طرز تهیه هزاری غذای محلی و بسیار خوشمزه جنوب کشور

0

هزاری یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی است که جزء غذاهای محلی بندرعباس محسوب می شود و در پخت آن از ماهی و برنج استفاده می شود، در این مطلب تصمیم داریم شما را با طرز تهیه هزاری به روشی ساده و راحت آشنا کنیم.

طرز تهیه هزاری بندر عباس با ماهی

هر کدام از شهرهای کشور غذا و خوراکی اصیل خود را دارند، به طور مثال کوفته تبریزی مخصوص شهر تبریز است، باقالا قاتق مخصوص شهرهای شمالی کشور خصوصا گیلان می باشد، انار پلو غذای سنتی شیراز می باشد و… که هر چند تک تک این غذاها خوشمزه در سراسر ایران تهیه و سرو می گردند. یکی دیگر از غذاهای محلی که مخصوص شهرهای جنوب کشور و خصوصا بندر عباس می باشد هزاری است که مورد توجه علاقه مندان به غذاهای دریایی از جمله میگو و ماهی قرار گرفته است. هزاری از جمله غذاهای لذیذ و خوشمزه جنوبی است که با استفاده از ماهی تهیه می گردد و بسیار سالم و مقوی می باشد. طرز تهیه هزاری بسیار ساده و آسان می باشد که با داشتن کمی مهارت در آشپزی می توانید آن را برای پذیرایی در مهمانی ها و مجالس مختلف آماده و سرو نمایید.

دستور پخت هزاری به روشی ساده

این غذا در واقع به دلیل دارا بودن ماهی بسیار پرخاصیت می باشد و برای کسانی که به خوردن ماهی علاقه مند هستند گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. اگر که مایل به طبخ این غذای لذیذ و خوشمزه هستید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و با نحوه پخت این غذا آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۳۵۰ گرم
  • ماهی ۷۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای قرمز ۱ قاشق مربا خوری
  • گرد لیمو ۱ قاشق مربا خوری
  • پیاز ۲ عدد

دستور پخت :

در مرحله اول ابتدا برنج را خوب بشویید و آن را حدود چند ساعت داخل آب و نمک بخیسانید. پس از آن ماهی را به طور کامل تمیز کنید و قبل از این که آن را بشویید کمی زردچوبه و نمک به آن بزنید. پس از طی مدت زمان نیم ساعت ماهی را خوب شسته و آن را به شکل فیله مانند خرد کنید.

روش پخت هزاری بندرعباس

در مرحله بعدی یک تابه مناسب را بر روی حرارت بگذارید و کمی روغن داخل تابه بریزید و صبر کنید تا روغن به طور کامل داغ شود. بعد از آن پیازها را داخل روغن تفت داده و پس از این که به خوبی سرخ شدند، نوبت اضافه کردن فلفل دلمه ای ریز شده می باشد. سپس آن را کمی تفت داده و تکه های ماهی را داخل روغن ریخته و خوب تفت دهید.

پس از این که فیله های ماهی به طور کامل سرخ شدند باید زردچوبه، نمک و فلفل را به مواد اضافه نمایید و آن ها را تفت بدهید. بعد از آن آب برنج خیس خورده را دور بریزید.

سپس در یک قابلمه کمی آب بریزید و قابلمه موردنظر را بر روی شعله اجاق گاز بگذارید تا آب موجود در آن به حالت جوش در آید. در هنگام به جوش آمدن آب برنج را درون قابلمه بریزید و پس از این که احساس کردید برنج کاملا پخته آن را داخل یک آبکش ریخته و آبکشی نمایید.

طرز تهیه هزاری جنوبی خوشمزه و لذیذ

در مرحله بعدی در یک قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگی که برای کف قابلمه در نظر گرفته اید را در ته قابلمه بگذارید و بعد چند کفگیر از برنج را داخل قابلمه ریخته و بر روی برنج لایه ای از مخلوط ماهی سرخ کرده را بریزید.

به همین صورت تمام لایه های بعدی را داخل قابلمه بچینید تا مواد به طور کامل تمام شوند. سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم بگذارید و پس از این که بخار برنج را مشاهده نمودید حرارت زیر قابلمه را کم کرده و صبر کنید تا برنج به خوبی دم بکشد. اکنون هزاری لذیذ شما آماده شده است و می توانید آن را در ظرف موردنظر سرو نمایید و آن را تزیین کنید.

طرز پخت هزاری جنوبی با طعمی عالی

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با طرز تهیه هزاری به روشی ساده و راحت همراه با شرح مراحل پخت آن به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید این غذای جنوبی خوشمزه را مطابق با آن چه یاد گرفتید در منزل تهیه نمایید و از خوردن آن لذت ببرید. از این که با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید