چگونه ژل ضدعفونی کننده دست خانگی بسازیم؟

0

یکی از راهکارهای مناسب و مفید به منظور رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از انتشار میکروب از طریق دست ها استفاده از ژل های ضدعفونی کننده است به خصوص در مواقعی که دسترسی به آب وجود ندارد، از این رو در این مطلب قصد داریم در همین زمینه شما را با نحوه ساخت ژل ضدعفونی کننده دست به روشی ساده و راحت آشنا کنیم.

آموزش ساخت ژل ضدعفونی کننده دست

یکی از راه های ایمن ماندن از انواع بیماری های واگیردار که امروزه شیوع فراوانی یافته اند حفظ بهداشت فردی و شستن مکرر دست ها می باشد تا به این طریق از انتشار ویروس ها و میکروب ها جلوگیری کنیم. یکی از اقلام کارآمدی که در همین زمینه گزینه بسیار مناسب و مفیدی می باشد استفاده از انواع ژل های ضدعفونی کننده دست در مواقع و مکان هایی که به آب دسترسی نداریم می باشد. با توجه به این که استفاده از ژل های ضدعفونی کننده تجاری ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد بنابراین تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما را با نحوه ساخت ژل ضدعفونی کننده دست خانگی با روشی بسیار ساده و آسان آشنا کنیم.

شیوه درست کردن ژل ضدعفونی کننده با الکل

نحوه درست کردن ژل ضدعفونی کننده با استفاده از الکل

این نوع ضدعفونی کننده فاقد هر گونه مواد شیمیایی و بوی بد می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از ضدعفونی کننده دست نباید از شستن دست ها غافل شوید و تنها در صورتی که واقعا به آن نیاز دارید از آن استفاده نمایید.

مواد مورد نیاز :

  • الکل ۲/۳ فنجان
  • ژل آلوئه ورا خالص ۱/۳ لیوان
  • روغن ضروری مثل میخک، اسطوخودوس، نعناع یا دارچین ۸ تا ۱۰ قطره
  • قاشق
  • قیف
  • کاسه برای مخلوط کردن
  • ظرف پلاستیکی

روش ساخت ژل ضدعفونی کننده دست

روش آماده سازی :

ابتدا در یک کاسه الکل و ژل آلوئه ورا را ریخته و با کمک قاشق خوب آن ها را با هم ترکیب کنید. دقت کنید که مخلوط باید به طور کامل صاف و یکنواخت باشد.

در صورتی که تمایل دارید محلول غلیظ تر باشد حدود یک قاشق مربا خوری ژل آلوئه ورا را به آن اضافه نمایید و هم چنین می توانید با افزودن یک قاشق غذا خوری دیگر الکل آن را رقیق نمایید.

سپس روغن ضروری را بیفزایید. در هر نوبت یک قطره از آن را به محلول اضافه نمایید و همزمان آن را خوب هم بزنید. پس از افزودن ۸ قطره، مخلوط موردنظر را بو کنید تا ببینید که از رایحه آن راضی هستید یا نه. در صورتی که احساس کردید به مقدار کافی بوی آن قوی است از ریختن روغن خودداری کنید و اگر مایل هستید که بوی آن قوی تر باشد می توانید چند قطره دیگر روغن به مخلوط اضافه نمایید.

نحوه ساختن ژل ضدعفونی کننده به روشی ساده

چنانچه به این عطرها علاقه ای ندارید می توانید از هر عطر و بویی که آن را دوست دارید مانند لیمو، گریپ فروت و انواع میوه استفاده نمایید.

در مرحله بعدی ژل را با استفاده از قیف داخل بطری موردنظر ریخته و در آن را کاملا محکم ببندید تا جهت استفاده کاملا آماده گردد. در صورتی که می خواهید در طول روز ژل ضدعفونی را به همراه داشته باشید آن را داخل یک بطری کوچک بریزید و باقی مانده آن را داخل بطری بزرگتر درون یک کمد نگه داری نمایید.

نحوه ساخت ژل ضدعفونی کننده دست

نحوه درست کردن ژل ضدعفونی کننده دست با فندق جادوگر

بعضی از افراد تمایل دارند در ترکیب ژل ضدعفونی کننده خود از الکل استفاده نکنند، چرا که الکل از بوی بسیار قوی برخوردار است و هم چنین تاثیر زیادی بر روی خشکی پوست دارد. بنابراین استفاده از یک ضدعفونی کننده تهیه شده از فندق جادوگر گزینه بسیار مناسبی می باشد. هم چنین روغن درخت چای دارای فواید ضدعفونی کنندگی فراوانی می باشد.

مواد مورد نیاز :

  • فندق جادوگر  ۱و ۱/۲ قاشق چای خوری
  • ژل آلوئه ورا خالص ۱ لیوان
  • روغن ضروری مثل اسطوخودوس یا نعناع ۵ قطره
  • روغن درخت چای ۳۰ قطره
  • قاشق
  • قیف
  • ظرف پلاستیکی
  • کاسه برای مخلوط کردن

شیوه درست کردن ژل ضدعفونی کننده به روشی ساده و راحت

روش آماده سازی :

در مرحله اول ابتدا روغن درخت چای، فندق جادوگر و ژل آلوئه ورا را با همدیگر مخلوط کرده و هم بزنید. در صورتی که احساس کردید مخلوط رقیق شده است می توانید یک قاشق مربا خوری آلوئه ورا به آن اضافه نمایید تا کمی غلیظ گردد و چنانچه مخلوط موردنظر غلیظ به نظر می رسد می توانید حدود یک قاشق مربا خوری فندق جادوگر به آن اضافه نمایید تا کمی رقیق گردد.

سپس روغن ضروری را اضافه نموده و هم بزنید. با توجه به این که روغن درخت چای بوی قوی دارد حدود ۵ قطره از آن کافی می باشد ولی در صورتی که تمایل دارید از مقدار بیشتری استفاده نمایید آن را همزمان اضافه نموده و هم بزنید.

در مرحله بعدی ژل آلوئه ورا را با یک قیف داخل بطری ریخته و در آن را محکم ببندید. ژل ضدعفونی کننده با الکل خیلی بهتر و مناسب تر است و می توانید با اضافه کردن روغن های اساسی بوی الکل را به طور کامل از بین ببرید.

آموزش درست کردن ژل ضدعفونی کننده به روشی ساده

شرایط نگه داری ژل ضدعفونی کننده :

  • برای افزایش مدت زمان ماندگاری ژل ضدعفونی کننده باید آن را دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار داد.
  • ژل ضدعفونی کننده خانگی دارای قابلیت ماندگاری تا بیش از ۶ ماه می باشد.
  • برای حمل و نقل آسان و راحت ژل ضدعفونی کننده می توانید آن را در بطری های کوچک بریزید و در مواقعی که به آن نیاز دارید از آن ها استفاده نمایید.

شیوه درست کردن ژل ضدعفونی کننده

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه ساخت ژل ضدعفونی کننده دست به دو روش مختلف آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل این ژل ضدعفونی کننده را تهیه نموده و در مواقع نیاز از آن استفاده نمایید. در صورت تمایل به مشاهده آموزش های بیشتر در این زمینه از دیگر مطالب مجله هنر در خانه دیدن نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید