طرز تهیه لیگمات جنوبی ترد و خوشمزه با روش امتحان شده

0

لیگمات یا لیقمات یک نوع شیرینی خوشمزه عربی است که در شهرهای جنوبی ایران نیز تهیه می شود. این شیرینی بسیار ترد و خوش طعم می باشد و ظاهری شبیه به بامیه دارد و اغلب در ماه مبارک رمضان برای سفره های افطاری تهیه می گردد. به همین منظور قصد داریم در این مطلب طرز تهیه لیگمات به روشی بسیار راحت و ساده را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

طرز تهیه لیگمات با طعمی خوشمزه و لذیذ

لیگمات نوعی شیرینی عربی ترد و خوشمزه است که شباهت زیادی به بامیه دارد و به عنوان یک دسر خوش طعم و پرطرفدار در ماه مبارک رمضان برای وعده افطار یا سحر تهیه و مصرف می شود و همچون کنافه یک دسر عربی می باشد. طرز تهیه لیگمات بسیار آسان می باشد و شما می توانید به راحتی در منزل طبق یک دستور پخت ساده اقدام به پختن آن نمایید و در کنار خانواده نوش جان کنید.

این شیرینی یا دسر خوشمزه بسیار سریع آماده می شود و یک نوع شیرینی ساده و ارزان قیمت است که به دلیل بافت لطیف و ملایمی که دارد همراه با چای و قهوه یا بستنی سرو می گردد. اگر تمایل دارید با نحوه پخت این شیرینی خوش طعم آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

مواد مورد نیاز :

  • آرد سفید ۳ پیمانه
  • ماست ۲ پیمانه
  • نشاسته ذرت ۱ قاشق غذا خوری
  • شکر ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر خمیر مایه فوری ۲ قاشق غذا خوری
  • وانیل، هل یا دارچین ۱/۴ قاشق چای خوری
  • روغن برای سرخ کردن به میزان مورد نیاز
  • نمک نوک قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه شربت ساده :

  • آب ۱ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • آب لیمو تازه ۱ قاشق چای خوری
  • گلاب به صورت اختیاری

روش پخت :

در مرحله اول ابتدا باید نشاسته ذرت، آرد، شکر، پودر وانیل و خمیر مایه را به همراه مقداری نمک درون یک کاسه بزرگ بریزید و سپس با استفاده از یک همزن برقی و یا یک قاشق چوبی آن ها را خوب هم بزنید تا به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند.

بعد از آن ماست را اضافه نموده و با دور متوسط همزن آن را خوب هم بزنید تا به طور کامل با دیگر مواد ترکیب گردد و خمیری چسبنده و مرطوب تشکیل شود. میزان غلظت مخلوط باید حالتی بین یک مایه کیک غلیظ و خمیری شل و چسبنده باشد. باید دقت داشته باشید که حتما از ماستی استفاده نمایید که دمای آن با دمای اتاق یکسان باشد. در صورتی که از ماست سرد استفاده نمایید به عمل آمدن خمیر مدت زمان خیلی زیادی به طول می انجامد.

طرز تهیه لیگمات با طعمی بسیار لذیذ

سپس با استفاده از یک سلفون روی کاسه را کاملا بپوشانید و آن در یک مکان گرم حدود یک ساعت قرار دهید و صبر کنید تا خمیر به عمل آید و حجم آن دو برابر گردد.

طرز پخت لیگمات با طعمی عالی و خوشمزه

در مرحله بعدی طرز تهیه لیگمات درون یک تابه با عمق زیاد مقداری روغن بریزید تا حدود ۵ سانتی متر پر شود. سپس آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به خوبی داغ شود. در این حین شربت و یا هر روکش دیگری که برای این کار در نظر گرفته اید را آماده نموده و کنار بگذارید.

سپس خمیر را داخل یک قیف بریزید و نوک قیف را در نزدیکی روغن قرار دهید. با استفاده از یک دست قسمت بالایی قیف را فشار داده تا نزدیک به یک و نیم سانتی متر از خمیر از نوک قیف خارج شود. بعد از آن با کمک دست دیگری که چرب نموده اید نوک قیف را فشار داده تا خمیر درون روغن داغ بیفتد.

دستور تهیه لیگمات به روشی ساده

برای انجام این کار می توانید از یک اسکوپ بستنی کوچک نیز کمک بگیرید. به این صورت که سر اسکوپ ساز را داخل روغن خنک فرو برید. سپس یک کاسه کوچک حاوی روغن را کنار تابه بگذارید و هر دفعه سر اسکوپ ساز را به روغن آغشته نمایید چرا که این کار ریختن مخلوط را آسان تر خواهد کرد.

طرز تهیه لیگمات جنوبی خوشمزه

گلوله های خمیری را سرخ کرده و به طور مداوم آن ها را درون روغن هم زده و حرکت دهید. سپس روی سطح آن ها را با استفاده از یک صافی دسته دار فشار بدهید تا به طور کامل درون روغن فرو رفته و به شکلی کاملا یکسان طلایی رنگ گردند.

نحوه پخت شیرینی لیگمات در خانه

با استفاده از صافی دسته دار بامیه های سرخ شده را از درون روغن بیرون آورید و صبر کنید تا روغن اضافی داخل تابه چکه کند.

نحوه پخت لیگمات جنوبی خوشمزه

روش آماده سازی شربت :

برای این کار در یک شیرجوش متوسط آب و شکر را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس آب لیمو را درون آن بریزید. بعد آن را بر روی شعله گاز با حرارت بالا بگذارید و دقت کنید تا زمانی که به طور کامل گرم نشده است از هم زدن آن خودداری نمایید تا در این صورت مانع از بوجود آمدن تبلور شوید.

ولی اگر شکر کاملا حل نشد با استفاده از هم زدن به آن کمک کنید. زمانی که مایع به حالت جوشیدن رسید عمل هم زدن را متوقف نمایید. اجازه دهید تا یک قل بخورد و بعد بلافاصله شعله را کم کنید و صبر کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی بجوشد. شربت به تدریج غلیظ می گردد و از لحاظ قوام شبیه به شربت پنکیک می گردد.

در صورتی که تمایل دارید با استفاده از گلاب آن را معطر نمایید. به منظور این کار شربت را از روی حرارت برداشته و سپس به کاسه ای بزرگ انتقال دهید و قبل از فرو بردن لقمه درون آن صبر کنید تا سرد شود و دمایش با دمای اتاق یکسان گردد.

سپس بلافاصله لقمه های داغ را درون کاسه شربت سرد یا شیره خرما بریزید و آن ها را به خوبی هم بزنید تا به طور کامل به شربت آغشته شوند. بعد آن را به یک صافی بزرگ انتقال دهید تا شربت اضافی آن کاملا گرفته شود.

در آخر لیگمات را در ظرف موردنظر سرو کنید و با استفاده از پسته خرد شده به صورت سلیقه ای آن را تزیین نمایید. مناسب ترین زمان برای سرو لیگمات حدود یک تا سه ساعت پس از پخت است.

نحوه آماده سازی لیگمات عربی خوشمزه

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه لیگمات به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید مطابق با دستورالعمل گفته شده این شیرینی خوشمزه را در منزل بپزید و نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید