بهترین پارچه های مخصوص گلدوزی چه ویژگی هایی دارند؟

0

اگر جزء کسانی هستید که به هنر گلدوزی علاقه دارید و می‌خواهید به طور حرفه‌ای این هنر را دنبال کنید، دوزی گل تمام آموزش‌ها و وسایلی که برای این حرفه احتیاج دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد، و صفر تا صد آموزش گلدوزی با دست از پایه را برای شما فراهم می‌کند. در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم شما را با پارچه‌های مخصوص گلدوزی آشنا کنیم. در اصل هر پارچه‌ای که قابلیت کشسانی نداشته باشد برای گلدوزی انتخاب مناسبی است. اما این تمام ماجرا نیست؛ جلوتر برای شما توضیح می‌دهیم که هر پارچه مناسب چه نوع گلدوزی است، پس همراه ما باشید.

بهترین پارچه های گلدوزی

گلدوزی و ابزار آن

یاد گرفتن آموزش گلدوزی هنر بسیار دوست‌داشتنی است که برای انجام این هنر پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را رعایت کنید.

  • انتخاب قالب یا طرح‌های گوناگون گلدوزی
  • یاد گرفتن دوخت‌های مناسب از دوزی گل یا مجلات و سایت‌های دیگر
  • انتخاب پارچه مناسب گلدوزی

اما اگر برای خرید یا تهیه وسایل گلدوزی با مشکل مواجه هستید و فروشگاه خرازی محل سکونت شما، تمامی اقلام را به صورت کامل در فروشگاه ندارد، پیشنهاد می‌کنیم تا برای تهیه تمامی وسایل مورد نیاز خود، از فروشگاه خرازی آنلاین دوزی گل اقدام کنید. فروشگاه دوزی‌گل بزرگترین فروشگاه لوازم گلدوزی و جواهردوزی است که در سبد محصولات خود هر آنچه که برای گلدوزی و جواهردوزی نیاز دارید را با قیمت منصفانه عرضه می‌کند.

پارچه های مخصوص گلدوزی

انتخاب ابزار مناسب برای گلدوزی

انتخاب پارچه مناسب

پارچه‌های متنوعی برای گلدوزی وجود دارد که جنس کتان و متقال مرسوم‌ترین آن است. در ادامه شما را به طور کامل با انواع پارچه‌های مخصوص گلدوزی آشنا می‌کنیم.

انتخاب نخ مناسب

با توجه به نوع پارچه و دوختی که برای طرح گلدوزی انتخاب کرده‌اید، باید نخ مناسب آن را نیز تهیه کنید. نخ‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل:

  • نخ عمامه یا نخ درفام: نخ‌های ابریشمی که به دو صورت کلاف و قرقره برای گلدوزی استفاده می‌شوند؛ این نخ‌ها درخشنگی بسیار بالایی دارند ولی استحکام کمی دارند. این نخ‌ها برعکس دیگر نخ‌ها از ۲ نخ به هم تابیده تشکیل شده‌اند که قابل جدا شدن نیستند. نخ عمامه در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است که شما می‌توانید از دوزی گل شاپ تمامی این مدل‌ها را در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف خریداری کنید.
  • نخ ابریشمی: این نخ‌ها همانطور که از نامش پیداست از جنس ابریشمی هستند و جذابیتی دو چندان به اثر شما می‌بخشد. دمسه که از پرفروش‌ترین برند‌های تولید نخ گلدوزی است، نخ‌های ابریشمی خود را به صورت ۶ رشته با قابلیت جدا شدن به بازار عرضه می‌کند یکی از پرکاربرد‌ترین نخ‌های گلدوزی به حساب می‌آید.
  • نخ زری‌دار: این نخ که در آن رگه‌های براق زر وجود دارد، می‌تواند به طرح گلدوزی شما جلوه‌ای خاص ببخشد. البته پیشنهاد می‌کنیم در مصرف و بکارگیری نخ‌های زری‌دار به هیچ وجه زیاده‌روی نکنید و فقط در قسمت‌های خاصی از این نخ‌ها استفاده کنید. معمولا نخ‌های زری‌دار در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی در بازار بسیار یافت می‌شود، ولی ما در دوزی شاپ رنگ‌های بیشتری را برای سهولت خرید شما در سبد محصولاتمان قرار دادیم.
  • نخ مولینه: این نخ‌ها که به صورت کتان، مولتی‌کالر یا سایه‌روشن در بازار یافت می‌شوند از جمله نخ‌هایی هستند که می‌توانند به اثر شما جلوه‌ای خاص ببخشند.

کارگاه

کارگاه‌ها به ۴ دسته چوبی و پلاستیکی، فلزی و ژله‌ای تقسیم‌بندی می‌شود. در حقیقت وظیفه کارگاه ثابت نگه‌داشتن پارچه گلدوزی است. کارگاه‌ها به شکل‌های مختلفی وجود دارد، اعم از دایره‌ای، بیضی و … که بهترین نوع کارگاه، جنس چوبی آن است.

سوزن مناسب

با توجه به تعداد تار رشته نخی که استفاده می‌کنید، باید تصمیم بگیرید که چه نوع سوزنی برای گلدوزی شما مناسب است.
برای خرید بهترین ابزار و وسایل گلدوزی میتوانید به صفحه مورد نظر در سایت دوزی گل مراجعه بفرمایید.

پارچه گلدوزی

آشنایی با پارچه‌های مناسب برای گلدوزی

پارچه‌های مناسب برای هنر گلدوزی به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود، که شما باتوجه به طرح گلدوزی باید پارچه مناسب خود را انتخاب کنید. در این مقاله به معرفی رایج‌ترین پارچه‌های گلدوزی پرداختیم تا برای خلق یک اثر زیبا، بهترین انتخاب را داشته باشید.

پارچه‌های Evenweave

این نوع پارچه به گونی بافت یا پارچه گونی معروف است. تعداد تار و پود گونی بافت در هر اینچ یکسان است. معیار اصلی و مناسب این پارچه برای گلدوزی، شمارش تعداد نخ‌های به کار رفته در آن است. اگر جزء افرادی هستید که به طور حرفه‌ای هنر گلدوزی را دنبال می‌کنید، گونی بافت یک گزینه بسیار مناسب برای شما محسوب می‌شود، ولی به افراد مبتدی استفاده از این پارچه پیشنهاد نمی‌شود.

پارچه کتان

این نوع پارچه، از کتان خالص تشکیل شده است، به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارد. نامنظم بودن ضخامت نخ از ویژگی‌های بارز این پارچه است که ظاهری زیبا و آنتیک به گلدوزی شما می‌بخشد. این نوع پارچه یکی از قدیمی‌ترین نوع پارچه‌های بشریت است.

تور

اگر می‌خواهید روی یک پارچه ساده گلدوزی انجام دهید، نیاز به یک پارچه‌ای دارید که دارای مربعات منظم و زیبا باشد، به همین دلیل استفاده از تور بهترین انتخاب است. تور پارچه بسیار ظریفی است که در انواع لباس‌های زیر زنانه و دخترانه، تاپ، دامن،… کاربرد دارد. این پارچه به دلیل ظرافت و زیبایی که دارد مورد استفاده در انواع کارهای تزئینی، تورهای عروس قرار می‌گیرد.

پارچه آیدا

پارچه آیدا توسط یک شرکت آلمانی در سال ۱۹۰۷ به بازار پارچه جهان عرضه شد. بافت چهارخانه و سوراخ‌های مربعی شکل ویژگی اصلی این پارچه است که عمل گلدوزی را برای شما آسان می‌کند. این نوع پارچه بهترین انتخاب برای افرادی است که تازه وارد حوزه گلدوزی شده‌اند.

شانتون

پارچه شانتون از الیاف پلی‌استر و اکریلیک ساخته شده است. این پارچه برای لباس‌های فصل تابستان و بهار انتخاب بسیار مناسبی است و می‌توانید با پیاده‌سازی طرح گلدوزی ظاهری زیباتر به لباس خود ببخشید. این نوع پارچه از الیاف فشرده درست شده است که در زمان‌های گذشته از جنس ابریشم بوده و امروزه به صورت نخی تولید می‌شود، هم‌چنین نوع الیاف این پارچه به صورت افقی و عمودی است که باعث برجسته شدن می‌شود.

لینن

اگر می‌خواهید روی این نوع پارچه گلدوزی انجام دهید باید بدانید که، این پارچه مناسب فصول گرم سال است. پارچه لینن بسیار سبک بوده و در برابر چروک شدن مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد و در صورت ایجاد چروک نیز به راحتی برطرف می‌شود. این نوع پارچه برای دوخت مانتو و پیاده‌سازی انواع طرح‌های گلدوزی انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

متقال

متقال یکی از پارچه‌های عمدتا سنگینی محسوب می‌شود که جنس الیاف آن از پنبه بوده و برای انواع لباس‌های مردانه قابل استفاده است. این پارچه از بافندگی پارچه‌های پنبه‌ای و کتان ساخته شده است که در زمان قرون وسطی طرفداران زیادی نیز داشته است. متقال از خانواده کرباس است، به همین دلیل در پرز ندادن و جذب رطوبت بسیار مناسب می‌باشد، هم‌چنین این نوع پارچه بسیار مقاوم، محکم و اتوکشی با آن نیز راحت است. متقال یک پیشنهاد بسیار خوب برای افرادی است که به گلدوزی علاقمند هستند زیرا گلدوزی با آن بسیار راحت است.

نخ پنبه

ویژگی بارز این نوع پارچه عبور هوا، نرم، سبک و راحت بودن آن است. این نوع پارچه به دلیل استفاده از پنبه‌های ارگانیک هیچ‌گونه خطر زیست محیطی ندارد. این پارچه در مقابل چروک شدن مقاوم است و به علت سبک بودن انتخاب خوبی برای فصول گرم سال است، هم‌چنین قابلیت بالایی در جذب رطوبت نیز دارد. پارچه نخ پنبه‌ای به علت نرمی، لطافت، و مقاومت در برابر چروک شدن، گلدوزی با آن بسیار راحت است و ظاهر زیبایی نیز به کار شما می‌بخشد.

الیاف طبیعی

الیاف طبیعی به علت عناصر طبیعی که در آن به کار رفته است، در شرایط مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. این نوع پارچه در هنگام سرما منقبض شده و مانع عبور گرما به بیرون می‌شود، هم‌چنین در فصل گرما نیز منبسط شده و اجازه عبور مولکول‌های هوای خنک را می‌دهد. به همین علت استفاده از پارچه‌های الیاف طبیعی برای تمام فصول سال انتخاب خوبی است که با اجرای طرح‌های زیبا گلدوزی می‌توان زیبایی آن را دوچندان کرد.

بهترین پارچه برای گلدوزی

جنس پارچه در گلدوزی چه اهمیتی دارد؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند جنس و نوع پارچه برای گلدوزی اهمیتی ندارد ولی در حقیقت این‌طور نیست! پارچه خشت اول گلدوزی است، و حتی اگر شما مهارت و تبحر زیادی در این کار داشته باشید ولی از پارچه مناسب استفاده نکنید، کار نهایی شما دل‌نشین نخواهد بود. جنس پارچه بر زیبایی کار و کیفیت گلدوزی اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام انتخاب طرح گلدوزی باید تصمیم بگیرید که چه نوع پارچه‌ای را برای این کار انتخاب کنید که هم ظاهر کار زیبا باشد و هم آسیبی به پارچه وارد نشود.

آیا انتخاب وسایل گلدوزی به نوع پارچه وابسته است؟

با توجه به جنس هر پارچه، شرایط خاصی نیز برای استفاده از آن وجود دارد، بنابراین با تغییر پارچه باید سوزن، نخ و سایر وسایل خرازی نیز تغییر پیدا کند. به طور مثال اگر از پارچه‌های ضخیم برای گلدوزی استفاده می‌کنید، باید سوزن‌های بیتوین و چنایل را برای گلدوزی انتخاب کنید. هم‌چنین برای پارچه‌های تور و حریر استفاده از سوزن‌های تاپستری و شارپ الزامی است.

روی چه پارچه‌هایی گلدوزی کنیم؟

استفاده از هنر گلدوزی کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و روی انواع لباس‌ها، پرده‌ها، ملافه،… کاربرد دارد و ظاهری زیبا به آن می‌بخشد. مهم‌ترین اصولی که در هنگام گلدوزی باید به آن دقت کنید، نحوه قرارگیری صحیح کارگاه برای فیکس کردن پارچه است. همان‌طوری که خدمت شما عرض کرده‌ایم گلدوزی یک هنر کاملا سلیقه‌ای است، که در هر سنی می‌توانید به طور جدی آموزش‌های آن را پیگیری کنید. پس اصلا نگران سن شروع آموزش نباشید! در کلاس‌های دوزی گل شما می‌توانید گلدوزی را با لذت یاد بگیرید تا زیبایی را با طرح‌های زیبا به خانه خود، اقوام و دوستان‌تان ببخشید و حتی کسب درآمد داشته باشید.

گلدوزی به چند صورت قابل پیاده‌سازی است؟

گلدوزی به ۲ روش دسته‌بندی می‌شود؛ گلدوزی دستی و گلدوزی کامپیوتری. در گلدوزی دستی شما با استفاده از دست، طرح‌های دلخواه خود را روی انواع لباس، مانتو،… پیاده می‌کنید. در گلدوزی کامپیوتری همان‌طوری که از اسمش مشخص است با استفاده از چرخ خیاطی‌های مخصوص، طرح خود را پیاده‌سازی می‌کنید.
درآخر
برای اطلاعات بیشتر از پارچه های مناسب برای گلدوزی میتوانید این مقاله جامع از دوزی گل را مطالعه بفرمایی. دوزی‌گل یک مرجع جذاب برای آموزش گلدوزی هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری است، فقط کافیست کمی عشق به گلدوزی داشته باشید تا با شرکت در هر کدام از دوره‌های دوزی‌گل، هنر جذاب گلدوزی را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید آثار زیبایی را خلق کنید، ضمنا می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین دوزی گل، هرآنچه را که برای گلدوزی نیاز دارید با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید