طرز تهیه باقالی پلو مجلسی با روشی ساده و بسیار خوشمزه

0

باقالی پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و مجلسی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و برای پذیرایی در اکثر مهمانی ها و مجالس تهیه و سرو می شود، به همین خاطر در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه باقالی پلو با طعمی بی نظیر و دوست داشتنی آشنا کنیم.

طرز تهیه باقالی پلو با طعمی خوشمزه و عالی

باقالی پلو در واقع یکی از غذاهای مجلسی و محبوب در بین ما ایرانیان است که جایگاه ویژه ای در بین غذاهای ایرانی دارد و دارای طعمی خوشمزه و بی نظیر می باشد. این غذا همچون سبزی پلو با ماهی یا ماهیچه سرو می شود، البته می توان آن را مثل زرشک پلو با مرغ نیز طبخ کرد که به ذائقه شما بستگی دارد. طرز تهیه باقالی پلو تا حدودی مشکل می باشد که البته با کمی مهارت و تجربه در آشپزی و رعایت اصول پخت آن می توان آن را در منزل تهیه نمود و برای پذیرایی در مجالس و مهمانی ها مورد استفاده قرار داد.

روش تهیه باقالی پلو با طعمی عالی و بی نظیر

باقالی پلو انواع مختلفی دارد که شامل باقالی پلو با ماهیچه، باقالی پلو با مرغ و باقالی پلو با گردن می باشد که هر کدام دارای طعمی خوشمزه و بی نظیر می باشند. هم چنین در شهرهای جنوبی کشور باقالی پلو را با ماهی نیز سرو می کنند. اگر که مایل به پخت این غذای لذیذ و بی نظیر هستید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با دستور پخت این غذا آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۳ پیمانه
  • باقالی ۲ پیمانه
  • ران یا سینه مرغ ۴ تکه
  • شوید تازه یا خشک شده ۲ پیمانه
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق چای خوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • سیر ۳ حبه
  • فلفل سیاه و نمک به مقدار نیاز

نحوه پخت باقالی پلو با مرغ

دستور پخت :

در مرحله اول ابتدا باید در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و سپس آن را بر روی حرارت بگذارید تا کمی داغ گردد. پس از آن پیاز را پوست گرفته و بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید، سپس پیاز را در قابلمه ریخته و آن را تفت دهید تا بافت آن کمی سبک شود و حالت طلایی رنگ به خود بگیرد.

پس از آن پیازهای سرخ شده را در یک بشقاب بریزید و تکه های مرغ را درون قابلمه قرار دهید و صبر کنید تا کل قسمت های مرغ به خوبی سرخ شود و طلایی رنگ گردد. بعد از آن سیرها را پوست گرفته و آبکش نمایید و آن ها را از وسط نصف کنید.

نحوه پخت باقالی پلو با ماهیچه

سپس همراه با پیاز سرخ شده و نصف قاشق چای خوری زعفران دم کرده به مرغ اضافه نمایید و مقداری نمک و حدود ۱ لیوان آب را نیز به مواد درون قابلمه اضافه کنید و بعد در قابلمه را بگذارید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا مرغ به آرامی و با مرور زمان پخته شود.

در مرحله بعدی برنج را پاک کرده و در یک قابلمه مقداری آب بریزید و سپس کمی نمک به آن اضافه کنید و قابلمه موردنظر را بر روی حرارت زیاد بگذارید تا آب آن سریع به جوش آید. هنگامی که آب به جوش آمد برنج را در یک کاسه بزرگی ریخته و مقداری آب بر روی آن بریزید، سپس برنج را به خوبی بشویید و ۲ تا ۳ مرتبه کاسه را پر از آب کنید و برنج را زیر و رو کرده و آب داخل کاسه را بیرون بریزید تا آب برنج به طور کامل شفاف گردد.

طرز تهیه باقالی پلو به روشی ساده و راحت

سپس آب برنج را بیرون ریخته و آن را درون قابلمه ای که حاوی آب در حال جوش است به آرامی بریزید و هم بزنید و صبر کنید تا به جوش آید. هنگامی که برنج به حالت جوش در آمد حدود ۱ الی ۲ دقیقه بعد باقالی ها را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید تا باقالی ها همراه برنج کاملا بجوشند. باید به این نکته دقت نمایید که به هیچ عنوان در هنگام پخت برنج در قابلمه را نباید بگذارید.

بعد از سپری شدن حدود ۵ دقیقه یک دانه برنج را برداشته و آن را در زیر دندان خود تست کنید و در صورتی که احساس کردید مغز برنج کمی سفت است این لحظه بهترین زمان برای آبکش نمودن برنج و باقالی است.

روش تهیه باقالی پلو با طعمی لذیذ و عالی

در این مرحله برنج و باقالی را درون یک آبکش بریزید و قابلمه را بر روی حرارت بگذارید تا کاملا خشک گردد و پس از آن کمی روغن کف قابلمه بریزید و ته دیگ موردنظر خود را در ته قابلمه بچینید تا کف قابلمه به طور کامل پوشیده گردد، سپس مخلوط برنج و باقالی را کم کم درون قابلمه بریزید، به این ترتیب که اول یک کفگیر از پلو و باقالی را ریخته و پس از آن کمی شوید بریزید و دوباره باقالی و پلو را و سپس شوید را بریزید.

به همین ترتیب کار را ادامه دهید تا مخلوط پلو و باقالی به طور کامل تمام شود و در پایان درب قابلمه را بگذارید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا حدود ۵ دقیقه برنج بخار کند و پس از آن حرارت را کم کرده تا باقالی پلو با گذشت زمان به خوبی دم بکشد. بعد از حدود ۱ ساعت باید باقالی پلو به طور کامل پخته شود.

نحوه پخت باقالی پلو با مرغ مجلسی

در مرحله بعدی طرز تهیه باقالی پلو با استفاده از کفگیر باقالی پلو را هم زده تا شوید به طور کامل با پلو مخلوط گردد. سپس مقداری کره را داخل شیر داغ کن بگذارید و آن را بر روی حرارت قرار دهید تا به طور کامل آب شود و بعد کره آب شده را بر روی باقالی پلو بریزید و هم بزنید.

در پایان باقالی پلو آماده شده را در دیس موردنظر کشیده و باقی مانده زعفران دم کرده را با کمی باقالی پلو ترکیب کنید و روی باقالی پلو را با استفاده از آن تزیین نمایید و سپس مطابق با سلیقه شخصی خود می توانید مرغ را نیز در کنار دیس و یا در ظرفی دیگر بگذارید و این غذای خوش طعم و خوشمزه را سرو و نوش جان نمایید.

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ مجلسی

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه باقالی پلو به روشی ساده و راحت همراه با شرح کامل مراحل پخت آن به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید این غذای مجلسی خوشمزه را تهیه نموده و برای پذیرایی در مهمانی ها و مجالس خود مورد استفاده قرار دهید. از این که با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم. برای مشاهده آموزش بیشتر و متنوع تر به بخش آشپزی مجله ما مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید