همانند بافت ساده پایه بلند انجام می گیرد.

یادگیری قلاب دوزی ساده

نحوه گره خفت زدن :

برای انجام این کار ابتدا یک حلقه در نخ موردنظرتان درست کرده و کمی از آن را در امتداد نخ آزاد کنید. حلقه ای را که ایجاد نمودید در بالای دنباله نخ نگه دارید. اکنون قلاب را از درون حلقه عبور دهید و در قسمت پایینی دنباله نخ را رها کنید. در گام بعدی هر دو انتهای نخ را گرفته و به آرامی بکشید تا محکم گردد. تمامی این مراحل در تصویر پایین نمایش داده شده است.

آموختن قلاب دوزی ساده

در این مطلب به آموزش قلاب بافی و انواع گره ها و بافت های ساده و سایر قواعد و علائم مربوط به این هنر دوست داشتنی به روشی کاملا آسان برای یادگیری افراد مبتدی و تازه کار پرداختیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و از این بخش آموزشی نهایت لذت را برده باشید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید