طرز تهیه پنیر خانگی برای صبحانه با دو روش متفاوت و نتیجه عالی

0

یکی از انواع محصولات لبنی که بیشتر در وعده غذایی صبحانه مصرف می شود پنیر می باشد که در طعم و مزه های مختلفی تولید می گردد و بسیاری از افراد به منظور بهداشتی و سالم بودن پنیر ترجیح می دهند آن را با استفاده از روش های مخصوصی که دارد در منزل تهیه و مصرف نمایند. از همین رو قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه پنیر به دو روش مختلف آشنا کنیم.

طرز تهیه پنیر با دو روش متفاوت

پنیر از جمله محصولات لبنی پرطرفدار به شمار می آید که اغلب مردم در وعده صبحانه از آن استفاده می کنند و چون ماده اصلی تشکیل دهنده آن شیر می باشد از همین نظر حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد که مصرف آن برای بدن بسیار مفید می باشد. طرز تهیه پنیر بسیار ساده می باشد که تنها کافی است با رعایت برخی نکات پنیر خانگی خوشمزه با طعمی دلنشین در منزل تهیه نمایید.

شیوه درست کردن پنیر خانگی با قرص پنیر

بنابراین اگر تمایل دارید از سالم بودن پنیر اطمینان حاصل نمایید و در هزینه های اضافی خود صرفه جویی کنید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید و با آموزش دو روش مختلفی که می توان به وسیله آن ها پنیر درست کرد به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

روش اول : درست کردن پنیر با قرص پنیر

مواد مورد نیاز :

  • شیر ۲ لیتر
  • آب ۴ قاشق غذا خوری
  • نمک ۱ قاشق چای خوری
  • قرص پنیر ۱/۴ قرص

طرز تهیه پنیر خانگی با طعمی عالی

دستور تهیه :

در مرحله اول ابتدا شیر را درون یک ظرف استیل بریزید و آن را بر روی حرارت ملایم بگذارید تا کمی گرم شود ولی به حالت جوش نرسد.

سپس آب، نمک و قرص پنیر را داخل ظرفی استیل ریخته و صبر نمایید تا قرص در آب به طور کامل حل گردد.

دقت کنید که حرارت شیر باید نزدیک به ۴۰ درجه سانتیگراد باشد. به منظور این کار می توانید درجه حرارت آن را با استفاده از یک دماسنج و یا با تست انگشت اندازه گیری نمایید. به این صورت که اگر در انگشت دست خود مقداری حس گرما کردید همین مقدار کافی می باشد.

طرز تهیه پنیر با طعمی خوشمزه

زمانی که دمای شیر نزدیک به ۴۰ درجه رسید آن را هم زده تا دمای آن در کل شیر یکسان گردد و بعد شعله گاز را خاموش نمایید.

در مرحله بعدی شیر را به مایه ای که در ظرف استیل وجود دارد اضافه نموده و آن را هم بزنید. بعد از آن درب ظرف را گداشته و روی سطح آن را با استفاده از یک پارچه بپوشانید و در یک مکان نسبتا گرم قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت روی دلمه هایی که تشکیل شده اند را برش بدهید و مجددا روی ظرف را پوشش دهید.

زمانی که برش ها جمع شدند و روی سطح آن ها آب زرد رنگی تشکیل شد، یک پارچه نازک را برداشته و داخل یک آبکش بگذارید و سپس دلمه ها را به آهستگی درون آن بریزید.

بعد از آن پارچه مورد نظر را به دور دلمه ها گره بزنید. سپس یک جسم سنگین را حدود ۴ الی ۵ ساعت بر روی پنیر بگذارید تا آب درون آن به طور کامل خارج گردد. پس از آن پنیر را برش بزنید و درون آب نمک نگه داری نمایید.

طریقه درست کردن پنیر خانگی

روش دوم : تهیه پنیر با سرکه

مواد مورد نیاز :

  • شیر پر چرب یک لیتر
  • خامه ترش ۳ قاشق سوپ خوری
  • سرکه سفید ۳ قاشق مربا خوری

دستور آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا شیر را درون یک قابلمه بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید. پس از این که شیر به حالت جوش در آمد حرارت را کم نمایید. سپس خامه ترش را مقداری هم زده تا از فرم تکه تکه در آید.

در گام بعدی آن را به شیر اضافه نموده و شیر را به آهستگی هم بزنید. اگر خامه اضافه نموده سرد باشد در این صورت شیر از حالت جوش در آماده، بنابراین باید دوباره حرارت لازم را به شیر بدهید تا به نقطه جوش بازگردد.

پس از این که شیر به حالت جوش در آمد نوبت اضافه کردن سرکه سفید است. البته باید در نظر داشت که می توان به جای استفاده از سرکه سفید به منظور دلمه شدن شیر از میزان زیادی ماست ترش استفاده نمود.

نحوه آماده سازی پنیر خانگی خوشمزه

در مرحله بعدی مجددا شیر را هم بزنید تا به طور کامل با سرکه و خامه ترش ترکیب گردد. پس از گذشت چند ثانیه مشاهده خواهید کرد که بلافاصله شیر می برد و به صورت تکه های دلمه در می آید.

پس از این که شیر حالت بریده به خود گرفت حرارت آن را خاموش نمایید. سپس یک تکه پارچه را شبیه یک کیسه در آورید و تکه های بریده پنیر شده را درون آن بگذارید.

در گام بعدی می توانید به صورت دلخواه مزه هایی همانند برگ گیاهان مختلف و نمک را به دلمه ها اضافه نمایید. بعد جسمی سنگین را بر روی پارچه بگذارید تا آب موجود در دلمه ها به طور کامل گرفته شود.

روش تهیه پنیر خانگی به دو روش

دقت کنید که حداقل حدود ۲ ساعت باید آب موجود در پنیر گرفته شود تا به پنیری متوسط که بافتی نه زیاد سفت و نه زیاد نرم دارد تبدیل گردد.

توجه داشته باشید که به هر میزان جسم سنگین به مدت بیشتری بر روی پنیر بماند، پنیر بافت خشکی به خود می گیرد.

سپس کمی ماست را هم بزنید و با کمی از آب باقی مانده در قابلمه ترکیب نمایید. بعد از آن کمی نمک به آن اضافه نمایید. سپس پنیر را تکه تکه کنید و درون آن نگه داری نمایید. همچنین از آبی که درون قابلمه باقی مانده است و غنی از کلسیم می باشد می توانید دوغ یا سوپ درست کنید.

شیوه درست کردن پنیر با استفاده از سرکه

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه پنیر خانگی به دو روش مختلف و ساده به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید با استفاده از یکی از این دو روش پنیری خوشمزه و خوش طعم در منزل تهیه نموده و نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید