خوشمزه ترین هویج پلو را با این ترفندها بپز (طرز تهیه ساده)

0

هویج پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که در واقع اصالتا شیرازی بوده و از طعمی شیرین و خوشمزه برخوردار می باشد. این غذا به روش ها و دستور پخت های متفاوتی تهیه می گردد که همین تنوع در پخت باعث پرطرفدار بودن آن شده است. بدین منظور قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه هویج پلو به روشی ساده و راحت آشنا کنیم.

طرز تهیه هویج پلو خوشمزه و مجلسی

انواع مختلف پلو مخلوط که با مواد اولیه متفاوتی تهیه می شود انتخاب مناسبی به عنوان یک وعده اصلی غذایی محسوب می گردد. از جمله پلوهای مخلوط پرطرفدار می توان به باقالی پلو، عدس پلو، زرشک پلو، لوبیا پلو، سبزی پلو، آلبالو پلو، هویج پلو، شلغم پلو و.. اشاره نمود که هر یک طعم و مزه خاص خود را دارن و با روش مخصوص به خود تهیه می شوند که بنا به درخواست شما دوستان در این مطلب می خواهیم روش پخت هویج پلو را معرفی نماییم.

هویج پلو یکی از غذاهای محلی و محبوب استان فارس می باشد که از عطر و طعمی بی نظیر برخوردار بوده و از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و چشم نواز می باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به غذاهای شیرین علاقه مندید می توانید به راحتی این غذا را با یک دستور پخت ساده در منزل تهیه نمایید. طرز تهیه هویج پلو بسیار ساده و آسان می باشد که شما می توانید در صورت تمایل آن را به صورت مجلسی طبخ کرده و در مهمانی ها و مجالس خود سرو نمایید.

نحوه تهیه هویچ پلو با طعمی لذیذ

اگر تمایل دارید این پلوی مخلوط و خوشمزه را در منزل تهیه نمایید و در لیست وعده های غذایی خود قرار دهید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نموده و با نحوه پخت آن آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۳ پیمانه
  • گوشت مرغ ۵۰۰ گرم
  • هویج ۱ کیلوگرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • زرشک ۱/۲ پیمانه
  • شکر ۱/۳ پیمانه
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذا خوری
  • خلال بادام ۱/۴ پیمانه
  • خلال پسته ۱/۴ پیمانه
  • زعفران ساییده شده ۱ قاشق سوپ خوری
  • خلال پوست پرتقال تلخی گرفته شده ۱/۴ پیمانه
  • پودر زعفران، روغن مایع و نمک به میزان لازم

نحوه پخت :

در مرحله اول ابتدا خلال بادام ها را در یک کاسه بریزید و بر روی آن ها مقداری آب بریزید و صبر کنید تا کاملا خیس بخورند. سپس پیاز را پوست گرفته و بشویید. بعد بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد نمایید و کنار قرار دهید.

طرز تهیه هویج پلو شیرازی

در گام بعدی هویج ها را نیز با استفاده از پوست کن تمیز نموده و آبکشی کنید. سپس بر روی قسمت درشت رنده به حالت اریب بکشید تا بدین صورت هم یکسان گردند و هم بزرگتر به نظر برسند. بعد درون قابلمه ای مقداری آب بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا آب به حالت جوش در آید.

پس از آن پیاز باقی مانده را پوست گرفته و بشویید و از وسط به دو نیمه تقسیم کنید. سپس همراه با مرغ و مقداری پودر زعفران به آب در حال جوشیدن اضافه نمایید و اجازه دهید تا مرغ به طور کامل پخته شود. بعد از پختن کامل مرغ ها را بر روی تخته آشپزخانه با استفاده از چاقو خرد نمایید.

نحوه تهیه هویج پلو با طعمی لذیذ

در مرحله بعدی تابه ای را بر روی حرارت بگذارید تا مقداری گرم شود. سپس پیازها را درون تابه بریزید و شروع به تفت دادن کنید. حدود ۲ تا ۳ دقیقه که آن را تفت دادید مقداری روغن بریزید و پیازها را کاملا سرخ کنید تا طلایی رنگ گردند. سعی کنید در ابتدا روغن را نریزید تا رطوبت پیازها به طور کامل گرفته شود.

سپس مرغ های خرد شده را نیز به آن اضافه نمایید و با همدیگر تفت دهید و در یک بشقاب بریزید و کنار قرار دهید. بعد از آن خلال بادام ها را درون آبکش بریزید و صبر کنید تا آب اضافه آن خارج شود. بعد درون همان تابه هویج ها را اضافه نمایید. آن ها را بر روی حرارت تفت دهید تا بدین صورت آب هویج به طور کامل گرفته شود.

دستور پخت هویج پلو شیرازی

پس از آن مقداری روغن بر روی هویج بریزید و حدود ۱ قاشق آب لیمو نیز بر روی هویج بریزید و آن را تفت دهید. سپس حرارت را کم کنید و زعفران را به هویج اضافه نمایید. بعد زرشک و شکر را با هم به بقیه مواد بیفزایید و به طور مداوم هم بزنید تا زرشک ها نسوزند.

سپس حرارت را خاموش نموده و خلال بادام، خلال پسته و پوست پرتقال را نیز به دیگر مواد اضافه نمایید و خیلی خوب مواد را با همدیگر زیر و رو کنید و دوباره مخلوط مرغ و پیاز داغ را اضافه نمایید و بعد تمامی مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید.

نحوه تهیه هویج پلو با طعمی عالی

در گام بعدی درون قابلمه ای مقداری آب و نمک بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا خیلی زود به جوش آید. بعد برنج را بشویید و آب آن را خالی کنید. سپس درون آب جوش بریزید و هم بزنید. حدود ۵ دقیقه بعد برنج را لای دندان های خود امتحان کنید.

در صورتی که اطراف دانه برنج به طور کامل پخته شده بود و قسمت مغز آن مقداری سفت بود بهترین وقت برای آبکشی برنج است. برنج را آبکشی کرده و ته قابلمه مقداری روغن بریزید و بر روی حرارت خیلی کم بگذارید و بعد مقداری برنج ته قابلمه بریزید. باید توجه داشته باشید که برنج را به تدریج و به صورت کفگیر کفگیر بریزید.

دستور تهیه هویج پلو با طعمی بی نظیر

بنابراین بدین منظور ابتدا یک کفگیر برنج بریزید و بعد بر روی آن از مایه آماده شده بریزید و دوباره برای لایه بعدی یک کفگیر برنج ریخته و لایه بعدی از مواد تهیه شده بریزید تا بدین صورت برنج و مایه تمام شود.

پس از آن درب قابلمه را بگذارید و بعد حرارت را متوسط کرده تا هویج پلو در ابتدا کمی بخار کند و پس از حدود ۵ دقیقه حرارت را کم کرده تا هویج پلو به آرامی و به طور کامل پخته شود. بعد از گذشت مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت هویج پلوی شما کاملا آماده شده است و می توانید آن را در ظرف مورد نظر سرو نموده و نوش جان کنید.

طرز تهیه هویج پلو با طعمی خوشمزه

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه هویج پلو به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری نحوه پخت آن این غذای خوشمزه و خوش طعم را در منزل تهیه نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید