ضدعفونی سبزیجات و میوه ها با روش های خانگی امتحان شده

0

از اجزای اصلی رژیم غذایی ما که مصرف روزانه آن ها بسیار مهم و ضروری می باشد استفاده از سبزیجات و میوه ها است که علاوه بر دارا بودن ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش بسزایی دارند به همین منظور رعایت اصول بهداشتی و پاکیزگی آن ها در هنگام مصرف بسیار مهم می باشد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با چگونگی ضدعفونی سبزیجات به روش های مختلف آشنا کنیم.

نحوه ضدعفونی کردن سبزیجات

روش ها و شیوه های مختلفی برای ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها وجود دارد که قبل از مصرف آن ها باید انجام داد، چرا که با توجه به وجود میکروب ها و عوامل بیماری زا بر روی سطح سبزی ها و میوه ها امکان انتقال و ورود آن ها به بدن وجود دارد بنابراین باید پس از خرید این مواد غذایی، شستشوی لازم و مناسب را بر روی آن ها انجام دهید و آن ها را به طور کامل ضدعفونی نمایید.

انواع گند زدایی سبزیجات به روش های مختلف

با توجه به این که استفاده از سبزی ها و میوه ها برای دریافت ویتامین ها و دیگر مواد مورد نیاز بدن ضروری می باشد بنابراین باید از سالم و بهداشتی بودن کامل آن ها در هنگام مصرف اطمینان لازم را حاصل نمایید که برای این کار می توانید با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مختلف و بدون داشتن علائم مضر برای بدن آن ها را کاملا ضدعفونی کنید.

 اگر عفونت زدایی و سالم سازی سبزیجات و میوه ها به درستی و با رعایت اصول مهم در این زمینه انجام نگیرد امکان دارد سلامتی بدن به دلیل استفاده از شیوه غلط ایمن سازی به خطر بیفتد و باعث شیوع بیماری ها عفونی و ویروسی گردد. البته بهتر است در حین شستشو سبزیجات و ضدعفونی کردن آنها از دستکش مناسب نیز استفاده نمایید.

انواع روش های صحیح و خانگی ضدعفونی سبزیجات

شستشو و بهداشتی نمودن سبزی ها و میوه ها تنها با آب کافی نیست و باید با استفاده از محلول های ضدعفونی کننده مخصوص این کار را انجام دهید. در گام اول باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام خرید، سبزیجاتی را انتخاب نمایید که از نظر ظاهری سالم و بدون پوسیدگی باشند.

سپس آن ها را پاک کرده و برگ های زرد و گندیده شده را جدا نمایید و به خوبی شستشو دهید. مرحله بعدی استفاده از محلول ضدعفونی کننده می باشد که به منظور این کار می توانید از حدود یک تا سه قطره مایع ظرفشویی استفاده نمایید و آن را در حدود یک لیتر آب بریزید و سپس سبزی ها و میوه های خود را به مدت دو تا پنج دقیقه در محلول آماده شده قرار دهید و سپس آن ها را آبکشی نمایید.

شیوه های مختلف عفونت زدایی سبزیجات

همچنین برای حذف میکروب ها و گندزدایی سبزی ها می توانید حدود یک گرم یا نصف قاشق چای خوری پودر پرکلرین ۷۰ درصد را در یک ظرف ۵ لیتری بریزید و پس از حل شدن آن سبزی ها و میوه ها را به مدت ۵ دقیقه درون آن قرار دهید تا کاملا ضدعفونی گردند.

چنانچه این پودر را در دسترس ندارید می توانید از حدود یک قاشق مربا خوری آب ژاول ۱۰ درصد یا حدود دو قاشق مربا خوری آب ژاول ۵ درصد نیز استفاده نمایید. پس از انجام این عملیات بار دیگر سبزی ها و میوه ها را با آب تمیز بشویید تا باقی مانده کلر یا مواد گند زدا به طور کامل از بین برود.

نحوه گند زدایی سبزیجات با مواد مختلف

روش دیگری که به منظور عفونت زدایی سبزیجات و میوه جات می توان بکار گرفت استفاده از جوش شیرین است که برای این کار کافی است حدود یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را در یک لیتر آب به همراه دو الی چهار قطره مایع ظرفشویی به خوبی حل کنید و بعد سبزی ها را درون آن ریخته و پس از گذشت مدت زمان ۳ دقیقه آن ها را حدود ۲ الی ۳ مرتبه آبکشی نمایید و تا حد ممکن از ظرف و یا تشت مجزا برای عمل شستشو استفاده نمایید.

نحوه عفونت زدایی سبزیجات به روش های مختلف

برای ایمن سازی و گندزدایی سبزیجاتی که پوسته سخت تری دارند همچون هویج، سیب زمینی و … می توانید با استفاده از یک برس سطح خارجی آن ها را به خوبی پاکسازی نمایید. همچنین برای سبزیجاتی همانند کاهو و کلم که برگ ها و حجم بزرگتری دارد می توانید از سرکه، نمک و یا جوش شیرین به میزان بیشتری استفاده نمایید و باید بیرونی ترین برگ ها و همچنین بخش انتهایی آن را جدا نموده و برگ های آن ها را تک تک به شکل کاملا مجزا به خوبی شستشو دهید.

استفاده از لیمو نیز به دلیل دارا بودن اسید سیتریک روش دیگری است که به منظور این کار می توانید از آن بهره گیرید، چرا که دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کنندگی است. به این صورت که در یک ظرف مناسب به نسبت یکسان آب، سرکه و آب لیمو را با همدیگر مخلوط کنید و پس از آن سبزی ها و میوه ها را حدود ۱۰ دقیقه درون محلول آماده شده قرار دهید. سپس آن ها را با آب فراوان شستشو دهید و خشک نمایید.

انواع روش های سالم عفونت زدایی سبزیجات

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با روش های مختلف ضدعفونی سبزیجات به طور کامل آشنا شده باشید و مطابق با دستور العمل های گفته شده بتوانید در منزل به شیوه صحیح سبزیجات و میوه جات را عفونت زدایی نمایید و سپس آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید