طرز تهیه ته دیگ زعفرانی و رستورانی با ۳ روش متفاوت و عالی

0

یکی از بخش های خوشمزه و پرطرفدار غذای ایرانی ته دیگ می باشد که در انواع مزه ها و طعم های مختلف با استفاده از مواد غذایی گوناگونی می توان آن را تهیه نمود و هر کدام دستور پخت مخصوص به خود را دارد. به همین منظور در ادامه این مطلب تصمیم داریم طرز تهیه ته دیگ را به سه روش مختلف به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه ته دیگ خوشمزه و خوش طعم

ته دیگ جزء بسیار خوشمزه و پرطرفدار غذای ایرانی است که طعمی لذیذ و دلچسب دارد و می توان آن را در طعم های مختلف با استفاده از موادی هم چون انواع نان، سبزی و … تهیه کرد. از انواع ته دیگ های مجلسی که بسیار محبوب و پرطرفدار است و از نظر طعم و مزه بی نظیر و عالی می باشد می توان به ته دیگ زعفرانی اشاره کرد. طرز تهیه ته دیگ بسیار ساده و راحت می باشد و تنها نکته ای که باید در هنگام پخت به آن توجه نمود این است که باید اجازه دهید روغن ته قابلمه به خوبی داغ شود، سپس برنج را داخل آن بریزید و حرارت زیر قابلمه نیز باید ملایم باشد. از انواع مختلف ته دیگ ها می توان برای پلو ساده، باقالی پلو، لوبیا پلو، سبزی پلو و انواع پلو مخلوط و سفید استفاده نمود.

دستور تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی

از این نوع ته دیگ به عنوان پیش غذا نیز می توان استفاده نمود و یا این که همراه با غذا سرو کرد و به شیوه های مختلف آن را  تزیین نمود. هم چنین می توانید آن را به صورت طرح دار درآورده و در کنار غذا سرو نمایید. اگر که تمایل دارید با نحوه پخت ته دیگ زعفرانی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۸ پیمانه
  • زرده تخم مرغ ۳ عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار نیاز
  • ماست چکیده ۲ پیمانه
  • روغن به مقدار لازم
  • فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک به مقدار لازم

روش پخت ته دیگ :

دستور تهیه این ته دیگ شباهت زیادی به ته چین مرغ دارد با این اختلاف که برای آن میزان ضخامت کمتری باید در نظر بگیرید. در مرحله اول ابتدا باید برنج را آبکشی نمایید. سپس ماست چکیده ای که با آب مخلوط کرده اید را به همراه ۳ عدد تخم مرغ با یکدیگر ترکیب کنید.

طرز تهیه ته دیگ خوشمزه و لذیذپس از این که ماست و زرده تخم مرغ را به خوبی با همدیگر مخلوط نمودید و کاملا یکدست شد، زعفران آب کرده، فلفل و نمک را به آن ها بیفزایید و سپس هم بزنید.

نحوه پخت ته دیگ خوشمزه و لذیذ زعفرانی

پس از این که مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شدند، سپس حدود ۳ تا ۴ پیمانه از برنجی را که آبکش نموده اید به دیگر مواد آماده شده اضافه نمایید.

نحوه پخت ته دیگ زعفرانی مجلسی

سپس مجددا مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. به طوری که دانه های برنج به طور کامل با مخلوط ماست و تخم مرغ آغشته شوند و رنگ زعفران را به خود بگیرند.

دستور پخت ته دیگ با طعمی خوشمزه

در مرحله بعدی قابلمه را بر روی حرارت بگذارید و داخل قابلمه کمی روغن بریزید، سپس مواد ته چین را در کف قابلمه بریزید. باید به این نکته توجه داشته باشید که روغن باید داغ باشد. مخلوط موردنظر را در ته قابلمه کاملا صاف و یکدست کنید. سپس باقی مانده برنج آبکشی شده را بر روی آن بریزید.

روش پخت ته دیگ خوشمزه زعفرانی در صورتی که مایل باشید می توانید حدود نصف استکان آب به آن بیفزایید. سپس چند حفره درون آن درست کنید. بعد از آن دمی را بر روی آن بگذارید. در آغاز حدود یک دقیقه حرارت زیر قابلمه را زیاد نمایید تا درون قابلمه برنج کمی بخار بلند شود.

پس از گذشت یک دقیقه حرارت را کم نموده و صبر کنید تا برنج به طور کامل دم بکشد. اگر مایل باشید می توانید کمی روغن به ته دیگ خود اضافه نمایید.

روش تهیه ته دیگ لذیذ زعفرانی

دستور پخت ته دیگ شیر زعفرانی

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۳ کفگیر
  • شیر ۱ لیوان سر خالی
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذا خوری
  • روغن نصف فنجان
  • نمک به میزان لازم

طرز پخت :

در مرحله اول ابتدا باید حدود نصف فنجان روغن مایع را درون قابلمه بریزید، در صورت تمایل می توانید از کره نیز استفاده نمایید. پس از آن نمک، یک لیوان سرخالی شیر و زعفران دم کرده را اضافه نمایید و سپس خوب هم بزنید تا مخلوط کاملا یکدست گردد. در صورتی که نمک برنج کاملا به اندازه است احتیاجی به اضافه نمودن دوباره نمک ندارید.

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی با طعمی خوشمزه و عالی

در مرحله بعدی طرز تهیه ته دیگ شیر زعفرانی برنج را به مخلوط آماده شده اضافه نمایید و آن را به آرامی ترکیب کنید و با کمک پشت قاشق سطح برنج را صاف کرده و با مقدار کمی فشار آن را فشرده کنید.

طرز پخت ته دیگ خوشمزه زعفرانی

پس از آن باقی مانده برنج را بر روی آن ریخته و در قسمت وسط قابلمه جمع کنید و یک دمکنی بر روی درب آن قرار دهید تا با حرارت ملایم به آرامی دم بکشد.

در صورتی که تمایل دارید ته دیگ خشک و برشته ای در پایان کار داشته باشید، بعد از خاموش نمودن گاز خیلی سریع درب قابلمه را برداشته و برنجتان را درون دیس بکشید. چنانچه اگر می خواهید ته دیگ نرمی داشته باشید پس از خاموش نمودن گاز درب قابلمه را حدود پنج دقیقه بسته نگه دارید.

نحوه تهیه ته دیگ با طعمی عالی و لذیذ

روش پخت ته دیگ سیب زمینی طلایی زعفرانی

مواد مورد نیاز :

  • برنج به میزان مورد نیاز
  • سیب زمینی به میزان مورد نیاز
  • زعفران سابیده شده نصف قاشق چای خوری
  • روغن نصف فنجان
  • نمک به میزان لازم

نحوه پخت :

در مرحله اول ابتدا برنج را بعد از شستشو و آبکشی در داخل یک ظرف همراه با مقداری آب و حدود یک قاشق نمک بخیسانید. سپس آب برنج را خالی نمایید تا نمک اضافی آن گرفته شود.

در گام بعدی زعفران را دم کنید. برای تهیه ته دیگ به حدود نصف فنجان زعفران دم کرده نیاز دارید. سپس داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید و آن را بر روی حرارت زیاد قرار دهید تا به حالت جوش در آید.

طرز پخت ته دیگ زعفرانی با طعمی لذیذ

سپس برنج را همراه با کمی نمک داخل قابلمه حاوی آب جوش بریزید و منتظر بمانید تا برنج حدود ۱۰ دقیقه بپزد. به منظور این که در زمان مناسب برنج را آبکشی نمایید، یک دانه برنج را برداشته و از وسط نصف کنید در صورتی که به میزان یک نقطه سفید قسمت وسط آن خام بود، زمان آن رسیده است که برنج را آبکشی نمایید.

در مرحله بعدی سیب زمینی ها را پوست کنده و سپس برش بزنید. در صورت تمایل می توانید آن ها را رنده کنید و یا به صورت دایره ای شکل برش بزنید و یا نگینی ریز کنید.

سپس داخل یک قابلمه نچسب کمی روغن بریزید. سیب زمینی ها را به زعفران آغشته نمایید و به هر صورتی که می خواهید آن ها را در کف قابلمه بچینید. بعد از آن برنج آبکشی شده را بر روی سیب زمینی ها بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا با حرارت ملایم برنج به آرامی دم بکشد. بعد از گذشت چهل دقیقه پلو و ته دیگ موردنظر شما آماده می شود و می توانید آن را در ظرف مناسب سرو کنید و نوش جان نمایید.

روش تهیه ته دیگ سیب زمینی زعفرانی خوشمزه

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه ته دیگ زعفرانی به سه روش مختلف به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید این ته دیگ های خوشمزه را در منزل بپزید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید