طرز تهیه لواشک خانگی با میوه های مختلف و طعم ترش و ملس

0

لواشک یکی از انواع خوراکی های خوشمزه و پرطرفدار است که در طعم ها و مزه های مختلفی برای تمامی سلیقه ها تهیه و عرضه می شود و شما می توانید مطابق با ذائقه و سلیقه خود هر طعمی از آن را که می پسندید تهیه و نوش جان نمایید. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه لواشک خانگی به روشی بسیار ساده آشنا کنیم.

طرز تهیه لواشک خانگی با طعمی های عالی

یکی از تنقلات بسیار لذیذ و پرطرفدار که در طعم های مختلفی موجود می باشد لواشک است که از شیره قوام آمده و غلیظ شده میوه های مختلفی تهیه می گردد. طرز تهیه لواشک خانگی سخت نبوده و شما می توانید با استفاده از میوه های اضافی و نرم شده موجود در یخچال لواشک های خوشمزه ای را در طعم های گوناگون تهیه نمایید و همانند نان لواش داخل یک سینی پهن کرده و پس از خشک شدن مورد مصرف قرار دهید.

یکی از مزیت ها و ویژگی هایی که لواشک خانگی نسبت به نوع بازاری آن دارد بهداشتی و سالم بودن آن است که شما می توانید آن را با اطمینان کامل و خیال راحت لواشک های خانگی با کیفیت همچون لواشک آلو، لواشک سیب و… در اختیار فرزندتان قرار دهید تا نوش جان کند.

نحوه آماده سازی لواشک به روشی ساده

بنابراین اگر به خوردن این خوراکی خوشمزه علاقه مندید و عاشق طعم ترشی یا شیرینی میوه ها هستید و به منظور اطمینان از بهداشتی بودن آن تمایل دارید آن را با یک روش خانگی و در طعم های دلخواه در منزل تهیه نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با نحوه درست کردن آن آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • میوه های پوست گیری و هسته گیری شده به مقدار لازم (سیب برای لواشک شیرین، آلوچه و زرد آلو برای لواشک ملس ، و آلبالو و انار برای لواشک ترش )
  • رب انار
  • روغن مایع
  • نمک

نحوه تهیه لواشک خانگی با طعمی لذیذ

مراحل آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا بعد از این که میوه ها را به طور کامل شستشو دادید آن ها را پوست گیری نموده و هسته هایشان را جداسازی نمایید. در تهیه این نوع لواشک از سیب و گوجه سبز استفاده شده است. بعد میوه ها را درون قابلمه بریزید و تا جایی که روی سطح میوه ها کاملا پوشانده شود آب بریزید. سپس اجازه دهید تا حداقل حدود ۲ ساعت میوه ها به آهستگی بپزند.

طرز تهیه لواشک خانگی با طعم های متفاوت

توجه داشته باشید که برای میوه هایی همچون آلبالو، گوجه سبز و یا میوه های دانه ریز احتیاجی به جدا کردن هسته های آن ها ندارید چرا که طی فرایند هسته ها به خودی خود جداسازی می شوند.

در حین پخته شدن با استفاده از کفگیر میوه ها را به طور کامل له کنید تا کاملا یکدست گردند و سریع تر پخته شوند. در این مرحله مقداری نمک و مقداری رب انار به دلخواه اضافه نمایید و مجددا میوه ها را خوب هم بزنید.

دستور تهیه لواشک با طعمی خوشمزه

بعد از این که میوه ها به طور کامل پختند و خوب یکدست شدند و آب میوه ها نیز به خوبی غلیظ شد شعله را خاموش نموده و اجازه دهید کمی خنک گردد. سپس با استفاده از یک سبد دانه ریز و قابلمه ای بزرگ میوه ها را جداسازی و یکدست نمایید. میوه های پخته شده را درون سبد بریزید و با استفاده از کفگیر مواد داخل سبد را به طور کامل له کنید.

این عمل را تا جایی ادامه دهید که تفاله خیلی کمی از میوه ها باقی بماند. مایعی که در نهایت بعد از هم زدن بدست می آید باید غلظت آن همانند ماست هم زده باشد.

نحوه تهیه لواشک خانگی

در گام بعدی درون سینی و یا سفره را با استفاده از روغن مایع خوب چرب کنید. باید توجه داشته باشید که مقدار روغن نباید زیاد باشد تنها در حدی که خاصیت جداسازی داشته باشد کافی می باشد.

سپس مایع لواشک را هم بزنید تا کاملا یکدست گردد و بعد درون سینی بریزید به طوری که ضخامت آن کمتر از ۸ میلیمتر باشد. توجه داشته باشید که باید نسبت به غلظت ضخامت لواشک را در نظر بگیرید. در صورتی که لواشک بیش از اندازه ضخیم باشد یا به خوبی یکدست نشده باشد کپک خواهد زد. اکنون سینی ها را در مکانی که آفتاب گیر باشد و رطوبت نداشته باشد بگذارید.

حدود دو الی سه روز طول می کشد تا لواشک ها کاملا آماده شوند، بنابراین تا جایی که امکان دارد آن ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید تا نتیجه خوبی از کار خود داشته باشید. پس از آماده شدن لواشک ها را به صورت لایه لایه درون یک نایلون و در جای خشک و خنک نگه داری نمایید.

طریقه درست کردن لواشک با طعم های متفاوت

نکات مهم :

  • با توجه به این که لواشک یا میوه هایی مثل آلوچه اسیدیته بالایی دارند خوردن مداوم آن ها باعث فرسودگی سطح مینای دندان و پوسیدگی آن در طولانی مدت می شود به همین منظور توصیه می شود که پس از خوردن این گونه خوراکی ها حتما مقداری آب بنوشید.
  • لواشک های صنعتی به خاطر نمک زیادی که دارند برای افراد دچار فشار خون، بیماران کلیوی و بیماران قلبی ـ عروقی محدودیت مصرف دارند و به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

شیوه درست کردن لواشک خانگی

  • باید توجه داشته باشید که استفاده مداوم از این خوراکی موجب افزایش ترشحات اسید معده و سوزش آن می گردد.
  • با توجه به این که اغلب افراد تصور می کنند که لواشک باعث لاغری می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که لواشک ها به دلیل افزایش ترشح بزاق و اسید معده، غذا و چربی موجود در آن را خیلی سریع هضم کرده و باعث گرسنگی زودرس و همچنین افزایش اشتها و در نتیجه منجر به چاقی می گردد.

طرز تهیه لواشک خانگی خوشمزه

در مطلب ارائه شده با طرز تهیه لواشک خانگی به صورت مرحله به مرحله آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و بتوانید مطابق با توضیحات گفته شده این خوراکی خوشمزه را در منزل با طعم دلخواه تهیه نموده و نوش جان نمایید. برای مشاهده دیگر دستورات در این زمینه بر روی انواع لواشک کلیک نمایید و از مطالب متنوع و جذاب ما دیدن کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید