راهکارهای مطمئن برای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس و پارچه

0

یکی از انواع لکه هایی که ریختن و ظهور آن بر روی سطح لباس بسیار ناخوشایند بوده و به سختی قابل پاک شدن می باشد لکه روغن است که البته می توان با استفاده از راهکارهای مخصوص و موثر به پاکسازی آن از روی لباس پرداخت. بر همین اساس قصد داریم در این زمینه شما عزیزان را با روش های مختلف پاک کردن لکه روغن از روی لباس و پارچه آشنا کنیم.

آشنایی با روش های موثر پاک کردن لکه روغن و چربی

لکه روغن از دسته لکه های سرسختی است که از بین بردن آن کار دشواری می باشد و ریختن آن بر روی لباس دغدغه و دردسری ناخوشایند است. تمیز کردن و پاک کردن لکه روغن اگر به درستی انجام نگیرد شاید به نوعی باعث دور انداختن لباس موردنظر گردد. شما می توانید با استفاده از مواد مختلف و همچنین راهکارهای موثری که در این زمینه وجود دارد تا حتی الامکان اقدام به پاک کردن لک ایجاد شده نمایید.

اولین و مهمترین اقدامی که می توانید که در هنگام ریختن لکه روغن و چربی بر روی لباس یا پارچه انجام دهید استفاده از یک دستمال کاغذی و گرفتن سریع روغن از سطح موردنظر است. توجه داشته باشید که اگر دانایی و آگاهی لازم را در این زمینه نداشته باشید قطعا امکان استفاده مجدد از آن لباس برای شما میسر نخواهد بود.

شیوه پاکسازی لکه روغن

بنابراین اگر به دنبال روش های کاربردی و موثری برای از بین بردن این نوع لکه ها هستید و قصد یادگیری این روش ها را دارید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و با این راهکارها آشنا شوید.

روش اول : استفاده از مایع ظرفشویی

در این روش می توانید یک قطره از مایع ظرفشویی را به طور مستقیم بر روی لکه چربی ریخته و به منظور این که به درون پارچه نفوذ کند و جذب آن شود از انگشتتان کمک بگیرید. سپس حدود ۵ دقیقه منتظر بمانید تا به خوبی جذب پارچه شود. برای رفع لکه چربی که بر روی پارچه های ضخیم ریخته می توانید از یک برس نرم همانند یک مسواک کهنه کمک بگیرید.

روش های از بین بردن لکه روغن و چربی

روش دوم : استفاده از محلول الکل

در صورتی که لکه موردنظر با استفاده از مایع ظرفشویی برطرف نشد می توانید برای رفع لکه چربی از محلول الکل استفاده نمایید و یا این که از پاک کننده هایی که ماده اصلی تشکیل دهنده آن ها الکل است به منظور این کار استفاده نمایید. همچنین می توان از مواد ضدعفونی کننده دست که در واقع از الکل تشکیل شده اند و یا خود الکل سفید استفاده نمود و آن را بر روی پارچه مالید.

انواع روش های کاربردی از بین بردن لکه روغن

روش سوم : استفاده از پودر تالک

پودر تالک در واقع همان پودری است که در پوشک و پودر بچه و بعضی از مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید از آن و همچنین پودر ذرت برای از بین بردن لکه چربی استفاده نمایید. به منظور این کار باید این پودر را حدود یک شب بر روی پارچه بگذارید تا بماند، سپس روز بعد با استفاده از یک دستمال خشک پودر را از روی پارچه پاک نمایید. این پودر در واقع کمی از روغن را جذب خود می کند.

انواع راهکارهای جالب پاک کردن لکه روغن

روش چهارم : استفاده از صابون چوب

صابون چوب که در واقع برای تمیز نمودن کابینت های آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد به نوعی یک ماده موثر برای رفع لکه چربی محسوب می گردد. برای انجام این کار باید در ابتدا کمی از صابون چوب را بر روی بخشی از پارچه تست کنید. سپس لکه را بعد از آن حدود ۱۰ دقیقه درون ماده تمیز کننده چوب فرو ببرید و بعد آن را همانند همیشه شستشو دهید.

انواع شیوه های مختلف پاکسازی لکه روغن

روش پنجم : استفاده از گچ

بهترین و موثرترین روش برای پاک کردن لکه روغن استفاده از گچ است که اغلب مردم جهان از این شیوه استفاده می کنند. برای انجام این کار ابتدا کمی پودر گچ را بر روی لکه چربی بریزید و صبر کنید تا حدود ۱۵ دقیقه بر روی لباس بماند و بعد آن را شستشو دهید، در صورتی که همچنان لکه چربی را مشاهده می نمایید مجددا آن را با آب سرد بشویید.

نحوه از بین بردن لکه روغن و چربی

روش ششم : استفاده از بنزین فندک

استفاده از این روش برای پاکسازی برخی سطوح نیز مناسب می باشد که برای انجام این کار ابتدا باید صبر کنید تا بنزین فندک حدود ۲۰ دقیقه بر روی لباس بماند. سپس لباس را داخل آب گرم شناور کنید و آن را خوب بشویید و در پایان مثل همیشه لباس خود را با استفاده از مواد شوینده شستشو دهید.

نحوه از بین بردن لکه روغن به روش های مختلف

روش هفتم : استفاده از ژل آلوئه ورا

در ابتدا لباس موردنظر را در آب سرد خیس کرده و بعد ژل آلوئه ورا را بر روی لکه روغن بکشید و صبر کنید تا حدود چند دقیقه بماند، بعد آن را با آب سرد شستشو دهید.

نحوه از بین بردن لکه روغن و چربی

روش هشتم : استفاده از لکه بر جاذب و خشک

 این شیوه لکه بری برای لباس هایی که دارای جنس پشم، ابریشم، استات و ابریشم مصنوعی هستند بسیار مناسب می باشد. به منظور این کار در ابتدا اگر لکه روغن تازه است با استفاده از یک حوله کاغذی تا جایی که امکان دارد چربی ریخته شده بر روی لباس را جذب نمایید. بعد از آن لایه ای از لکه بر جاذب که می تواند شامل موادی همچون نشاسته ذرت، پودر تالک، ذرت نیم کوب، نمک و بکینگ پودر باشد را بر روی لکه بریزید. سپس اجازه دهید لکه بر تا وقتی که لکه ها بر روی لباس شل می شوند باقی بماند و در پایان با کمک یک فرچه لکه چربی را از بین ببرید.

انواع شیوه های مختلف پاکسازی لکه روغن

روش نهم : استفاده از جوش شیرین

در ابتدا کمی از جوش شیرین و آب را با هم ترکیب کرده تا به شکل خمیر در آید. سپس لکه های چربی را به این خمیر آماده شده آغشته نمایید. اجازه دهید تا لکه های ایجاد شده بر روی لباس خشک شوند و در پایان با کمک یک فرچه خمیر را از سطح لباس بردارید.

انواع روش های موثر لکه بری روغن

امیدواریم که با روش های مختلف و موثر پاک کردن لکه روغن و چربی با استفاده از مواد گوناگون به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید با بهره گیری از هر کدام از این روش ها لکه های ایجاد شده بر روی لباس هایتان را از بین ببرید. در صورت تمایل به آشنایی با دیگر آموزش ها در این زمینه به بخش خانه داری مجله هنر در خانه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید