طرز تهیه ماش پلو خوشمزه و مجلسی با دو روش متفاوت

0

ماش پلو از جمله غذاهای مقوی و خوشمزه ایرانی است که دارای خواص فراوانی است و مصرف آن برای بدن بسیار مفید است.ماش پلو به روش های مختلفی پخته و مصرف می شود، در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با طرز تهیه ماش پلو به دو روش مختلف آشنا کنیم.

طرز تهیه ماش پلو خوشمزه و لذیذ

پلوهای مخلوط از جمله محبوب ترین غذاهای ایرانی می باشند، که در مطالب قبلی به معرفی دستور پخت برخی از آنها از جمله انار پلو، لوبیا پلو، هویج پلو، کلم پلو، زرشک پلو و…. پرداخته ایم. حال می خواهیم دو روش عالی برای پخت ماش پلو را معرفی کنیم که مطمئنا مورد توجه شما عزیزان نیز قرار خواهد گرفت.

یکی از انواع حبوباتی که بسیار مفید و پرخاصیت می باشد می توان به ماش اشاره کرد که در تهیه بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه سرشار از مواد معدنی است که وجود آن ها برای بدن ضروری و مهم است، به همین دلیل استفاده از آن در پخت بسیاری از غذاها بسیار توصیه می شود. از انواع غذاهایی که با استفاده از این دانه پخت می گردد ماش پلو می باشد که طرز تهیه بسیار آسانی دارد.

نحوه تهیه ماش پلو مجلسی خوشمزه

ماش پلو در واقع یکی از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که دستور پخت های مختلفی دارد و اغلب با استفاده از گوشت چرخ کرده، مرغ و یا گوشت ماهیچه و گردن تهیه می گردد و با انواع سالاد، ترشیجات مختلف، ماست و… سرو می گردد. اگر که تمایل دارید با نحوه پخت این غذای خوشمزه آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۴ پیمانه
  • ماش ۲ پیمانه
  • آبلیمو ۱ قاشق غذا خوری
  • گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده به مقدار نیاز
  • روغن مایع به مقدار نیاز
  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به مقدار نیاز

دستور پخت :

در مرحله اول ابتدا برنج را خوب پاک کرده و بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید. پس از آن برنج را درون کاسه ای همراه با آب ولرم و نمک بخیسانید و حدود دو ساعت منتظر بمانید تا برنج به طور کامل خیس بخورد. مقدار آبی که درون کاسه برنج می ریزید باید حدود یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد و به نسبت هر پیمانه برنج حدود یک قاشق غذا خوری نمک اضافه نمایید.

طریقه پخت ماش پلو خوش طعم و خوشمزه

در گام بعدی ماش ها را با دقت پاک کنید و شستشو دهید و بعد آن ها را داخل یک قابلمه همراه سه پیمانه آب ریخته و قابلمه موردنظر را بر روی حرات متوسط بگذارید تا آب آن به حالت جوش در آید.

پس از این که آب قابلمه جوشید به آن کمی نمک بیفزایید. علت اضافه نمودن نمک در این مرحله به این خاطر است که نمک موجب حجیم شدن ماش می گردد و همچنین موجب پخت سریع آن می شود. بعد از آن کمی اجازه دهید تا ماش به طور کامل پخته شود و آب اضافی آن کاملا بخار گردد. در صورتی که ماش سریع پخته شد و مقدار آب آن زیاد بود می توانید آب اضافی آن را با استفاده از ملاقه از قابلمه خارج نمایید.

طرز پخت ماش پلو ساده و مجلسی

در مرحله بعدی طرز تهیه ماش پلو باید شروع به پختن برنج نمایید. برای این کار ابتدا برنج را درون آبکش ریخته و آن را به خوبی شستشو دهید تا مقدار نمکی که بر روی آن باقی مانده کاملا گرفته شود. پس از آن یک قابلمه با ابعاد مناسب انتخاب نمایید و داخل آن حدود چهار پیمانه آب همراه با کمی نمک و روغن مایع اضافه نمایید.

علت اضافه نمودن نمک این است که برنج شکل خمیر مانند به خود نگیرد و چنانچه مایل هستید برنج شما بیشتر قد بکشد می توانید حدود ۱ قاشق غذا خوری آبلیمو نیز به آن اضافه نمایید. سپس آن را بر روی حرارت ملایم بگذارید تا آب به حالت جوش در آید. بعد از آن برنج را اضافه نموده و به مدت ده دقیقه منتظر بمانید تا برنج کمی پخته گردد. زمانی که یکی از دانه های برنج را تست نمودید و احساس کردید که اطراف آن کاملا پخته شده است و قسمت وسط آن کمی سفت است در این لحظه می توانید برنج را آبکشی نمایید.

طرز تهیه ماش پلو با دو دستور پخت متفاوت

سپس برنج را داخل یک صافی بریزید و چندین مرتبه آن را با آب سرد شستشو دهید. بعد از آن قابلمه را با آب شسته و بر روی حرارت بگذارید تا آب داخل قابلمه خشک شود. بعد از آن کمی روغن ته قابلمه ریخته و اجازه دهید تا کمی داغ گردد.

در گام بعدی طرز تهیه ماش پلو نان را برای درست کردن ته دیگ در ته قابلمه بگذارید و با استفاده از کفگیر یک لایه از برنج بر روی نان ها ریخته و بعد لایه ای از ماش اضافه نمایید و به همین ترتیب این کار را تا اتمام کل مواد ادامه بدهید و دقت کنید که لایه آخری که درون قابلمه می ریزید برنج باشد.

برای این که ماش پلو خوشمزه تری داشته باشید می توانید کمی کره یا روغن کرمانشاهی را بر روی برنج بریزید. سپس درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید و بر روی قابلمه قرار دهید و حرارت را مقداری کم کنید تا ماش پلو به آهستگی و به تدریج پخته شود. مقدار زمانی که برای پختن نیاز دارید حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است.

در مدت زمان آماده شدن ماش پلو پیازها را پوست گرفته و خوب بشویید، سپس آن ها را به شکل نگینی خرد نمایید. بعد از آن تابه ای را انتخاب کرده و مقداری روغن سرخ کردنی درون آن بریزید و اجازه دهید تا کاملا داغ گردد. سپس پیازها را درون روغن ریخته و آن ها را تفت دهید تا مقداری نرم و طلایی رنگ گردند.

روش تهیه ماش پلو با طعمی لذیذ و دوست داشتنی

پس از این که پیازها تغییر رنگ دادند گوشت چرخ کرده را به تابه موردنظر اضافه نمایید و سپس کمی ادویه و نمک و زردچوبه نیز به مواد درون تابه بیفزایید و آن ها را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست گردند و بعد با همدیگر تفت دهید.

پس از این که گوشت چرخ کرده تغییر رنگ داد حدود دو پیمانه آب را بر روی ترکیب گوشت چرخ کرده و پیاز سرخ شده بریزید و درب تابه را قرار دهید تا آب درون آن بخار گردد و گوشت چرخ کرده نیز به طور کامل پخته شود. در صورت تمایل می توانید برای خوش رنگ شدن غذا حدود یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به تابه موردنظر بیفزایید. اضافه نمودن رب گوجه فرنگی کاملا اختیاری و سلیقه ای است.

پس از سپری شدن مدت زمان ۲۰ دقیقه و هنگامی که ماش پلو آماده گردید، کمی از برنج درون قابلمه را برداشته و همراه با کمی روغن و زعفران دم کرده آن را سرخ کنید تا طعم زعفران به خورد برنج برود و مزه خامی آن گرفته شود. اکنون ماش پلوی خوشمزه شما آماده شده است و می توانید آن را در ظرفی مناسب بکشید و روی آن را با گوشت چرخ کرده و برنج زعفرانی به شکلی زیبا تزیین نمایید.

دستور تهیه ماش پلو با طعمی عالی

دستور پخت ماش پلو با شوید

در ادامه روش دیگری برای پخت ماش پلو در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۳ پیمانه
  • ماش ۱ پیمانه
  • سبزی شوید خشک یا تازه ۳ قاشق غذا خوری
  • کشمش ۱/۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد بزرگ
  • زعفران دم کرده ۳ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع به میزان مورد نیاز
  • زردچوبه، دارچین، فلفل و نمک به میزان دلخواه

روش تهیه :

در مرحله اول طرز تهیه ماش پلو ابتدا درون یک قابلمه ماش های پاک شده را با کمی آب بریزید و حدود ۳۰ صبر کنید تا کاملا پخته شوند. نیازی نیست که ماش را بیش از اندازه بپزید چرا که در غیر اینصورت درون پلو له می شود.

سپس پیاز را به صورت نگینی و یا خلالی خرد کنید و دورن تابه ای بریزید و همراه با کمی زردچوبه و نمک تفت دهید. در صورتی که مایل هستید می توانید کشمش را هم اضافه نمایید و آن را تفت دهید. سپس بر روی مواد درون تابه مقداری دارچین بریزید.

طرز تهیه ماش پلو با طعمی خوشمزه و لذیذ

اضافه نمودن کشمش اختیاری است و در صورتی که طعم کشمش را دوست ندارید می توانید تنها پیاز را با ادویه جات موردنظر تفت داده و کنار بگذارید.

در گام بعدی درون یک قابلمه مقداری آب بریزید تا به حالت جوش در آید و بعد از جوش آمدن آب، برنج را افزوده تا کاملا بپزد و سپس آن را آبکشی نمایید. بعد از آن ماش و شوید خشک شده را با برنج مخلوط نمایید.

سپس در کف قابلمه کمی روغن بریزید و کف آن را با استفاده از سیب زمینی یا چند قطعه نان بپوشانید. بعد از آن مخلوط برنج، ماش و شوید را درون قابلمه ریخته و صبر کنید حدود ۳۰ دقیقه پلو ماش به خوبی دم بکشد.

در پایان کار کمی از برنج را برداشته و با زعفران دم کرده مخلوط نمایید. سپس پلو ماش را در یک ظرف مناسب بکشید و با استفاده از مخلوط پیاز داغ و کشمش و همچنین برنج زعفرانی آن را مطابق سلیقه خود تزیین نمایید.

روش تهیه ماش پلو با طعمی بسیار لذیذ

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه ماش پلو به دو روش مختلف به طور کامل آشنا شده باشید و این بخش آموزشی مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید