طرز تهیه نان خانگی سریع و نرم با دستور پخت راحت

0

یکی از مواد غذایی مهم و پرمصرف در سبد کالای ما ایرانیان نان می باشد که در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد و هر کدام دستور پخت و نحوه آماده سازی مخصوص به خود را دارد. تهیه نان خانگی در واقع راهکاری در جهت فراهم نمودن یک نان سالم و بهداشتی برای استفاده می باشد که به همین منظور در این مطلب به ارائه طرز تهیه نان خانگی با روشی ساده و راحت به منظور آشنایی شما عزیزان پرداخته ایم.

طرز تهیه نان خانگی به روشی ساده

یکی از کارهای شیرین و لذت بخش پخت یک نان خوشمزه خانگی می باشد که می توان آن را به روشی بسیار راحت در منزل تهیه نمود و از این طریق یک نان کاملا سالم را به هر تعدادی که نیاز بود برای مصرف روزانه خود آماده کرد. شما می توانید با یادگیری طرز تهیه نان خانگی به راحتی با توجه به مصرف روزانه خود در منزل با یک دستور پخت ساده خانگی نان تازه و سالمی را برای خود بپزید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید. در مطالب قبلی با طرز تهیه نان کلانه، نان بربری، نان سیر، نان شیرمال و… آشنا شدید حال می خواهیم شما را با روشی برای پخت نان در خانه آشنا نماییم.

طرز تهیه نان خانگی تازه و نرم

اگر قصد دارید در منزل یک نان ساده و سالم را به راحتی و خیلی سریع آماده نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با نحوه پخت یک نان خانگی و مراحل آماده شدن آن آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • آرد ۲/۵ الی ۳ پیمانه
  • تخم مرغ یک عدد بزرگ
  • ماست ۱/۳ پیمانه
  • آب ۱/۲ پیمانه
  • نمک ۱/۲ قاشق چای خوری
  • شکر یک قاشق چای خوری
  • خمیر مایه ۲ قاشق چای خوری، خشک
  • روغن زیتون ۱/۴ پیمانه

نحوه تهیه نان خانگی سالم و مقوی

دستور آماده سازی و پخت :

در مرحله اول ابتدا در کاسه ای کوچک خمیر مایه را به همراه شکر و آب ترکیب نمایید. سپس آن ها را خوب هم بزنید و تا هنگامی که حباب زد هم چنان به هم زدن ادامه دهید، بعد از آن مایه آماده شده را کنار بگذارید.

نحوه پخت نان سالم خانگی

سپس ظرف حاوی مایه را با یک پارچه بپوشانید و در مکانی نسبتا گرم قرار دهید تا پودر مایع تاثیر خود را به مرور زمان بگذارد و یک خمیر مایه با حالتی پف کرده و کف دار تشکیل گردد. برای این مرحله حدود یک ساعت زمان نیاز دارید. بعد از آن تخم مرغ، ماست و روغن را به مایه تشکیل شده اضافه نمایید.

در گام بعدی یک کاسه متوسط آرد را با نمک به خوبی ترکیب نمایید.

دستور پخت نان تازه در خانه

بعد از آن مایه بدست آمده را به یک کاسه بزرگتر انتقال داده و به تدریج و آرام آرام آرد را به مایه بیفزایید و خوب هم بزنید. خمیر به تدریج به حالتی می رسد که قابل هم زدن با قاشق نمی باشد.

روش پخت نان سالم خانگیدر این مرحله بر روی یک سطح تمیز کمی آرد بپاشید و سپس خمیر را به مدت ۳ دقیقه بر روی آن ورز دهید.

نحوه آماده نمودن خمیر نان :

در این مرحله نوبت درست کردن خمیر مناسب برای تهیه نان است. در صورتی که خمیر حالت چسبندگی داشت مقداری آرد به آن اضافه نمایید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت اضافه نمودن بیش از حد آرد به خمیر، نان شما سفت خواهد شد.

زمانی که ۲/۵ الی ۳ پیمانه آرد شما کاملا تمام شد خمیر شما باید بافتی نرم و صاف داشته باشد. در این مرحله باید خمیر آماده شده را کنار گذاشته و روی سطح آن را کاملا بپوشانید تا خمیر پف کند و حجم آن زیاد گردد. خمیر باید حدود یک ساعت استراحت کند تا حجم آن حدودا دو برابر شود.

نحوه تهیه نان سالم و تازه خانگی

بعد از این که حجم خمیر تغییر کرد آن را بر روی سطحی که آرد پاشی نموده اید پهن نمایید و به ۸ قسمت مساوی تقسیم بندی کنید.

نحوه آماده سازی نان در منزل سپس هر قسمت را به شکل یک توپ در آورید.

طرز تهیه نان خانگی سالم و تازه

پس از این که خمیر به طور کامل آماده شد نوبت سرخ کردن آن در ماهیتابه است. برای این کار یک ماهیتابه سنگین با کف ضخیم برداشته و بر روی حرارت متوسط قرار دهید. به همین ترتیب یکی از توپ های خمیر را که قبلا آماده کرده بودید را برداشته و با استفاده از وردنه به طور کامل پهن نمایید. باید به این نکته توجه داشته باشید که خمیر شما ضخامتی حدود ۰/۵ و قطری حدود ۱۵ سانتی متر داشته باشد.

نحوه تهیه نان تازه و نرم خانگی

در این مرحله خمیر پهن شده را داخل تابه یا ظرف موردنظر قرار داده و اجازه دهید تا قسمت زیرین آن کاملا طلایی رنگ گردد و روی سطح آن حباب های بزرگی بزند.

دستور پخت نان خانگی تازه و سالم

پس از آن نان را پشت و رو کنید تا سمت دیگر آن نیز کاملا بپزد.

دستور پخت نان در خانه به روشی ساده

زمانی که نان کاملا پخت، آن را در داخل یک ظرف گذاشته و روی سطح آن را با یک حوله یا پارچه بپوشانید تا کاملا گرم بماند.

طرز تهیه نان خانگی نرم و تازه

در نحوه پخت این نان خانگی می توانید با استفاده از مقداری کره ذوب شده سطح نان را چرب نمایید یا با استفاده از سبزی ساطوری تزیین کنید و سپس آن را سرو کنید.

نحوه تهیه نان سالم و تازه خانگی

نکات کلیدی و مهم :

  • در هنگام پخت نان خانگی برای این که نان تعداد حباب بیشتری داشته باشد باید آن را بر روی حرارت ملایم بپزید و خیلی سریع آن را برنگردانید.
  • در هنگام آماده نمودن خمیر مایه باید دقت زیادی داشته باشید و باید پروسه تشکیل آن به طور کامل سپری شود تا اثر لازم را بر روی خمیر ایجاد نماید.

امیدواریم در مطلب ارائه شده با طرز تهیه نان خانگی بسیار خوشمزه همراه با شرح کامل مراحل آماده سازی و پخت آن به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید مطابق با دستور العمل گفته شده این نان سالم خانگی را در منزل تهیه نموده و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید