آموزش جواهر دوزی روی مانتو و لباس برای افراد مبتدی

0
یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذاب برای ارائه انواع تزیینات بر روی لباس جواهر دوزی می باشد که با استفاده از وسایل ساده و ارزانی می توان آن را در طرح ها و مدل های مختلفی انجام داد. از این رو در همین زمینه در مطلب ارائه شده به منظور آشنایی شما عزیزان به آموزش جواهر دوزی به روشی ساده و راحت پرداخته ایم.

آموزش جواهر دوزی به سبکی ساده

جواهر دوزی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که قدمتی دیرینه دارد و در واقع ترکیبی از چند هنر مختلف هم چون منجوق دوزی، قیطان دوزی، شماره دوزی، سنگ دوزی، پته دوزی، مروارید دوزی و … است که شما می توانید با توجه به سلیقه و خلاقیتی که دارید برای تزیین نمودن انواع البسه خود از این هنر بهره برید. در این مطلب قصد داریم به آموزش جواهر دوزی به شیوه ای بسیار راحت بپردازیم تا با یادگیری این هنر زیبا و پرکاربرد بتوانید لباس هایی هم چون شال، مانتو و … را به سبک ها و شکل های مختلف و شیک با استفاده از ساده ترین وسایل تزیین نمایید و جلوه و زیبایی خاصی به ظاهر لباس هایتان بدهید و اثری نو و خلاقانه بوجود آورید.

فراگیری جواهر دوزی بر روی شال و مانتو

امروزه این هنر طرفداران زیادی پیدا کرده است و برای بسیاری از بانوان هنرمندی که به هنرهای دستی علاقه مند هستند و تمایل دارند جذابیت و زیبایی منحصر به فردی به نوع پوشش خود بدهند قطعا گزینه مناسب و جالبی خواهد بود. شما هم چنین می توانید با استفاده از این هنر وسایل تزیینی زیبایی از قبیل سنجاق سینه،پیکسل، یقه، گردنبند و … را بسازید و برای جذابیت بخشیدن به لباس های خود از آن ها استفاده کنید. جواهر دوزی را می توانید بر روی انواع پارچه و یا نمد و تور اجرا نمایید و هر طرحی را که مدنظر دارید با استفاده از وسایلی هم چون ملیله، سنگ، مهره، پولک، نگین های کریستالی، مروارید و منجوق بر روی لباس خود بدوزید و آن را به زیباترین شکل ممکن تزیین نمایید. از این هنر می توان در دوخت مانتو، دوخت سارافون و شومیز، تزیین شال و لباس های مجلسی و… استفاده نمود و از سلیقه و هنر فوق العاده خود لذت برد. در ادامه این مطلب شما را با نحوه دوخت یک مدل جواهر دوزی بسیار زیبا با طرح نهنگ آشنا می کنیم.

آموزش جواهر دوزی به روشی راحت

وسایل لازم :

  • منجوق
  • سنجاق فلزی
  • نگین های کریستالی
  • منجوق گرد مشکی برای قسمت چشم نهنگ
  • چسب
  • چرم و نمد
  • نخ و سوزن
  • کاغذ، مداد و قیچی

یادگیری جواهر دوزی در خانه

مراحل انجام جواهر دوزی :

در مرحله اول ابتدا یک قطعه نمد طوسی رنگ بردارید. بعد از آن بر روی کاغذ الگو طرح موردنظر خود را که نهنگ می باشد کشیده و سپس الگو را با استفاده از قیچی جدا نمایید. الگو را بر روی نمد گذاشته و طرح را به روی آن منتقل کنید.

آموختن جواهر دوزی روی شال و مانتو

سپس نگین های کریستالی آبی را با استفاده از نخ طوسی پررنگ بر روی قسمت دم نهنگ و نگین های کریستالی سفید را نیز با استفاده از نخ طوسی کمرنگ بر روی قسمت بال نهنگ دوخت بزنید.

فراگیری جواهر دوزی بر روی انواع لباس

پس از آن چشم نهنگ را با استفاده از نخ مشکی در قسمت مربوط به خودش با دقت دوخت بزنید و تا پایان کار به نخ مشکی نیازی نخواهید داشت و می توانید آن را کنار بگذارید. برای این که کار را به راحتی انجام دهید می توانید از کارگاه استفاده نمایید و کار را داخل آن قرار دهید و هنگام انجام کار بر روی آن کنترل داشته باشید.

اکنون نوبت آغاز جواهر دوزی است، به منظور این کار در گام اول ابتدا با استفاده از منجوق طوسی و نخ طوسی رنگ قسمت دور تا دور شکم نهنگ را بدوزید. برای انجام این کار باید از کوک برگشتی استفاده نمایید و سپس نخ را در قسمت پشت کار محکم کنید. بعد از آن سوزن را به قسمت رویه کار هدایت کنید.

آموزش جواهر دوزی روی مانتو

در مرحله بعد ۲ عدد منجوق را برداشته و از داخل سوزن عبور دهید.سپس سوزن را به سمت پشت کار برده و از داخل منجوق دومی عبور دهید تا مجددا سوزن در قسمت بالای کار قرار بگیرد. سپس یک عدد منجوق دیگر برداشته و از داخل سوزن عبور دهید و پس از این که سوزن را به سمت پشت کار بردید آن را از منجوق قبلی رد کنید و این کار را همچنان ادامه دهید. یعنی به این صورت که نخ باید از داخل هر منجوق دو مرتبه عبور داده شود چرا که این کار موجب منظم تر و دقیق تر شدن کار و در نهایت باعث محکم شدن کار می شود.

فراگیری جواهر دوزی در خانه

در گام بعدی آموزش جواهر دوزی قسمت بدن نهنگ را با استفاده از منجوق آبی پررنگ و با نخ طوسی پررنگ بدوزید. پس از انجام این مراحل بخش انتهایی دم نهنگ و قسمت نزدیک بال نهنگ خالی می ماند. اکنون نگین کریستالی بزرگ را با استفاده از نخ طوسی پررنگ در بخش بالایی بدن نهنگ بدوزید و درون سوراخ های نگین کریستالی را با منجوق های ریز پر کنید و بدوزید.

یادگیری جواهر دوزی به روشی ساده

اکنون بخش داخلی شکم نهنگ را با استفاده از منجوق های طوسی رنگ به همان روش قبلی و به صورت ردیف های صاف و منظم بدوزید.

فراگیری جواهر دوزی بر روی انواع لباسدر صورتی که قسمت هایی از کار خالی ماند و سایز منجوق ها با قسمت های باقی مانده متناسب نبود. در این صورت می توانید برای پر کردن این نقاط از منجوق های با سایز کوچک تر استفاده نمایید.

آموزش جواهر دوزی به سبکی بسیار ساده

در این مرحله نوبت پر کردن بخش اصلی بدن نهنگ است. برای این قسمت می توانید از منجوق های آبی در جهت های مختلف و نا منظم استفاده نمایید. به این صورت که منجوق ها را یکی یکی و در جهت های نامنظم و پیوسته بهم در کنار یکدیگر بدوزید. اکنون جواهر دوزی نهنگ آبی به اتمام رسیده است.

فراگیری جواهر دوزی برای افراد مبتدی

در مرحله بعدی باید دور تا دور کار را برش بزنید و جدا نمایید. باید توجه داشته باشید که این کار را با دقت انجام دهید و حدود یک تا دو میلی متر از گوشه ها فاصله بدهید.

آموختن جواهر دوزی به سبکی آسانسپس بر روی یک تکه مقوا طرح موردنظر را کشیده و برش بزنید، البته در هنگام برش باید توجه داشته باشید که گوشه های کار به اندازه ۳ میلی متر کوچک تر از طرح اصلی باشد. سپس طرح مقوایی برش خورده را به قسمت پشت کار بچسبانید تا جای کوک ها و گره ها کاملا مخفی شود.

یادگیری جواهر دوزی به روشی ساده

اکنون با توجه به شکل طرحی که آن را جواهر دوزی نمودید، بر روی چرم طرح موردنظر را کشیده و با فاصله یک میلی متر از گوشه ها بزگ تر برش بزنید. سپس در سمت پشت کار جای سنجاق را علامت گذاری نمایید.

یادگیری جواهر دوزی به سبکی آسان

اکنون برش هایی که برای وصل کردن سنجاق به چرم نیاز دارید را بزنید. سپس با کمک چسب چرم را به قسمت پشت کار بچسبانید.

فراگیری جواهر دوزی برای افراد مبتدی

در مرحله بعدی از آموزش جواهر دوزی باید دور دوزی کار را انجام دهید. به منظور این کار باید از منجوق های نقره ای استفاده کنید و آن ها را با استفاده از نخ طوسی پررنگ بدوزید.

آموزش جواهر دوزی به روشی ساده

نخ موردنظر را دولا کرده و سوزن را از نخ رد کنید تا نخ کاملا محکم شود. سپس یک عدد منجوق را از داخل سوزن رد کنید. اکنون مجددا نخ سوزن را از پشت کار خارج کنید و یک کوک دیگر با فاصله ۳ میلی متر از قبلی به همان صورت بزنید.

فراگیری جواهر دوزی به روشی ساده و راحت

زمانی که سوزن به طرف رویه کار قرار گرفت یک عدد منجوق از داخل سوزن رد کنید و با کوک زدن آن را محکم نمایید. سپس منجوق دومی را کوک بزنید و با یک کوک کوچکتر در سمت پشت کار محکم نمایید و مجددا این کار را ادامه دهید.

فراگیری جواهر دوزی به روشی بسیار آسان

زمانی که دور دوزی را مطابق با مرحله قبلی انجام دادید، باید دنباله نخ را با یک کوک بین کار مخفی نمایید. اکنون کار جواهر دوزی شما به پایان رسیده است و می توانید از آن بر روی هر لباسی که دوست دارید استفاده نمایید.

فراگیری جواهر دوزی بر روی لباس

در این مطلب با آموزش جواهر دوزی به صورت گام به گام آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند و توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل هر طرحی که مدنظر دارید را درست کرده و برای تزیین لباس های خود از آن استفاده نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید