کشک خوشمزه و مقوی را با این روش تهیه کنید. (طرز تهیه کشک خانگی)

0
یکی از انواع فرآورده های لبنی خوشمزه و پرطرفدار که برای مصارف مختلفی از آن استفاده می شود کشک می باشد که دارای خواص فراوانی بوده و سرشار از مواد مغذی می باشد. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه کشک خانگی خوشمزه به صورت مرحله به مرحله آشنا کنیم.

طرز تهیه کشک خانگی خوشمزه

کشک، لواشک، قره قروت و.. از جمله خوراکی های خوشمزه ایی هستند که طرفداران زیادی نیز دارند، ک از جمله مواد غذایی می باشد که از لحاظ ارزش تغذیه ای بسیار مفید و مقوی بوده و سرشار از مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم، ویتامین، نمک و چربی می باشد که به همین دلیل مصرف آن برای کودکان، ورزشکاران، سالمندان و زنان باردار بسیار مفید و مهم می باشد. طرز تهیه کشک خانگی بسیار راحت بوده و شما می توانید با در دسترس داشتن مقداری ماست ترش و یا دوغ غلیظ آن را به راحتی در منزل تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید. جالب است بدانید قره قروت نیز با آب ماست و یا پنیر خانگی تهیه می شود که به زودی نحوه تهیه آن را نیز مطرح می نماییم.

روش درست کردن کشک در خانه

کشک به دلیل مزه ترشی که دارد در تهیه غذاهای مختلفی همچون کشک بادمجان مورد استفاده قرار می گیرد. درست کردن کشک در خانه نیاز به مهارت خاصی ندارد، بنابراین اگر ترجیح می دهید به دلیل سالم و بهداشتی بودن کشک آن را در منزل تهیه نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نموده تا با نحوه درست کردن آن با بهترین روش ممکن آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • ماست به مقدار مورد نیاز
  • نمک به مقدار مورد نیاز

نحوه آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا باید برای تهیه کشک، ماست خانگی در اختیار داشته باشید. پس از تهیه کردن ماست آن را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا ترش شود. به منظور این کار می توانید یک قاشق فلزی داخل ماست بگذارید تا پروسه ترش شدن آن سریع تر صورت گیرد. چرا که هر چقدر ماست ترش تر باشد کشک خوشمزه تری به دست خواهید آورد.

نحوه آماده سازی کشک خانگی

در گام بعدی ماست را با مقداری آب ترکیب نموده تا در نهایت دوغ غلیظی داشته باشید. اکنون مخلوط را خوب بزنید و تکان دهید تا به طور کامل یکدست گردد. بعد از آن کره بدست آمده را از دوغ جدا نمایید.

در صورتی که برای تهیه کشک از ماست چرب استفاده می کنید می توانید به جای آب از چند تکه یخ استفاده نمایید. یخ در واقع باعث می گردد جداسازی کره از دوغ سریع تر و زودتر انجام گیرد.

روش آماده سازی کشک خانگی

این نکته را در نظر داشته باشید که کل کره را از دوغ جدا نکنید چرا که در واقع کشکی که مقداری چربی داشته باشد بافت نرم و طعم خوشمزه تری خواهد داشت.

در گام بعدی دوغ را درون قابلمه ای بریزید و با حرارت متوسط آن را بجوشانید و هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا کاملا یکدست گردد. دوغ در واقع کاملا شبیه شیری که بر روی حرارت قرار دارد در هنگام جوشیدن کف می کند. در این لحظه باید گاز را خاموش نمایید.

بعد از این که دوغ سرد شد آن را از یک کیسه پارچه ای عبور دهید تا آب آن به طور کامل گرفته شود و به حالت ماست چکیده در آید. جنوبی ها در این مرحله در واقع به کشک لورک می گویند و آن را همراه با نان و خرما میل می کنند.

طریقه درست کردن کشک خانگی

در این مرحله کشک ها را با کمک دست حالت داده و سپس زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک گردند. باید در نظر داشته باشید که هر چند وقت یکبار آن ها را پشت و رو نموده تا تمامی قسمت های آن کاملا خشک شود.

در صورتی که مقدار نمک زیادی بکار ببرید و کشک شما شور شود می توانید در بیرون از فضای یخچال نیز آن را نگه داری نمایید ولی با توجه به این که نمک زیاد برای میزان فشار خون ضرر دارد تا جایی که امکان دارد به میزان کافی نمک بریزید و بعد کشک را درون ظرف در بسته در یخچال بگذارید. البته در صورتی که کشک ها به طور کامل در زیر نور آفتاب خشک شده باشند در خارج از یخچال نیز خراب نخواهند شد.

طرز تهیه کشک خانگی سالم و مقوی

نکات مهم و کلیدی :

  • تا جایی که امکان دارد از دوغ محلی استفاده نمایید چرا که این نوع دوغ حاوی چربی می باشد.
  • در صورت تمایل می توانید برای داشن طعم بهتر و خوشمزه تر کشک به طور دلخواه و کاملا اختیاری از آویشن و موسیر استفاده نمایید.
  • سعی کنید از کیسه ای استفاده نمایید که شبیه تور نباشد در واقع به گونه ای باشد که خیلی راحت آب کشک از پارچه رد شود.
  • با توجه به این که کشک ها پس از خشک شدن بافت خود را جمع می کنند و فرم کوچکی به خود می گیرند بنابراین بهتر است که در هنگام گلوله کردن آن ها این نکته را در نظر داشته باشید.
  • می توانید با استفاده از آب کشک قره قروت تهیه نمایید.

طرز تهیه کشک خانگی خوشمزه

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه کشک خانگی به صورت مرحله به مرحله آشنا شده باشید و هم چنین در صورت تمایل می توانید با توجه به توضیحات گفته شده آن را به راحتی در منزل تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید