طرز تهیه ۴ غذای ساده برای افطار با دستورات کامل و متنوع

0

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با توجه به این که افراد در طول روز مواد مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنند بنابراین باید در وعده افطار و سحر این کمبود را با مصرف مواد غذایی مناسب و مفید جبران کنند تا از لحاظ سلامت جسمانی دچار مشکل نشوند. بر همین اساس قصد داریم در این زمینه شما عزیزان را با طرز تهیه ۴ غذای ساده برای افطار آشنا کنیم.

طرز تهیه ۴ غذای ساده برای افطار به روشی راحت

در ماه مبارک رمضان نکته ای که باید به آن توجه داشت فراهم کردن و تدارک دیدن انواع غذاهای سالم و مقوی در وعده افطار و سحر است چرا که افراد در طول روز به دلیل تحمل گرسنگی و تشنگی برای ساعات طولانی از لحاظ تغذیه ای دچار کمبود می شوند و قوای جسمانی آن ها تا حدودی تضعیف می گردد، بنابراین باید انرژی از دست رفته آن ها از طریق مصرف مواد غذایی مفید و مقوی جبران گردد که شما می توانید با تهیه چند غذای ساده برای افطار این کار را انجام دهید.

غذاهای زیادی برای تهیه کردن و مصرف نمودن در ماه مبارک رمضان وجود دارد که در عین سادگی سرشار از انواع مواد مغذی و مقوی برای بدن هستند و برای تامین انرژی از دست رفته روزه داران بسیار مفید و مناسب می باشد که شما می توانید به راحتی در منزل با یک دستور پخت ساده آن ها را بپزید و در وعده افطار و سحر میل بفرمایید. از جمله اجزا اصلی سفره افطار بامیه و زولبیا می باشند که می توانید آنها را در منزل نیز بپزید، علاوه بر آن انواع مختلف حلوا، فرنی، شله زرد، انواع آش و… انتخاب های مناسبی برای افطار می باشند.

باید توجه داشته باشید که غذایی که برای وعده افطار در نظر گرفته اید از لحاظ طبع گرم باشد چرا که با توجه به خالی بودن معده روزه دار برای ساعات طولانی در طول روز، مصرف غذای گرم برای آن بسیار مناسب بوده و مصرف غذای سرد باعث گرفتگی عضلات معده می شود. همچنین سعی داشته باشید از غذاهایی استفاده نمایید که تمام گروه های مواد غذایی را شامل شوند.

روش پخت چند غذای سالم و مقوی برای وعده افطار

در ادامه شما عزیزان را با روش تهیه چند غذای مفید و مقوی برای وعده افطار آشنا خواهیم کرد که دستور پخت بسیار راحتی دارد.

روش تهیه حلوا شیر

مواد مورد نیاز :

  • آرد برنج نصف پیمانه
  • شیر ۱ لیتر
  • نشاسته ۱ پیمانه
  • گلاب نصف پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • آب ۴ پیمانه

دستور پخت :

در مرحله اول ابتدا نشاسته را در حدود ۴ پیمانه آب سرد حل کنید و سپس آن را از صافی بگذرانید. بعد از آن آرد برنج را درون شیر حل کرده و آن را نیز از صافی عبور دهید، البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که شیر باید کاملا سرد باشد.

انواع غذای ساده و خوشمزه برای افطار

پس از آن نشاسته حل شده، شکر، محلول آرد برنج و شیر را با همدیگر مخلوط نمایید و در یک ظرف مناسب بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید.

باید مواظب باشید برای آن که مایع نسوزد و به کف ظرف نچسبد آن را به طور مرتب هم زده و این عمل را تا جایی ادامه دهید که مایع به حالت جوش در آید و غلیظ گردد. سپس گلاب را به آن بیفزایید. زمانی که اثر قاشق بر روی مواد به جا ماند و محو نگردید در این لحظه حلوای شما آماده شده است و باید آن را از روی حرارت بردارید. این نوع حلوا یک دسر شیرین و یا یک پیش غذای ساده برای افطار است که مخصوص شیرازی ها می باشد و در ماه مبارک رمضان آن را تهیه و مصرف می کنند.

طرز تهیه چند نوع غذای مختلف برای افطار

نحوه تهیه سوپ قارچ با سبزیجات

مواد مورد نیاز :

  • سیب زمینی ۱ عدد
  • قارچ خرد شده ۲ پیمانه
  • هویج ۱ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • بلغور جو یا گندم و یا جو و گندم پرک شده ۱ پیمانه
  • کدو ۲ عدد
  • جعفری و کرفس خرد شده ۱ پیمانه
  • شیر ۱ پیمانه
  • کدو ۲ عدد

طرز پخت :

در مرحله اول ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و سپس آن ها را مقداری تفت دهید و بعد از آن قارچ را اضافه نمایید. در مرحله مورد نظر کمی پودر جوانه گندم به مواد بیفزایید تا آب نیندازد. بعد از آن هویج، کرفس و کدوهای خرد شده را نیز به دیگر مواد اضافه نمایید و در پایان سیب زمینی های ریز شده را نیز به مواد بیفزایید و به میزان لازم در آن آبجوش بریزید. هنگامی که آب به حالت جوش در آمد جو یا گندم پرک شده را هم به مواد اضافه نمایید.

طرز پخت انواع غذاهای سالم و مقوی برای وعده افطار

سپس منتظر بمانید تا جایی که مواد به طور کامل بپزند و سوپ حالت غلیظی به خود بگیرد. زمانی که سوپ کاملا غلیظ شد یک لیوان شیر و جعفری را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید تا سوپ بدون در کمی بجوشد تا سبزی رنگ سبز خود را حفظ کند. در مرحله پایانی فلفل، ادویه و نمک را نیز به سوپ بیفزایید و پس از مدتی آن را از روی حرارت بردارید. اگر میزان غلظت سوپ کم بود در مرحله پایانی می توانید به آن مقداری پودر جوانه گندم اضافه نمایید. این سوپ همراه با کمی پنیر گودا طعم بسیار خوشمزه ای پیدا می کند، ولی اگر می خواهید سوپ کم کالری و سبکی داشته باشید از اضافه کردن پنیر خودداری نمایید. این نوع سوپ یک پیش غذای ساده و مقوی برای افطار است که می توانید آن را به راحتی تهیه کرده و نوش جان نمایید.

طرز تهیه انواع غذاهای مختلف برای افطار

روش تهیه کاچی :

مواد مورد نیاز :

  • آرد گندم ۱ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • کره ۱۰۰ گرم
  • گلاب ۱/۴ پیمانه
  • آب ۳ پیمانه
  • زعفران ساییده شده به میزان لازم

نحوه پخت :

در مرحله اول ابتدا شکر و آب را در یک ظرف مناسب بریزید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر به طور کامل در آب حل گردد. بعد از آن زعفران را به دیگر مواد بیفزایید تا ترکیب شکر و آب قوام پیدا کند و غلیظ گردد. شیره ای که آماده شده باید همانند شیره مربا حالت غلیظ و کشدار داشته باشد. توجه داشته باشید که گلاب را در مرحله آخر قوام آمدن شیره اضافه نمایید تا عطر و بوی آن حفظ شود و از بین نرود.

نحوه پخت چند غذای آسان برای افطار

پس از این مرحله کره را در داخل یک ظرف بریزید و بر روی حرارت متوسط بگذارید. بعد از این که کره ذوب شد آرد گندم را کم کم به آن اضافه نمایید و به طور مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ بدهد و حالت طلایی رنگ مایل به قهوه ای به خود بگیرد. برای این که از کافی بودن مقدار پخته و سرخ شدن آرد اطمینان حاصل کنید، با استفاده از یک قاشق چای خوری مقداری از آرد سرخ شده را درون آب بریزید چنانچه از آن حباب خارج شد در نتیجه آرد شما سرخ شده است. بعد از آماده شدن آرد، شیره را به آن اضافه نمایید و آن را بر روی حرارت ملایم به طور مرتب هم بزنید. این مرحله حدود یک ربع طول می کشد. در مرحله مورد نظر باید کاچی را دم نمایید.

به همین منظور قابلمه را بر روی یک شعله پخش کن بگذارید و بر روی در آن یک دم کنی قرار دهید. اکنون صبر کنید تا به مدت نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه کاچی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان لازم آن را در ظرفی مناسب ریخته و سرو نمایید. کاچی باید از نظر غلظت همانند فرنی باشد یعنی حالتی نه خیلی سفت و نه خیلی شل داشته باشد.

انواع غذای ساده برای افطار

دستور پخت شامی پوکه :

مواد مورد نیاز :

  • گوشت ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • لپه ۳ لیوان
  • سبزی معطر شامل مرزه، جعفری و ترخون به مقدار کافی
  • روغن به مقدار لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

روش آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا لپه و گوشت را به طور کامل بپزید و حدود ۲ الی ۳ بار آن ها را چرخ کنید. سپس سبزیجات معطر را نیز به صورت ریز خرد کنید و پیاز را با استفاده از رنده ریز کنید و آب اضافی آن را به طور کامل بگیرید. سپس همراه با نمک و فلفل و زردچوبه با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به خوبی ورز دهید.

روش تهیه انواع غذاهای آسان برای افطار

در مرحله بعدی کمی روغن در تابه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. سپس از مواد تشکیل دهنده شامی به مقدار یک نارنگی کوچک برداشته و در کف دست خود آن را کاملا صاف و گرد نمایید و قسمت میانی آن را با کمک انگشت یک سوراخ ایجاد نمایید تا در زمان سرخ شدن کاملا مغز پخت گردد.

این نوع شامی مقدار زیادی روغن مصرف نمی کند، بنابراین می توانید برای پخت آن از روغن زیتون نیز استفاده نمایید و آن را بر روی حرارت متوسط سرخ کرده و در ظرفی مناسب بچینید و اطراف آن را با استفاده از سبزیجات بخارپز و چند برش لیموترش مطابق با سلیقه خود تزیین کنید.

این نوع شامی با توجه به این که غذایی مغذی و کم چرب است می توان آن را به عنوان یک غذای ساده برای افطار یا وعده سحری تهیه نمود و میل کرد.

طرز پخت چند غذای مختلف برای افطار

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه ۴ غذای ساده برای افطار به طور کامل طبق مراحل گفته شده آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید هر کدام از این نوع غذاها را که تمایل به پخت آن دارید در منزل تهیه نموده و نوش جان کنید. برای مشاهده دستورات بیشتر و آموزش های امتحان شده و عالی به بخش آشپزی مجله هنر در خانه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید