طرز تهیه آش جو با دستور ساده و خوشمزه

0

آش جو یکی از انواع آش های خوشمزه و قدیمی ایرانی است که بسیار مقوی می باشد و در شهر های مختلف ایران روش های طبخ متفاوتی دارد و با استفاده از مواد غذایی مختلفی تهیه می گردد. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب شما را با طرز تهیه آش جو با دستور پختی بسیار ساده و آسان آشنا کنیم.

انواع مختلف آش از جمله آش شولی، آش رشته، آش انار، آش جو، آش دندونی و… انتخاب های مناسبی به عنوان وعده غذای اصلی می باشند که هر یک طعم و مزه خاص خود را دارند و در مطالب قبلی به ارائه دستور پخت برخی از آنها پرداخته ایم، حال می خواهیم شما را با پخت آش جو که یکی از آش های خوشمزه و پرطرفدار است آشنا نماییم.

طرز تهیه آش جو با طعمی خوشمزه و عالی

آش جو یکی از انواع آش های سنتی است که طعم بسیار خوشمزه ای دارد و از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به آش کشک دارد. طرز تهیه آش جو بسیار راحت بوده و می توان آن را هم با استفاده از گوشت و هم بدون گوشت طبخ کرد. این آش به شیوه های متفاوتی با ترکیب مواد اولیه مختلفی تهیه می گردد. آش جو را می توانید به عنوان یک پیش غذای لذیذ یا میان وعده ای خوشمزه آماده نمایید و در کنار خانواده نوش جان کنید. اگر که تمایل دارید با دستور پخت این آش خوشمزه و همچنین ایده های تزیین آش جو آشنا شوید در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

دستور تهیه آش جو خوش طعم و خوشمزه

مواد مورد نیاز :

  • جو پوست کنده ۱ پیمانه
  • نخود نصف پیمانه
  • سبزی آش ۵۰۰ گرم
  • لوبیا چیتی نصف پیمانه
  • کشک ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۳ عدد
  • نعناع خشک شده ۲ قاشق غذا خوری
  • سیر ۶ حبه
  • روغن مایع به میزان لازم
  • فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به میزان لازم

طرز پخت آش جو با طعمی خوشمزه

دستور پخت :

در مرحله اول ابتدا باید نخود و لوبیا را از شب گذشته داخل یک کاسه ریخته و آن ها را با استفاده از چند لیوان آب خیس بدهید. این کار در واقع موجب می شود تا نفخ حبوبات به کلی گرفته شود و هم چنین خیلی راحت تر پخته شوند. پس از آن لازم است که آب نخود و لوبیا چیتی را دور بریزید.

سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب نمایید و نخود و لوبیا را همراه با حدود چند پیمانه آب درون آن بریزید. بعد از آن قابلمه موردنظر را بر روی شعله گاز با حرارت متوسط بگذارید و اجازه دهید تا نخود و لوبیا به طور کامل پخته شوند.

دستور تهیه آش جو با طعمی لذیذ و عالی

در مرحله بعد یک قابلمه مناسب که برای پختن آش در نظر گرفته اید را برداشته و سپس جو پوست کنده را همراه با چند پیمانه آب به قابلمه اضافه نمایید. قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت متوسط بگذارید. در صورتی که در تهیه آش جو خود از گوشت استفاده نمی کنید در این مرحله می توانید به جای آب معمولی، آب گوشت یا آب قلم گوسفند را جایگزین نمایید و یا در صورت تمایل از عصاره گوشت استفاده نمایید که طعمی خوشمزه و لذیذ نیز به آش شما خواهد داد.

پس از این که جو حدود ۲ الی ۳ ساعت با حرارت متوسط کاملا پخته شد و به خوبی لعاب انداخت. سپس نخود و لوبیا چیتی پخته شده را به قابلمه جو اضافه نموده و حدود چند بار هم بزنید تا مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند.

دستور پخت آش جو با طعمی خوشمزه و عالی

در مرحله بعدی طرز تهیه آش جو نوبت آماده کردن سبزی آش است. سبزی آش در واقع شامل سبزی هایی هم چون نعنا، جعفری، تره و گشنیز است. سبزی آش را باید به این شکل تمیز نمایید که برگ ها را از ساقه جدا نموده و ساقه را دور بیندازید. پس از آن سبزی را کاملا شستشو دهید و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به شکل درشت خرد کنید. توجه داشته باشید که نباید آن را همانند سبزی خورشتی ریز خرد کنید.

پس از این که سبزی آش را به طور کامل خرد کردید آن را درون قابلمه بریزید و به خوبی هم بزنید و اجازه دهید تا سبزی کاملا بپزد. بعد از آن پیازها و سیرها را پوست گرفته و به خوبی بشویید و به شکل خلالی خرد کنید. سپس تابه ای را بردارید و کمی روغن درون آن بریزید و صبر کنید تا روغن خوب داغ شود. بعد از آن پیاز و سیر خلال شده را به شکل جدا از هم خوب تفت دهید تا طلایی رنگ گردند و برای تهیه آش کاملا آماده شوند.

حدود یک ساعت مانده تا اتمام پخت آش جو، نیمی از سیر داغ و نیمی از پیاز داغ آماده شده را درون قابلمه بریزید و آن را به خوبی هم بزنید. بعد از آن فلفل سیاه و نمک را به قابلمه اضافه نمایید و مجددا آن را خوب هم بزنید.

طرز تهیه آش جو با طعمی بی نظیر و عالی

حدود ۲۰ دقیقه باقی مانده تا پایان پخت آش جو، می بایست کشک را به آش اضافه نمایید. به منظور این کار کشک را به تدریج و کم کم به آش اضافه نمایید و آن را هم بزنید تا کشک به طور کامل با آش ترکیب گردد و خوب یکدست شود. سپس کمی از آش را بچشید و در صورت نیاز کمی فلفل سیاه یا نمک به آن اضافه نمایید.

پس از این که کشک را اضافه نمودید، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید تا آش جو به آهستگی بپزد و کاملا جا بیفتد. بعد از آن نعنا خشک آماده شده را در یک تابه همراه با مقداری روغن تفت بدهید تا سرخ شود و کمی نرم گردد. نعنا برای تزیین نمودن آش جو مورد نیاز است. پس از این که آش جو کاملا پخته شد و جا افتاد، آن را در ظرف موردنظر بکشید و با استفاده از مابقی سیر داغ و پیاز داغ و همین طور نعنا داغ به صورت دلخواه تزیین نمایید.

روش تهیه آش جو خوشمزه و لذیذ

نکات مهم و کلیدی :

  • در صورتی که برای پختن آش سبزی مورد نیاز آن را در دسترس ندارید می توانید از سبزی خشک شده استفاده نمایید که به منظور این کار حدود ۲۵۰ گرم سبزی خشک برای درست کردن آش نیاز دارید.
  • اگر می خواهید آش جو شما لعاب بیشتری داشته باشد و طعم خوشمزه ای به خود بگیرد، می توانید در پایان پخت آش مقداری جو پرک به آن افزوده و صبر کنید تا همراه با آش پخته شود.
  • روش پخت و ترکیب مواد اولیه آش جو متفاوت می باشد، به گونه ای که بعضی از افراد از مقداری رب در تهیه این آش استفاده می کنند و بعضی نیز از سبزی به میزان بیشتری در پخت آش استفاده می کنند تا آش جو سبزتری داشته باشند.
  • برای بهتر شدن و خوش طعم شدن مزه آش می توانید در مراحل پایانی پخت آش حدود ۲ قاشق غذا خوری آرد و کمی زعفران را در مقداری روغن داغ تفت داده و سپس آن را به آش اضافه نمایید.

طرز تهیه آش جو با طعمی خوشمزه و لذیذ

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه آش جو به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید مطابق با آن چه یاد گرفتید این آش خوشمزه را در منزل تهیه نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید