مرغ ترش شمالی را با روش اصلی بپز (طرز تهیه با رب انار)

0

یکی از انواع خورش های لذیذ و خوشمزه شمالی که بسیار خوش طعم و خوش عطر می باشد خورش مرغ ترش می باشد که به طور معمول به دو روش متفاوت گیلانی و مازندارنی طبخ می گردد و از نظر ترکیب مواد اولیه با همدیگر فرق دارند. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه مرغ ترش به روشی بسیار ساده آشنا کنیم.

گوشت مرغ یکی از اجزا اصلی غذاهای ایرانی محسوب می گردد، مرغ سوخاری، خورش مرغ، گراتن مرغ، مرغ سرخ شده، مرغ ترش و… از جمله غذاهایی است که با مرغ تهیه می گردد که در این مطلب قصد داریم به آموزش پخت مرغ ترش با روش شمالی بپردازیم که مطمئنا تهیه این غذا با مرغ نیز برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

طرز تهیه مرغ ترش شمالی با رب انار و دستور اصلی

خورش مرغ ترش در واقع یکی از خورش های لذیذ شمالی می باشد که از طعمی ترش و بی نظیر برخوردار است و به دلیل دارا بودن گردو و مرغ در ترکیب مواد اولیه آن به نوعی یک خورش مجلسی ایرانی به شمار می آید که شما می توانید در مهمانی ها و مجالس خود و هم چنین در ایام و مناسبت های خاصی هم چون شب یلدا و عید نوروز آن را تهیه و سرو نمایید. طرز تهیه مرغ ترش بسیار آسان بوده و شما می توانید به راحتی طبق یک دستور پخت خانگی آن را در منزل تهیه نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

دستور پخت خورش شمالی مرغ ترش

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به غذاهای شمالی علاقه مندید و تمایل دارید با طرز پخت این گونه غذاها آشنایی پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با نحوه پخت یک نوع خورش خوشمزه شمالی به نام مرغ ترش آشنا شوید و در صورت تمایل آن را در منزل طبخ نمایید و نوش جان کنید.

مواد مورد نیاز :

  • سینه مرغ ۲ عدد
  • گردو آسیاب شده نصف پیمانه
  • رب انار ۴ قاشق غذا خوری
  • سبزیجات معطر ۱۵۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم
  • زردچوبه، فلفل و نمک به مقدار مورد نیاز

نحوه پخن خورش لذیذ و شمالی مرغ ترش

نحوه پخت :

در مرحله اول ابتدا سبزیجات معطر مخصوص این خورش را که شامل جعفری، گشنیز، نعناع، خلواش، زلنگ، برگ سیر، شوید، تره، اناریجه و اوجی می باشد را به خوبی پاک کنید و با دقت شستشو دهید. بعد آن ها را درون یک صافی بریزید تا آب اضافی آن ها گرفته شود و کاملا خشک گردند. سبزی ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار داده و با کمک یک چاقوی تیز آن ها را به شکل ساطوری کاملا ریز و خرد نمایید.

در گام بعدی سینه مرغ را خوب تمیز کرده و شستشو دهید و پس از این که آن را خشک نمودید دو سمت آن را به طور کامل با نمک و زردچوبه آغشته نمایید.

بعد از آن تابه ای بردارید و کمی روغن سرخ کردنی درون آن بریزید و سپس آن را بر روی اجاق گاز قرار داده و حرارت زیر آن را ملایم نمایید. پس از این که روغن به طور کامل داغ شد سینه مرغ را داخل تابه بگذارید و دو سمت آن را تا زمانی که تغییر رنگ دهد و طلایی شود سرخ کنید.

نحوه پخت خورش خوشمزه مرغ ترش

سپس در تابه ای دیگر مقداری روغن بریزید و پس از این که آن را بر روی اجاق گاز قرار دادید و روغن به طور کامل داغ شد نوبت اضافه کردن سبزی ها است. آن ها را داخل تابه بریزید و به آهستگی تفت دهید تا به خوبی سرخ شوند و مقداری تغییر رنگ دهند. باید توجه داشته باشید که سرخ نمودن بیش از حد سبزی ها قطعا طعم غذای شما را خراب می کند.

در مرحله دیگر پیاز را پوست گرفته و بشویید و بعد آن را به شکل نگینی خرد نمایید و یا این که در صورت تمایل آن را رنده کنید. بعد داخل تابه ای که مرغ را در آن سرخ نمودید مقداری روغن دیگر ریخته و صبر کنید تا داغ گردد. پس از آن پیاز را داخل آن را ریخته و تفت بدهید تا طلایی رنگ گردد.

طرز تهیه مرغ ترش شمالی خوشمزه

پس از این که پیاز رنگش تغییر کرد و طلایی رنگ شد حدود ۴ قاشق غذا خوری رب انار به تابه موردنظر بیفزایید و آن را خوب هم بزنید، به طوری که پیاز با رب انار خوب تفت بخورد.

در گام بعدی باید حدود نصف پیمانه گردوی آسیاب شده را به تابه اضافه نمایید و بعد مواد را به خوبی هم بزنید. پس از این که مواد مقداری تفت خوردند، باید در این مرحله سبزیجات سرخ شده را درون تابه بریزید. سپس مواد را به طور کامل با همدیگر ترکیب کنید تا طعم مواد به خوبی به خورد همدیگر برود.

دستور تهیه خورش شمالی مرغ ترش

اکنون کمی از مواد را بچشید و در صورت نیاز به آن رب انار بیفزایید. بعد نزدیک به یک پیمانه آب به خورش اضافه نمایید و نمک و فلفل را نیز به آن بیفزایید و بعد مواد را به خوبی با همدیگر ترکیب کنید و سینه های مرغ سرخ شده را درون تابه بریزید و درب تابه را قرار دهید و حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به خورش زمان دهید تا به طور کامل پخته شود.

پس از سپری شدن این مدت زمان آب خورش مقداری بخار می شود و بعد خورش به خوبی جا می افتد. بعد از این که خورش آماده شد آن را درون ظرفی مناسب ریخته و در کنار پلو زعفرانی سرو نمایید.

طرز تهیه مرغ ترش با طعمی لذیذ

نکات مهم و کلیدی :

  • برای این که خورش شما طعم خوشمزه تری به خود بگیرد مقدار گشنیز را کمی بیشتر از بقیه سبزیجات بریزید.
  • باید به زمان تفت دادن سبزی ها دقت نمایید تا غذای شما طعم بهتری داشته باشد.
  • زمان لازم برای پختن این خورش حدود یک ساعت می باشد و در صورتی که بیشتر گردد خورش شما خوشمزه تر و جاافتاده تر خواهد شد.
  • در صورتی که تمایل دارید خورش شما طعم بهتری به خود بگیرد می توانید کمی زعفران داخل آن بریزید.
  • در روش پخت این خورش می توانید به جای سینه از ران مرغ استفاده نمایید چرا که ران مرغ از لحاظ قیمت ارزان تر است و طی مدت زمان کمتری می پزد.

نحوه تهیه مرغ ترش خوشمزه و لذیذ

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه مرغ ترش به طور کامل آشنا شده باشید و در صورت تمایل طبق توضیحات گفته شده این خورش خوشمزه شمالی را در منزل تهیه نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید